Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul ZÁPADNÍ KANADA A ALJAŠKA
zájezd se konal v červeneci 2002
Kanada, která spolu s americkou Aljaškou
leží na severu severoamerického kontinentu, je federací států, které se
nazývají provincie.
Provincie západní Kanady a americký
stát Aljaška jsou z historického, etnického a také z dalších
hledisek natolik provázány, že jsme se logicky rozhodli, stejně jako
mnozí další cestovatelé, je prozkoumat společně.
Nejprve jsme pobývali na území dvou
kanadských provincií: Britská
Kolumbie a Alberta. Kanaďané
používají pro Britskou Kolumbii přízvisko "beautiful (krásná)", a to
zcela právem.
Nádherně položené město VANCOUVER
leží mezi horami Coast Mountains s trvale sněhem pokrytými vrcholky, a
mezi pobřežím Pacifiku, v malebné krajině při ústí řeky Fraser. Patří
mezi jedno z nejatraktivnějších měst na světě, a je největším a také
nejvýznamnějším městem provincie Britské Kolumbie.
Vancouver je nesmírně příjemné město
k životu. My jsme tu bydleli u Robson square, udávaného jako střed
města, naproti umělecké galerii, kde trvale vystavují díla kanadských
umělců (hlavně zde velice ceněné Emilly Carr). V galerii ale také právě
probíhala velká výstava mexické malířky, slavné a kultovní Frídy Kahlo.
Moderní vancouverská architektura nepůsobí nijak odcizeně a dobře se
snáší s historickými stavbami.
Na místech, kde se rozkládala hlavní
část světové výstavy EXPO’86, jsou dnes dva velké kulaté
sportovní stadiony a rovněž kulatá futuristická stavba Science World.
K moři je Vancouveru všude blízko.
Staré město Gastown – jediné
parní hodiny na světě, socha „tlachavého Jacka“ na náměsti Maple Tree,
senzačně fotogenické obchody se suvenýry.
Vancouverská čínská čtvrť je
druhá největší v Severní Americe a zahrada dr. Sunjatsena
je jediná čínská klasická zahrada ve stylu Ming, vybudovaná Číňany mimo
Čínu.
Všichni naši klienti vědí, že v našem
programu nikdy nechybí vyhlídky, vyhlídkové věže, lanovky, apod., pokud
se na daných místech nalézají. Nebylo tomu jinak i ve Vancouveru:
Lookout Tower a výhledy na město z věže (bílé plachtoví je Canada
Place, vzadu Severní Vancouver a pásmo Pobřežních hor):
Objekt s plachtovím, vybíhající do moře,
se nazývá Canada Place. Byl postaven u příležitosti EXPO’86 jako
kanadský pavilon. Dnes slouží jako terminál zámořských výletních lodí na
Aljašku, a také v něm sídlo kino IMAX.
Stanley Park leží mezi Downtownem
a Severním Vancouverem (se kterým je spojen mostem „Lví brána“ – „Lions
Gate Bridge“). Indiánské totemy ve Stanley parku patří k nejkrásnějším.
Vyjeli jsme si seabusem do Severního
Vancouveru a cestou tam a zpět obdivovali nádherný výhled na
panorama Vancouveru, a na Stanley park s mostem Lions Gate.
Vynikající Antropologické muzeum
Britské university v západní části města. Nachází se v něm především
nejvýznačnější sbírka indiánských předmětů mnoha kmenů kanadských
pobřežních Indiánů – např. Haida, Kwaikiutl, Sališ, Tlingit, Cimšjan.
Přes Lions Gate Bridge jsme přejeli do
Severního Vancouveru. Jednou z jeho hlavních atrakcí je visutý
most nad kaňonem Capilano, a dalším cílem výletu byla hora Grouse,
z níž je nádherný pohled na město a na ostrov Vancouver. Na horu vysokou
110 m jsme vyjeli lanovkou "Skyride".
OSTROV VANCOUVER leží jeden a půl
hodiny cestou lodí od města Vancouveru. Nejprve jsme na něm navštívili
proslulou botanickou zahradu "Butchard Gardens", která obsahuje
několik tématických tzv. formálních zahrad (Růžová, Italská, Japonská,
Potopená). Dalo mi dost práce se zde omezit jen na pár snímků. V Kanadě
chodí na výlety vždy celé rodiny, včetně nemluvňat a pejsků. Pejsci jsou
všude vítáni a myslí se tu na ně.
Hlavní město Britské Kolumbie
leží zde, na ostrově Vancouver. Jmenuje se Victoria. Nejenom, že
jsme si tu prohlédli všechny pamětihodnosti rovněž velice příjemného
města, ale navíc jsme byli svědky toho, co pro Kanaďany znamená státní
svátek. Není to den volna jako u nás, kdy řada lidí občas ani netuší,
proč to volno vůbec je. Kanaďané jsou na svou zemi hrdi. Je 1. července,
státní svátek "Canada Day", a všichni se radují.
Rocky Mountain Rail z Vancouveru
do Banffu ve Skalistých horách. Dvoudenní cesta proslulým luxusním
vyhlídkovým vlakem do národních parků Skalistých hor, s přespáním v
Kamloops. Vlak postupně projížděl:
úrodnou krajinou údolí řeky Fraser,
kaňonem „Hell’s Gate“ – „brána do
pekla“,
kolem vrcholů Pobřežního pohoří (Coast
Mountains),
kaňonem řeky Fraser,
půvabným okolím řeky Thompson,
pak již se přiblížily Skalisté hory a
rozlehlé ranče podél řeky Jižní Thompson,
jezero Shuswap,
památné místo Craigellachie - kde v
r.1885 byla stavba "Kanadské pacifické železnice" slavnostně ukončena,
průsmyk Rogers s mnoha tunely,
řeka Kicking Horse (= "Kopající kůň"
podle jedné historky) a kaňon Kicking Horse,
pozoruhodné "Spirálové tunely".
Národní park Banff. Vodopád Bow a
výhled na údolí řeky Bow, skalní pyramidy hoodoos, vyhlídkový bod
Surprice Corner, významná pamětihodnost města Banff z doby stavby
železnice – hotel Banff Springs.
Město Banff.
Okolí Banffu – už jen každá jízda
po silnici tu byla vyhlídkovou lahůdkou, bighorské ovce, jezero
Minnewanka.
Výhled z hory Sulphur Mountain,
vysoké 2281 m, na kterou jsme vyjeli kabinovou lanovkou zvanou Banff
Gondola.
Výlet k jezeru Louise:
- hora Castle Mountain,
- jezero Moraine se vyznačuje divokou krásou a úžasnou
barvou ledovcové vody,
- jezero Louise - tyrkysově zbarvené jezero ve výšce 1731 m
patří v kanadských Skalistých horách k
nejkrásnějším. Nad jezerem se tyčí Mount Victoria (3459 m), a z hory
stéká ledovec až téměř ke břehům jezera. Také zde na začátku 20. století postavila železniční společnost další z proslulých hotelů –
hotel Chateau Lake Louise.
Rozkošné
zvířátko, které způsobně papá mrkvičku, se jmenuje čipmank. Jelen se jmenuje wapiti.
Cesta z Národního parku Banff do
Národního parku Jasper vede po proslulé silnici "Columbia
Icefield Parkway".
Ledovec „Vraní stopa“
s ledovcovým jezerem.
Ledovcové jezero Bow.
Senzační jezero Peyto, kterému
ani nevlídné počasí nedokázalo ubrat na kráse.
Icefield Parkway pak vedla údolím
Mistaya a údolím řeky Saskatchewan, za nimiž se vyšplhala do
průsmyku Sunwapta. A tady hraničí národní park Banff s národním
parkem Jasper.
Ledovcové pole Columbia Icefield
je hlavní atrakcí této silnice. Je to největší ledovcové pole ve
Skalistých horách (325 km2 rozloha, mocnost místy až 900 m). Jeho
součástí je ledovec Athabasca, ke kterému jsme se jeli podívat
speciálním "sněžným busem".
Cestou dále jsou k vidění různé menší vodopády. Půvabné partie podél
řeky Sunwapta. Vodopád Sunwapta.
Řeka Athabasca a vodopád Athabasca.
Městečko Jasper leží pod horou
Whistler (na kterou jede lanovka).
Výlet po Národním parku Jasper,
který je v kanadských Skalistých horách ze všech národních parků
největší, jsme zahájili výhledem z vrcholu hory Whistler, kam jsme se
dopravili lanovkou zvanou Jasper Tramway.
Následující 3 snímky tvoří dohromady
panoramatický pohled na Jasper a jeho okolí z horní stanice lanovky:
Pěší túra kaňonem řeky Maligne.
Medicíne Lake.
Jezero Maligne má být podle
popisu prý vůbec nekrásnějším kanadským jezerem. Říká se mu proto také
"klenot Jasperu". Dosvědčuji, že tomu tak opravdu je. Zvláště pohledy
během okružní projížďky lodí po jezeru braly dech. A vrcholem hlazení
po duši byl pověstný Spirit Island.
Od jezera Maligne jsme pak jeli
údolím řeky Athabasca se vykoupat do Miette Hot Springs
- termální plovárny s několika bazény a různě teplou vodou v nich.
Báječné dojmy celého dne nám navíc umožnilo nečekané setkaní s černým
míšou.
Z Jasperu do Prince George.
Od Jasperu vede cesta průsmykem
Yellowhead okolo řeky Fraser, která zde vytváří dlouhé jezero
Moose (= "los"). Asi 80 km západně od Jasperu se tyčí Mount
Robson, nejvyšší hora kanadských Skalistých hor (3954 m). V těchto
místech působí přímo giganticky, protože vrchol hory vystupuje skoro
3000 m nad své okolí. V návštěvnickém středisku si lze na atraktivním
místě u záchodů porovnat svoji výšku s výškou losa. Zjišťuji, že
nedosahuji výšky ani ročního losátka.
Město Prince George leží na
soutoku řek Fraser a Nechako a je centrem dřevařského průmyslu.
Proslavila jej také pevnost Fort George, kterou postavil průzkumník
Simon Fraser jako stanici pro obchod s kožešinami. Předtím ovšem nechal
vystěhovat indiánský kmen, který tu sídlil, a po kterém tu zbylo
indiánské pohřebiště:
Z Prince George do Prince Ruppert.
Silnice Yellowhead Highway pokračovala směrem k Pacifiku a vedla
opět velmi pěknou krajinou ke kraji zvanému Jezerní oblast. U
jezer jsou krásné písečné pláže, ale všechno se tu točí především okolo
rybaření.
Vesnici Huston dokonce zdobí
největší udice na světě. V tomto kraji žije hodně původních indiánských
obyvatel, kteří i ve skutečnosti loví ryby na neobvykle dlouhých
udicích. Z Hustonu pochází také jakýsi slavný jezdec jedné discipliny
rodea, které je v Kanadě oblíbeno stejně jako ve Spojených státech.
Zajímavé místo zvané Fosill Beds
(fosilní postele) v parku Driftwoodský kaňon.
Indiánský kraj.
Cestou s výhledem na pohoří Seven
Sisters Peak jsme se dostali do míst, kterým se říká Hazeltony .
Vše je tu spojeno s historií – indiánskou i prvních evropských osadníků.
Tři dřevěné vyřezávané sochy prvních evropských osadníků: dřevorubec,
zlatokop a prospektor/průzkumník:
Nedaleko odtud, na soutoku řek Bulkley a
Skeena, leží indiánská historická vesnice a muzeum kmene Gitksan Ksan
Indian Village. Jeden z příslušníků tohoto kmene se v r.1959
zasloužil o založení tohoto skanzenu-muzea, aby tak zachránil kulturu
kmene před zánikem. Jeho čin měl obrovský ohlas, protože skoro každá
rodina pak muzeu věnovala umělecky cenné předměty po svých předcích. A
tak i my jsme si mohli prohlédnout indiánské tzv. dlouhé domy, totemy i
vnitřní vybavení s nádhernými rituálními kostýmy a maskami. Ovšem
filmovat a fotografovat jsme směli jen zvenčí.
Druhou zastávkou, věnovanou indiánskému
odkazu, byla vesnice Kitwanga, sídlo Indiánů kmene Cimšjan (Tsimshian).
To již není muzeum ani skanzen, ale normální indiánská vesnice, kde lidé
indiánského původu běžně žijí. Také zde bylo krásné seskupení starých
totemů – jen slunce tu stálo na nesprávné straně. Zato půvabný
anglikánský kostel z konce 19. století se samostatnou zvonicí byl
nasvícen vhodně.
Prince Ruppert je významným
rybářským přístavem a uzlem dopravních tras vedoucích na Vancouver
Island, na Aljašku a na protilehlé Ostrovy královny Charlotty.
Pro náš Čechy je zajímavé, že název
města byl vybrán v lidovém referendu a že město bylo pojmenováno po
českém princi Ruppertovi. (Že nevíte, kdo to byl a jakou má souvislost
s Kanadou ? Také jsem to nevěděla, ale protože jsem si před cestou na
zájezd pečlivě nastudovala historii, už to vím. Kdo hledá, najde - máte
to za domácí úkol). Vůbec celá historie tohoto města je plná strhujících
příběhů, ale to by bylo dlouhé povídání.
Město je plné totemů a žije zde hodně
původních obyvatel. Také tu mají báječné muzeum Severní Britské
Kolumbie, umístěné v budově ve stylu indiánských dlouhých domů.
Lodí z Prince Ruppert na
ALJAŠKU.
Nastoupili jsme na loď Taku společnosti "Alaska Marine Highway".
Cesta do Skagway tzv.vnitřní pasáží trvala včetně několika
zastávek celkem 36 hodin, a proto jsme si na lodi zajistili kajuty.
Ovšem kromě nutného nočního odpočinku jsme stále pozorovali překrásné
pobřeží a ostrovy jihovýchodní Aljašky a nemohli od té stále se měnící
podívané oči odtrhnout.
Krátká zastávka ve městě Ketchikan
(centrum tradiční kultury etnika Tlingit). V noci jsme projeli kolem
Wrangelova ostrova a krátce zastavili v Petersburgu. Zatímco prvý den
plavby bylo netypicky krásné slunečné počasí, druhý den už vše bylo tak,
jak je tu obvyklé. Romanticky mlžně zahoulané pobřeží nám ale předvádělo
první ledovce.
Juneau je od roku 1906 hlavním
městem Aljašky, i když leží na úzkém pruhu jihovýchodní Aljašky, který
je přístupný pouze lodí a letecky. V Juneau měla naše loď zastávku
delší, a tak jsme si hlavní aljašské město mohli prohlédnout.
Na břehu jsem rychle ulovila
taxikářského sympaťáka, který se ukázal být vynikajícím průvodcem.
Aranžmá tohoto výletu jsme proto nechali na něm a dobře jsme udělali.
Nejprve jsme si jeli prohlédnout nádherný ledovec jménem Mendenhall,
který leží kousek před vlastním městem. Juneau není velké město. Má
v podstatě jednu hlavní třídu a na jejím konci náměstí, u kterého kotví
výletní lodě (takové, jaké jsme viděli odplouvat z Vancouveru). Mezi
suvenýrovými obchody vedou kožešiny („fur“). Murales s indiánskými
motivy. Muzeum. Přístav jachet. Přejeli jsme most a měli tak možnost
pohledu na město z druhé strany zálivu, odkud je vidět celá jeho
„velikost“. Spokojeni jsme se vrátili na naši loď, která pokračovala v
jízdě okolo dalších ostrovů a ledovců.
Skagway.
Podobnou cestou jako my - tj. lodí do
Skagway, odtud vlakem přes White Pass k Bennetovu jezeru a řece Yukon, a
dále pak po této divoké řece k nalezištím zlata - putovali po dobu zlaté
horečky od r.1898 zlatokopové. (Jen po té řece jsme se už neplavili a
jen jsme ji po silnici sledovali).
Skagway nechá návštěvníka nadýchnout
tehdejší atmosféru: staré budovy, bary, mašinka, vzpomínka na syčáka
Soapy Smithe, muzeum, pohledné suvenýry.
I ze Skagway jsme pokračovali zhruba ve
zlatokopeckých stopách. Yukon a Aljaška se prolínaly. (Brzy za kanadským
Prince Ruppertem začíná území Aljašky, státu USA. Také Skagway je
aljašský, ale Whitehorse již opět kanadský. Později za Dawson City, po
přejezdu řeky Yukon, jsme se pak znovu dostali na aljašské území).
Ze Skagway do Whitehorse jsme
jeli s železniční společností Skagway Rail, která provozuje původní,
dnes historickou vyhlídkovou úzkokolejku zvanou "White Pass & Yukon
Route". Průsmyk "White Pass" sloužil ve zlatokopecké době jako
alternativní spojení, místo původního 40-timílového přechodu proslulým
Chilkootským průsmykem. Naše tříhodinová vyhlídková cesta s přejezdem
přes White Pass skončila ve Fraseru u pěkného jezera.
Zlatokopecká trať sice vedla až do Whitehorse, ale výletní vlaky končí
zde, na hraničním přechodu mezi Spojenými státy a Kanadou (opět území
Britské Kolumbie).
Ve Fraseru na nás už čekal zase náš bus,
který mezitím sem dojel po neméně slavné Klondike Highway, a pokračovali
jsme v cestě do Whitehorse, hlavního města kanadské
provincie Yukon.
Do Whitehorse jsme jeli opět překrásnou
krajinou: jezero Tlingit s ostrůvkem Bove, Smaragdové jezero.
Město Whitehorse (=“bílý kůň“),
ležící na řece Yukon, se jmenuje podle kdysi obávaných peřejí, které
připomínaly vlající hřívu bílého koně. Zlatokopové, putující
k nalezištím na Klondiku, museli tuto obávanou překážku překonat a ne
všem se to podařilo. Peřeje už dnes neexistují, zmizely se stavbou
hydroelektrárny a přehradního jezera Schwatka. Spolu s hydroelektrárnou
musely být ale také postaveny „rybí schůdky (žebřík)“, prý
nejdelší na světě, na které jsme se jeli podívat nejdřív.
Whitehorse je velice milé město, plné
barev a květin. O co je na Yukonu a na Aljašce kratší léto, o to více si
jej lidé váží a užívají. Záběry z procházky městem, včetně
rozkošných nástěnných maleb o Kanadské jízdní policii, které tolik
připomínaly historky o sovětských rozvědčících blahé paměti. No, uznejte
!
Velice váženou kanadskou národní
historickou památkou a prvořadou vhitehorskou atrakcí je největší
zadokolesový parník, jaký kdy plul na Yukonu. Jmenuje Klondike.
Naposledy se mezi Whitehorse a Dawsonem plavil v roce 1955 a později byl
pečlivě restaurován do původní podoby, jakou dostal při svém vzniku
v roce 1937. Parník svůj důchod tráví důstojně v krásné přírodě na břehu
Yukonu, který tolikrát brázdil.
Ještě jsme navštívili MacBrideovo
muzeum, které rozhodně stojí za shlédnutí. Obsahuje řadu
historických a kulturních památek, ale také sbírku vycpaných zvířat,
snad všech, které se v západní Kanadě a na Aljašce nalézají.
A pak jsme už vyrazili NA SEVER !
To není jen geografické konstatování, to je místní pojem, který se zde
při nejrůznějších příležitostech jako slogan často objevuje: "Na sever,
na Klondike ! Na sever, na Aljašku !". (Jmenoval se tak také slavný film
se známou melodií "North, to Alaska !").
Zlatokopové pluli kdysi po Yukonu, my
jsme jeli po Klondike Highway. Romantické pomyšlení na to, co se
všechno dělo a jak je nám to blízké z románů, které jsme četli za mlada,
se kloubilo s pohledem na stále nádhernou přírodu – jezera, staré sruby,
proslulé Five Finger Rapids („peřeje pěti prstů“) – dnes ale ve značně
učesanější podobě, než jak je museli zdolávat tehdejší dobrodruzi. Stále
senzační výhledy na řeku Yukon.
KLONDIKE – po Klondike Highway
jsme dojeli do zlatokopeckého cíle na Klondike, u řeky Klondike.
Město Dawson City , na soutoku
čisté vody Klondiku a žluté vody Yukonu, vzniklo na začátku zlaté
konjunktury a dnes podává svědectví o slavných dobách Klondiku.
Nejprve jsme vyjeli na vyhlídku z místní
dominanty zvané Midnight Dome a podívali na jednu stranu na
soutok řek, a na druhou na rozrytý kopec směrem k potoku Bonanza, na
kterém právě došlo v roce 1896 k proslulému famóznímu objevu, který
odstartoval zlatou horečku na Klondiku. (Ta „naplizovaná“ hlušina
v popředí druhého snímku je dílo dnešního těžebního bagru. Zlato se to
totiž těží dodnes, i když podmínky už jsou jiné).
Pár záběrů z procházky městem, které
působí, jakoby se tu zastavil čas. Původní dřevěné domy a žádný asfalt
ani dláždění, jen tu a tam dřevěné chodníky – jako kdysi.
Na kvalifikovanou prohlídku okolí
Dawson City jsme dostali za průvodkyní báječnou dámu jménem Doris,
která také během turistické sezóny pracuje jako poštmistrová:
V dolní části kopce Midnight Dome leží
všechny dawsonské hřbitovy, včetně nejstaršího z nich – hřbitova
zlatokopeckých pionýrů. My jsme ale hledali malý hřbitov, na kterém je
pohřben náš pozoruhodný krajan Jan Eskymo Welzl. A našli jsme
jej.
Nějakou dobu pobýval v Dawson City také
Jack London, jehož romány o době spojené s tímto krajem a
dobrodružným obdobím, jsme tak rádi četli. Jeho srub, který jsme
v Dawsonu také navštívili, byl ale původně postaven asi 120 km odtud, u
Hendersonova potoka. V roce 1936 jej objevili trapeři a nebylo pochyb čí
je – London byl na stěně podepsán. Velmi nás potěšilo, že v přilehlém
malém Londonově muzeu nám milý pán poté, co zjistil naší národnost,
nabízel informace, jak se dostat k Welzelově hrobu (jinak nikde o tom v Dawsonu
informace nejsou).
Claim Bonanza - místo prvého
nálezu zlata na Yukonu/Aljašce. Řekli byste to do tak nenápadného místa?
Velice brzy po zdejším největším nálezu
zlata začalo být klasické rýžování tradičním způsobem nahrazováno
technologií parních bagrů. Byla to obrovská hlučná monstra
s velkou účinností, po kterých zůstala dokonale zničená krajina a
spousta ohluchlých lidí. Bagr č.4 je dnes národní historickou
památkou.
Večer jsme vyrazili do herny "Gertie
s diamantovým zubem", jediné legální herny v celé Kanadě. Nikoli
kvůli hazardu, ale jedná se o těžko pominutelnou místní atrakci,
evokující dobu před 100 lety. Kankán rozehřál tanečnice i obecenstvo a
zpívající madam byla jak nezkrotný živel.
Z Dawson City (na
Yukonu) do Fairbanks (opět na Aljašce).
Na konci Dawsonu končí Klondike Highway, u přívozu přes řeku Yukon.
Na druhé straně pak pak následuje „Top of the World Highway“
neboli silnice na „špičce světa“. Přívozem jsme opustili Dawson a jeli
zase mnoha působivými přírodními partiemi. Stále jsme stoupali a tajga
postupně přecházela v tundru. A zase jsme byli na kanadsko-americké
hranici – která se navíc ještě tak pěkně jmenuje !
Hustota osídlení na mnoha místech
západní Kanady a Aljašky je tak malá, že na mapách jsou jako civilizační
body označeny i jen shluky několika málo důmů. Platí ti i pro osadu
jménem Chicken, která se skládá právě z těch 3 srubů, které jsou
na snímku. Chicken (´“kuře“) říkali zlatokopové zde velmi rozšířenému
druhu ptáka – bělokuru vrbovému.
Naleziště v Chicken patří do okruhu
kdysi zlatokopy nazvaného Čtyřicátá míle. Zlato se v Chicken
těžilo před sto lety a kupodivu se těží dodnes. O kousek dál jsme se o
tom mohli přesvědčit. K vidění je jak bagr historický, tak i dnešní
těžební stroje.
Letiště v městečku Tok se
pochopitelně jmenuje také Čtyřicátá míle. A aby to nebyl jen takový
technický snímek, přidávám fotografii něčeho, co by nemělo být opomenuto
- květin, kterých po celou naši dlouhou cestu bylo všude plno. Jmenují
se fireseeds, a možná, že mají i nějaké české jméno.
Ve městě Delta Junction po 1422
mílích končí Alaska Highway (pro nás tu ale začínala) a také jsme
tu narazili na Alaska Pipeline, ropovod. Ropa se vede celou
Aljaškou od severu k jihu – z Prudhoe Bay do přístavu Valdez. Trubky
ropovodu se táhnou v délce 800 mil. Když relativně ne tak dávno Rusko
prodalo svoji Aljašku, netušilo v tu chvíli, že to byl historicky jeden
z nejhorších obchodů na světě. Aljaška má velké nerostné bohatství,
včetně obrovských zásob ropy.
U místa, které se jmenuje „Losí potok“
se skoro na silnici pásla losice. Náš zájem ji znechutil, a proto
odešla – směrem, který ji ukazovala šipka. Třeba byla gramotná.
Městečko se zajímavým názvem North
Pole (=“severní pól“) je v podstatě předměstím Fairbanksu. Městečko
využilo svého jména k trvalému bohatnutí v americkém stylu. Celoroční
sídlo Santa Clause je výstavní americký kýč, kterému se nelze vyhnout
ani na zemité a přírodní Aljašce.
Fairbanks . Jako mnoho ostatních
– rovněž vznik Fairbanksu souvisel s nálezem zlata v těchto místech.
Jeho pozdější rozvoj pak se zavedením železnice odtud do Denali,
Anchorage a k pobřeží – do Sewardu a Whitieru. Ve městě samotném toho
k vidění mnoho není, snad jen partie okolo řeky Chena.
Alaskaland je historický park s disneylandovským
nádechem. Nejhodnotnější částí Alaskalandu je skazen, do kterého byly
přemístěny srubové budovy z doby zlaté horečky.
Univerzita a její muzeum ve
Fairbanksu jsou proslulé a přestože se jedná o objekt z centra poněkud
vzdálený, lze každému návštěvníkovi Fairbanksu cestu sem doporučit.
Budova dřívější kožešinové obchodní
stanice u řeky Chena slouží dnes jako terminál výletních lodí.
Nalodili jsme se zde na Riverboat Discovery, historický
zadokolesový parník a podnikli moc pěkný výlet po řece Chena a Tanana,
asi 30 km, do vesnice místního indiánského kmene Athabasků.
Čekaly nás tam ukázky indiánských obydlí, typických aljašských udíren
(řeky Yukonu a Aljašky jsou plné lososů a uzený losos je zde tradiční
pochoutkou), ukázky tradičních řemesel (práce ze dřeva, z kůže,..) a
ukázky stylu života a kultury místních původních obyvatel, včetně
ovládání psího spřežení. Bylo to velice milé a informačně přínosné.
Také během plavby do vesnice parník
občas zastavil a shlédli jsme ukázky z místního života, př. letecké
umění „buš-pilotů“, výcvik tažných psů, chov sobů karibu. Ale stačilo i
jen tak se koukat, jak tu lidé žijí. Na soutoku obou řek se pomalu
mísila čistá voda řeky Chena se žlutou kalnou vodou řeky Tanana.
Ještě před vlastní vesnicí nám předvedli indiánský způsob lovu ryb,
což je velmi mazaný vynález. Zařízení, které pohání říční proud, ryby
z řeky v podstatě nabírá. Celé léto pak Indiáni suší ryby na laťkách jak
prádlo. V zimě pak sušené rybí maso slouží především jako potrava pro
psy. Ve vesnici jsme také obdivovali druhy kožišin a co krásných věcí se
z nich dá udělat.
Národní park Denali.
Asi dvě hodiny trvá jízda z Fairbanksu do národního parku Denali,
ve kterém se nachází mj. nejvyšší hora Severní Ameriky Mt.McKinley. Tato
hora drží světový primát, pokud jde o výšku nad okolní krajinu: hora se
ze své základny zvedá do výše neuvěřitelných 5 kilometrů ! Je na ni z
mnoha míst parku úžasný pohled. To však není hlavní důvod návštěvy
parku, protože Mt.McKinley je vidět také zdaleka. Denali představuje
jeden z nejbohatších parků pokud jde o zastoupení a množství místních
živočišných druhů (včetně medvědů grizzly – viděli jsme !).
Těsně před městečkem Denali nás čekal
krásný výhled na řeku Nenana a železniční trať, která vede podél ní.
(Železnice měla obrovský význam pro historii Kanady i Aljašky).
Následují záběry z mnohahodinové
jízdy úchvatnou krajinou národního parku Denali. Fotografie zvířat
neuvádím, protože jsou zachycena na velké vzdálenosti nebo nejsou
v porostu dobře vidět.
Cestou z Denali do Anchorage má
být také vidět Mt.Kinley (během výletu v parku Denali nám pouze
ukázali, kterým směrem leží, ale vidět ten den nebyl). Zato teď jsme
měli kliku, prý bývá vidět jen málokdy. To bílé je tedy nejvyšší hora
celé Severní Ameriky.
Největší aljašské město Anchorage leží
mezi pohořím Chugach a Cookovým zálivem.
Pás pohoří Chugach rámuje
Anchorage ze severu a severovýchodu. Když jsme okolo jeli, pršelo a
pohled na hory byl dramatický.
Ještě před vjezdem do města jsme ale
navštívili výborné Aljašské etnické kulturní centrum, a než jsme
si prohlédli jeho vnitřní část, pršet přestalo. Takže jsme si v pohodě
prohlédli i vnější expozici, věnovanou obydlím a způsobu života
jednotlivých aljašských etnik.
Původní obyvatelé Aljašky patří do 11
různých kultur a hovoří 20 jazyky. Aljašské etnické kulturní centrum
proto uspořádalo aljašská etnika do pěti kulturních skupin indiánských a
eskymáckých (inuitských) etnik na základě jejich kulturní podobnosti a
geografické blízkosti: Athabascové, Pobřežní Indiáni (Eyak, Tligit,
Haida a Cimšjan), Aleuti, Jupikové a Inupiakové.
Uvnitř muzea se nachází rozsáhlá
expozice muzeálního rázu, otevřené dílny, kde umělci vytvářejí tradiční
předměty, a konají se tam ukázky folkloru. Venkovní expozice se rozkládá
kolem centrálního jezera.
ANCHORAGE je pěkné a příjemné
město. Pár záběrů: Ke kapitánu Cookovi chovám vřelý vztah a proto
začínám procházku městem u jeho sochy na nábřeží. Květiny na lampách
jsou všude žluté a modré, v barvách aljašské vlajky. U radnice a leckde
jinde posedávají potomci původních obyvatel, je to moc smutné. (Jeden z
hříchů naší euroatlatické civilizace. Na moralizování nárok nemáme).
Jako tečku na konci našeho putování po
krásných provinciích západní Kanady a neméně krásné Aljašce jsme jeli na
výlet do zálivu prince Viléma za 26 ledovci.
Přes část půvabného poloostrova Kenai
jsme jeli do přístavu Whittier, a odtud pak "Po 26 ledovcích"
luxusním katamaranem Klondike Express po několika nádherných
fjordech Centrální Aljašky, s bohatou mořskou faunou a mohutnými
ledovci.
Nejprve jsme jeli okolo zálivu Turnagain (=“otoč to“), jak jej
nazval kdysi kapitán Cook. Pak okolo jezera a ledovce Portarage, ovšem
také okolo místa, kde stávala vesnice Porterage. Přes údolí
Porterage se v roce 1964 přehnala obrovská vlna tsunami, jako důsledek
zemětřesení, kterému padlo za oběť Anchorage a další místa.
Za Porterage jsme projeli nejdelším severoamerickým tunelem. Jeho
provoz je na minutu přesně organizován, protože se o tunel musí podělit
železnice, autobusy i osobní auta. A provoz v něm současně může probíhat
jen jedním směrem. Za tunelem je přístav Whittier.
Pojmenovaných ledovců bylo 26 a další byly bezejmenné. Krásné
ale byly všechny. Na hladině se často povalovaly rozkošné vodní vydry,
občas byli vidět tuleni a na jednom místě dokonce dělala vodotrysk
kosatka. Na některých ledovcích byla vidět moréna, kterou sebou ledovec
strhával. Tzv. telení (odlamování) ledovců provázel hučivý silný zvuk.
No, bašta !
Báječný poslední den jsme se některé z nás rozhodly zakončit co
největším vypleněním seafood buffetu a stylově se tak s Aljaškou
rozloučit. Mušlové, krevelové, humrové, lososové a další podobné rozkoše
nebraly konce. Na letišti v Anchorage nám pak jen už zamával bílý míša.
Howgh !
|