Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul NAMIBIE v celé kráse
Zájezd se konal na přelomu května a
června 2005
Kdyby vám někdo říkal, že Namibie patří k nejkrásnějším zemím
světa, věřte mu. Je to tak. Chcete-li strávit čas „daleko od
hlučícího davu“ a vrátit se domů se spoustou rozmanitých a
nezapomenutelných zážitků, jeďte do Namibie. Poznáte neobvyklou zemi
s podmanivou přírodou a lidmi, zemi s mnoha unikáty a kontrasty, a
vyperete si duši. I to Slunce tam svítí po 300 dní v roce.
Že nevíte, kde se Namibie nalézá ?
Namibie je země 11x větší než naše a přitom má 6x méně
obyvatel. Hustota obyvatelstva Namibie patří k nejnižším na světě. Mnoho
se o Namibii z denních zpráv nedozvídáme, protože je to země značně
spořádaná a bezpečná – a tedy pro média nezajímavá. Zajímavá je zato
její historie, která je místy hodně smutná, jak tomu u subsaharských
afrických zemí bývá.
Jméno Namibie je nové - tato země jej nosí teprve od roku
1990, ovšem zato je odvozeno od nejstarší pouště na světě - nádherné a
strhující pouště Namib, která se táhne na západě po celé její délce, při
jejím celém pobřeží Atlantiku.
Náš zájezd do Namibie byl moc krásný, a to po všech stránkách.
Důležité také bylo, že se sešla fajn parta, a že náš místní průvodce
Vincent byl naprosto báječný – jako průvodce i jako kamarád.
To je on, jak na nás čeká na letišti v hlavním městě Namibie
Windhoeku:
Hned z letiště jsme se vydali severním směrem a hlavní město jsme si
prohlédli až na konci zájezdu, po poznávací okružní cestě Namibií:
Město Okahandja je administrativním
centrem etnika Hererů. (V Namibii žije celkem 11 etnik, resp.
etnických skupin, které se většinou ještě skládají z několika kmenů). V Okahandje
jsme navštívili historický hřbitov slavných hererských náčelníků.
Historie Hererů je velice pohnutá – stačí, když řeknu, že po válkách
za doby německé okupace a kolonizace země přišlo 75-80% hererského
obyvatelstva o život, a zbytek byl zahnán do pouště Kalahari, internován
v koncentračních táborech, nebo uprchl do sousední Botswany. Každý rok
v srpnu se tady v Okahandje scházejí Hererové z celé země i z ciziny na
velké vzpomínkové slavnosti.
V Okahandje se také nachází proslulý trh s dřevořezbami,
nejlepšími z celé země.
Nedaleko Okahandje jsme se pak po nočním letu z Evropy dali do
pořádku v horkých a studených pramenech
Gross Barmen. Na území Namibie se podobných zdrojů čisté
podzemní studené nebo teplé vody nachází poměrně dost, a rovněž pár
dalších pramenů jsme během našeho putování také rádi prověřili.
Pak jsme se vydali k rozlehlému a krajině dominujícímu tabulovému
komplexu Waterberg
Plateau. Tento národní park je proslulý
svou krásou a unikátní florou a faunou. Byl založen v roce 1972 původně
jako útočiště pro ohrožené druhy zvěře z namibijských severovýchodních
oblastí Kavango a Caprivi, a funkci záchranného místa ohrožených
druhů plní dodnes.
Zvláštní je zbarvení zdejší půdy, které připomíná pálené cihly.
Rostou tu zajímavé rostliny. A bylo to právě zde, na úpatí tabulové
hory, kde v roce 1904 zde došlo k rozhodujícímu boji mezi německou
koloniální armádou a vojáky etnika Herero.
Druhý den brzy ráno jsme vystoupili nahoru a obdivovali daleký
výhled i samotný tabulový komplex. Za pozornost na snímcích stojí také
termitiště, typický africký fenomén.
Cestou do Národního parku Etosha jsme porovnávali různé tvary
okolních kopců, kterými Namibie i později během celé cesty hýřila:
Do NP Etosha jsme vjeli jižní Andersenovou branou a zvedli
střechu našeho mikrobusu do safari pozorovací polohy.
Národní park Etosha, jeden
z největších národních parků v Africe (rozloha 22 tisíc km2 = jako
čtvrtina naší země), se rozkládá kolem bílé solné pánve Etosha Pan,
vyschlého 120 km dlouhého a 50 km širokého jezera. Pánev Etosha zaujímá
asi pětinu rozlohy parku a je z velké části bez vegetace.
Jinak je celá oblast parku většinou porostlá nízkými stromy a
křovinami. Na západě parku převládá travnatá a křovinatá savana. Na
východě parku pak savana porostlá stromy, především mopany a různými
druhy akácií.
Národní park byl založen již v roce 1907 německým guvernérem
Lindequistem a patří k nejkrásnějším africkým rezervacím. Žije zde
144 druhů savců (včetně všech známých afrických zvířat) a skoro 400
druhů ptáků. Dravci jsou zastoupeni 35 druhy.
Během dvou dnů v parku Etosha, který jsme projeli od západu
k východu, jsme viděli mnoho zvěře na planinách, u napajedel, u bílé
plochy pánve Etosha, či jak nám přecházejí přes cestu:
Na území parku Etosha se nacházejí tři kempy (s různou
nabídkou ubytování – pro každou kapsu), které současně plní také funkci
správy parku, ochrany přírody a vědeckých center.
Na západě parku je to kemp Okaukuejo,
uprostřed Halali a na východě
Namutoni s historickou pevností.
Kempy jsou bezpečně obehnány ploty a jejich brány se otevírají
s východem slunce a zavírají se západem slunce.
V každém kempu se nachází noční pozorovatelna zvěře u
osvětleného napajedla. První přišli sloni. Kdo vydržel čekat déle,
dočkal se i dalších zvířat.
V Halali jsme se také potkali s češtinou, a to v zajímavé konstelaci:
bývalý český plavecký přeborník, český Řek ze severní
Moravy, žije v hlavním městě Namibie a vlastní tam plavecký areál, ve
kterém vyučuje děti od nemluvňat plavání českou metodou. Ze setkání
jsme měli vzájemně radost.
Uprostřed kempu Namutoni se nachází proslulá historická
pevnost. A pro radost sobě i návštěvníkům tam dováděla rozkošná
zvířátka: mangusty.
NP Etosha jsme opustili východní Lindequistovou branou.
Owamboland
je zemí majoritního namibijského etnika Owambo, žijícího
v této oblasti až po hranice s Angolou na řece Okavango. Většina z osmi
kmenů Owambů setrvává na původním stylu života: pěstují plodiny, chovají
dobytek a kozy. Ve válce za nezávislost byla zdejší oblast základnou
SWAPO, dnešní vládnoucí politické strany.
Oshakati
je owambské hlavní město (tedy spíš hlavní městečko). Ubytovali
jsme se tu v příjemné Country Lodge:
A rychle vyrazili na oshakatské proslulé tržiště. Povšimněte
si místní pochoutky, kterou jsou: pražení mopanoví červi – mopany jsou
zdejší nejobvyklejší stromy. Vaší pozornosti jistě neunikle oblá teta,
ale upozorňuji na barvy oděvu u jejího výstřihu: jsou to barvy politické
strany SWAPO. Teta nás důkladně vyzpovídala odkud jsme a oddechli
jsme si, že byla naším původem uspokojena. Politické změny u nás i
v jiných zemích natolik v posledních letech zamíchaly kartami, že občas
si nemůžeme být jistí, zda jsme v současné konstelaci považováni za
kladné nebo záporné postavy.
Vodopády Ruacana.
Dramatické 85 m vysoké vodopády Ruacana Falls leží na řece
Kunene při hranici s Angolou, kde se řeka dělí na několik kanálů
před tím, než padá z vysokého srázu do 2 km dlouhé rokle. Vodopády
bývaly divem přírody, ale bohužel se radikálně změnily poté, co Angola
vybudovala jednu přehradu asi 20 km proti proudu a Namibie přímo zde
podzemní hydroelektrárnu. V řece drasticky ubyla voda, protože ji
zadržují obě elektrárny k pohonu turbin. Jen občas, když je vody
nadbytek, se vodopády Ruacana vrací ke své původní slávě a vytváří jednu
z nejkrásnějších světových scenérií.
Nebyli jsme tu v období dešťů, a tak vody nadbytek nebyl. Na řeku a
její okolí byl ale pěkný pohled i bez vodopádu (ten je třeba si domyslet
na druhém snímku vpravo).
Region Kaokaland (Kaokoveld)
leží na severozápadě Namibie a na severu také hraničí s Angolou.
Hranici stále tvoří řeka Kunene.
Hlavním magnetem kraje jsou jeho obyvatelé - Himbové -
pastevečtí polonomádi, pro něž bohatstvím je jejich dobytek. Himbové si
dodnes udrželi svůj tradiční způsob života a himbské ženy jsou dodnes
nepřehlédnutelnými klenoty Namibie.
Odloučený horský svět Koakolandu tvoří jednu z nejpůvodnějších a
nejpůsobivějších oblastí jižní Afriky, a představuje Namibii v její
nejpřirozenější podobě. Je to jedno z posledních afrických území do
značné míry ještě nedotčených turistikou.
Opuwo je hlavním městem
Kaokolandu. V jazyce Hererů znamená Opuwo „konec cesty“, což je docela
výstižný název. Ubytovali jsme se tu v Ohakane Lodge
- nyní před výletem na sever, a znovu ještě jednou zase po návratu od
vodopádů Epupa.
A hned jsme rychle vyrazili na obhlídku městečka, protože během
příjezdu jsme zahlédli na ulici senzační směsici etnik. Do Opuwa
se totiž sjíždějí lidé za nákupy, k lékaři, apod. z celého dalekého
okolí. Koloniálně dodnes stále oblékané Hererky s řadou spodniček
a s podivuhodnými klobouky na hlavě se na ulici potkávají s čokoládovými
polonahými Himbkami. No, nádhera ! A když si čokoládové himbské
krásky s nádhernýma dlouhýma nohama a nahými prsy vybírají cosi v regále
samoobsluhy, máte co dělat, abyste foťák udrželi v kapse.
Himbská vesnice.
Návštěvu himbské vesnice jsme vzhledem k ojedinělosti takového
zážitku měli na programu pro jistotu dvakrát. Do první himbské vesnice
jsme jeli z Opuwa. Byla to návštěva, tak jak se sluší – jako dobře
vychovaní hosté jsme přivezli dárky (podle rady lokálního průvodce,
který nám tlumočil, jsme nakoupili vhodné potraviny).
Jsme šťastní, že jsme mohli vidět v Kaokalandu lidi žijící podle
svých tradičních představ, stejně jako před desítkami a stovkami
let. Mnozí našinci a Evropané vůbec si myslí, že je to proto, že
z nějakého důvodu zatím nemohou využívat skvělých „výdobytků naší
civilizace“. Moc se mýlí a nikdy nepochopí, že ti lidé tak žijí rádi,
podobně jako žijí ve svých zemí dosud tradičně rovněž svérázní Masajové
či Zuluové. Přesto se dost obávám se, že dnešní vývoj světa tato a jiná
dosud zvyky a způsob života udržující etnika stejně dříve nebo později
přetaví do globálnější podoby. Nemyslím si samozřejmě, že by Himbové a
podobně tradičně žijící africké kmeny neměli využívat moderní zdravotní
péči, apod., ale doufám, že svou kulturu a svůj přátelský vztah
k přírodě si uchovají co nejdéle. O moc bychom jinak všichni přišli.
Himbští muži jsou sice pohlední a urostlí hoši, ale je to marné -
pozornost na sebe přitahují himbské ženy. Jejich oblečení a
ozdoby mají svou detailní symboliku a „vyčtete“ z nich mnoho údajů o
jejich nositelce. A vše – od vlasů, přes pleť, po oděv a ozdoby je
stejné čokoládové barvy. Vše se totiž potírá barvou. Barevný krém
z másla, okrové hlinky a vonných rostlin si ženy samy vyrábějí a na
ochranu před sluncem a pro ozdobu se jím dvakrát denně natírají. Moc jim
to sluší.
Himbské vesnice mají stejnou formu jako vesnice podobných
afrických pasteveckých etnik (Masajové, Zuluové, některá madagaskarská
etnika, apod.): uprostřed je kraal (proutěná ohrada) pro
dobytek a podle potřeby ještě kraal kolem vesnice. Vnější ohrada na
ochranu před nebezpečnými divokými zvířaty už dnes většinou není třeba.
Divoké šelmy se dnes vyskytují v Africe téměř všude již v parcích a
rezervacích zvěře.
Vesnici tvoří obydlí a hospodářské stavby - sýpky, apod. Většina
denních činností se odehrává venku.
Na posledním snímku nám jedna mladá žena hrdě předvedla svoje
svatební šaty, a pro děti to byla vítaná příležitost, jak se pěkně
vydovádět.
Nezapomenutelná pro nás zůstává otázka, která nám tu byla
položena: „jak dlouho by se šlo k nám domů ?“
Vodopády Epupa
na řece Kunene na hranici s Angolou leží na nejsevernějším
výběžku Namibie a patří bezesporu k nejkrásnějším místům v Namibii:
barevné skály, divoce hučící voda, bohatá vegetace.
Řeka Kunene se tu rozlévá do šířky v souběžných ramenech o celkové
šíři 500 metrů a pak padá 60 metrů dolů v několika menších skocích. U
jejího průtoku do úzké štěrbiny se klene věčná duha. Vodopády se svým
okolím tvoří přímo rajskou oázu.
Podél břehu je možné procházet trasy pro pěší, s mnoha kopci, ze
kterých se nabízí panoramatický výhled přes řeku až daleko do Angoly.
Už ale jen cestou z Opuwa k vodopádům bylo stále na co se
koukat: krásná hornatá krajina, vyschlá řečiště řek (pouze tři
namibijské řeky mají vodu i mimo období dešťů: hraniční řeky Kunene,
Okavango a Oranje), majestátní baobaby, stáda dobytka a koz, tajuplné
himbské hroby:
Ubytováni jsme byli v nejkouzelnější části tohoto ráje, v Epupa
Campu na břehu řeky Kunene v palmovém háji (palmy makalani - s plody
jak tenisáky, které po nás opice co chvíli házely). Ke kempu patří ještě
ostrůvek, na který se šlo po visutém mostě. Z ostrůvku byl pohled na
zapadající slunce nejhezčí.
K nádherným vodopádům vedla romantická cesta kolem řeky.
Na její druhé straně byla domorodá vesnice.
Oblast vodopádů je rozsáhlá a celé jejich okolí nádherné.
Výběr několika snímků z různých míst:
U vody se tu odehrává také celý život vesničanů – pase se tu
dobytek a kozy, lidé se tu myjí a perou tu prádlo, lidé se tu baví. Na
druhém snímku hrají místní muži tradiční africkou hru s kameny.
A také tu ženy prodávají himbské předměty jako suvenýry:
V epupském ráji se ale něco velmi nedoporučuje : koupat se v řece.
Druhá
návštěva u Himbů.
Z Epupa kempu jsme tam zajeli terénním vozem. Na podobných vozech
jsme se pak v Namibii natřásali ještě několikrát, při pár výletech mimo
cesty. Vincent sedí s námi nahoře, protože nás do vesnice vezl zase
místní průvodce, který překládal z himbského jazyka do angličtiny.
Cestou do vesnice jsme potkali manželskou dvojici v typickém africkém
uspořádání: muž jede a žena nese dítě a náklad (v daném
případě momentálně u ní chybí ještě obvyklý a často objemný náklad):
Opět u milých Himbů:
Dvě dětské studie:
Himbská rodina:
Společný snímek na rozloučenou:
Damaraland.
Damaraland se nachází jižně od Kaokolandu. Poblíž hererské vesnice
Warmquelle nedaleko Sesfonteinu jsme se po cestě krásnou
damaralandskou krajinou osvěžili u pramenů Ongongos, které
vyvěrají z artézských studní.
V Damaralandu žijí místy také Hererové, jak jsme se o tom
mohli přesvědčit díky tomu, že se jejich ženy stále tradičně oblékají
tak, že není možné si je poplést:
Damaraland je jinak oblastí etnika Damara, jehož původ
je trochu antropologickou záhadou, protože je to černošské bantuské
etnikum, které ale mluví khoisanským jazykem. (Sanové a Khoisanové
nejsou etnika černošská. Jsou to zdejší původní etnika a mluví
starobylým jazykem s tzv. „mlaskavkami“).
Damaraland je region proslulý svojí úchvatnou scenérií a
nabízí řadu báječných zážitků. Nachází se tu mnoho přírodních krás a
také prehistorických skalních maleb a kreseb.
A Damaraland je také jednou z oblastí, kde volně, mimo parky a
rezervace, žijí africká zvířata v míře ještě větší, než jinde po
Namibii.
V tomto kraji se lze častěji setkat s velmi podivnými namibijskými
stromy. Stromy se jmenují moringa (Moringa ovafolia) a vypadají,
jakoby byly se svými obrovskými kořeny zasazeny obráceně. Jsou to takoví
„bratranci“ baobabů. Přezdívá se jim „stromy se sloníma nohama“.
Oáza Palmweg je blažené místo
uprostřed nádherné damaralandské krajiny barevných hor a planin. Je to
místo hojného výskytu zvěře, protože leží u přírodního pramene, který se
tu využíval odedávna. Bylo nám tu moc pěkně.
Odpoledne jsme si vyjeli terénním vozem do okolní přírody.
Slavné zdejší pouštní slony jsme sice nepotkali, ale jiné zvěře bylo
k vidění dost. A západ slunce u jezírka, pozůstatku nedávno
vyschlé řeky, byl překrásný.
A ještě pár záběrů z nádherného Damaralandu, které byly pořízeny
další den cestou savanou s četnými pahorky do
Twyfelfonteinu:
Twyfelfontein v údolí řeky
Huab je místo, kde se nachází vůbec nejrozsáhlejší galerie
skalního umění v Africe. Zdejším dílům se říká „řezby v kameni“,
protože je pradávní umělci vytvořili sekáním do tvrdého povlaku, který
kryje místní pískovec. Díla pocházejí z doby před více než 6000 lety,
z rané doby kamenné. Celkem tu bylo napočítáno více než 2500 maleb a
kreseb – zvířata, zvířecí stopy a geometrické znaky. Velmi málo lidských
postav. Jsou dílem tehdejších Sanů – lovců a sběračů, původních obyvatel
jižní Afriky. A to vše opět uprostřed překrásné přírody:
V oblasti sanského skalního umění leží také
Twyfelfontein Country Lodge, kam
jsme zaskočili na oběd:
Nedaleko od Twyfelfonteinu stoupá dlouhý vulkanický hřeben, u jehož
paty se nachází kopec zvaný Spálená hora.
Tvoří ho na povrch vylitá různě barevná láva, která se podobá spálené
půdě. Neroste na ní žádná vegetace.
Poblíž Spálené hory jsme navštívili další neobvyklou podívanou - tzv.Varhanní
píšťaly – stovky až 5 m vysokých doleritových (hrubozrnně
čedičových) sloupů, které vznikly před 120 miliony let.
Zkamenělý les.
– fosílie různých druhů stromů, především obrovských borovic - až 34
metrů dlouhých a s objemem až 6 metrů, pocházejících z doby před 260
miliony lety. Vzhledem k tomu, že kmeny zkamenělých stromů nemají žádné
kořeny, předpokládá se, že sem byly přineseny záplavami z rovníkové
Afriky během tání po době ledové.
Velkou lahůdkou bylo místo našeho dalšího noclehu v Damaralandu:
Vingerklip Lodge v nádherné
krajině:
Vingerklip neboli „Prstový útes“ je asi 35 m vysoká vápencová
skála, „úzká jako prst“, vzniklá vodní erozí, působením řeky Ugab.
Vingerklip se nachází uprostřed údolí, jehož další části – erodované
vápencové kopce - působí jako scenérie Starého amerického západu, a
proto se někdy tomuto místu říká také „Namibijská Arizona“.
Nádherná lodge je umístěna mezi dvěma velkými stolovými vápencovými
útvary, s výhledem do celého kraje.
Z Vingerklipu jsme se cestou damaralandskou krajinou, na kterou jsme
se stále nemohli dost vynadívat, opět potkali s Herery, kteří
tady místy vedle Damarů také žijí. Milé hererské tety prodávaly své
vlastní půvabné panenkové kopie (rádi jsme zakoupili) a také hodnotné
minerály, kterými je zdejší kraj pověstný.
Dalším z damaralandských pokladů je žulový masiv
Brandberg s namibijským nejvyšším
vrcholem (přes 2500 m). Na tomto masivu bylo zaevidováno celkem více než
8000 míst se skalními prehistorickými malbami (celkem 45 000 maleb a
kreseb !) a několik málo z nich je veřejnosti přístupných.
Hlavní atrakcí Brandbergu je galerie skalních maleb ve strži
Tsisab, jejíž nejznámější malbou je tzv. White Lady of the
Brandberg (Bílá paní brandbergská), národní památka. Název pochází
z dřívější domněnky, že se jedná o ženskou postavu, ale je to postava
sanského kouzelníka, šamana.
Pohoří Brandbergu má svůj vlastní ekosystém, který zahrnuje
jedinečné (endemické) rostliny, např. branderbergskou akácii. O tom všem
nám tady vyprávěl místní průvodce, svérázný děda se svérázným nápisem na
tričku.
K „Bílé paní“ jsme šli dlouhým širokým pohledným údolím.
V blízkém starém důlním městečku Uis Myn se donedávna
těžil cín a tak městečko už z dálky ohlašují haldy bílé hlušiny.
Poobědvali jsme tu v restauraci, která se pochopitelně jmenovala „Bílá
paní“.
Zde jsme také opustili překrásný a na zážitky bohatý Damaraland a
vydali se přímo na západ ke Skeleton Coast
(Pobřeží koster). Takto
tajuplně se nazývá dlouhý pás podél zrádného a mlhou zahaleného pobřeží
se stejnojmenným národním parkem. Portugalští námořníci toto místo
nazývali Pekelné písky.
Zdejší často do mlhy se halící poušť, je na řadě míst přerušována
dunami a skalními kaňony. Je to místo, které získalo neblahou pověst
nejextrémnější části pouště Namib. Ztroskotalo tu mnoho lodí a
jejich trosky, připomínající kostry, lemují linii pobřeží. Počet trosek
se už nikdy nepodaří zjistit, protože všudypřítomný písek je postupně
pohřbívá v hlubinách.
Na pobřeží na místě jménem Cape Cross
(Křížový mys) v roce 1486 vstyčil kamenný kříž zvaný „padrao“
portugalský mořeplavec Diego Cao, když při hledání cesty do Indie plul
podél západního pobřeží Afriky.
Na Křížovém mysu nás ovšem čekal ještě jiný zážitek: žije tu obrovská
kolonie asi 100-250
tisíc lachtanů jihoafrických, kteří
zde mají k životu velmi příhodné podmínky díky chladnému mořskému
proudu Benguela. Tisíce lachtanů, kam se jen podíváte:
Swakopmund
je milé, půvabné a populární namibijské prázdninové středisko. Město,
dodnes dýchající německou atmosférou, založili koncem 19. století Němci
jako protiváhu tehdy Brity ovládaného Walvis Bay na druhé straně veliké
zátoky.
Swakopmund byl jediným německým přístavem v jihozápadní Africe a měl
pro Německo velký význam. To se projevilo i na rozvoji města. V období
první světové války se ale Swakopmund dostal pod Jižní Afriku a na jeho
přístav se zapomnělo. Pro obchod byl důležitý vedlejší přístav Walvis
Bay a ze Swakpmundu bylo vytvořeno letovisko. Proto zde zůstal zachován
kouzelný ráz starého koloniálního přístavu. Celé město si zachovalo
německý vzhled a pohostinnost, a hodně je slyšet němčina.
Ubytováni jsme byli v proslulém hotelu
Swakopmund, který je sám historickou atrakcí města
(budova koloniálního nádraží z roku 1901 byla přeměněna na luxusní
hotel).
Město má několik historických památek, mezi které vždy na prvém místě
uváděno molo. Původní molo bylo
odstraněno v r.1916, ale protože pak již ve Swakopmundu pod vládou Jižní
Afriky nebyl přístav zapotřebí, zůstalo nově budované molo nedokončeno.
Měří 300 metrů a je zachováno jako památka. Na začátku mola na břehu
byla zbudována restaurace ze starého parníku.
Mezi pamětihodnosti patří také maják a řada dalších významných
koloniálních budov. Národní mořské akvárium bylo zde
otevřeno jako prvé svého druhu v Africe. Nechybí muzeum
ani pivovar (i když namibijské noviny
v době naší cesty psaly, že místní proslulý Pivovar Hansa má své
dny prý už sečtené).
Walvis Bay a výlet lodí do laguny.
Výlet lodí do laguny v zátoce mezi Swakopmundem a Walvis Bay
byl jedním z vrcholů naší cesty. Věděli jsme samozřejmě předem, že v
zátoce žije mnoho druhů vodních ptáků, a mnoho lachtanů, ale něco tak
senzačního jsme nečekali. Konečně - uvidíte sami, i když vlastní
prožitek a pouhá fotodokumentace se porovnat dají jen těžko.
Walvis Bay je druhé největší město Namibie a jediný zámořský
přístav země. Město se nevyznačuje památkami, a tak jsme zamířili přímo
do přístavu malých lodí a na jednu jsme nasedli. Za pozornost stojí
spousta růžových plameňáků v pozadí, kteří během roku žijí částečně zde
a částečně v NP Etosha. V době naší návštěvy Namibii byli zde. A také
mnoho pelikánů a dalších druhů vodních ptáků.
Jen jsme se odrazili od břehu, bylo to tady. Ani jsme nedosedli na
lavici uprostřed loďky, a už se na ní vyvaloval veliký lachtan a
vypadal, že má radost, že nás vidí. Kapitán lodě se totiž kamarádí s asi
třemi či čtyřmi lachtany, které má pojmenované. Jsou to senzační
přítulkové. Každý z těchto kapitánových kamarádů měl trochu jiné zvyky –
jeden chtěl být stále s námi, jiný chtěl drbat jak pejsek, další lachtan
vždy nadšeně surfuje za lodí,…. Tedy – vyprávět se to ani dost dobře
nedá. Do toho kolem nás létali ptáci, brali si z rukou rybky, a když
jsme z toho byli úplně v rauši, vytáhl ještě kapitán z podpalubí taky
něco pro nás – mísy s ústřicemi (šampaňské také, pochopitelně !) a
dalšími mořskými i nemořskými lahůdkami. Tento výlet tak byl naprostým
vršením rozkoší.
Jeli jsme také okolo rušného přístavu a viděli zase tisíce dalších,
už způsobně přírodně se chovajících lachtanů jako byli ti na Cape Cross,
ale z výletu uvádím jen záběry z výše uvedených setkání, protože tím se
tento výlet do naší paměti zapsal.
Neméně senzační byl vyhlídkový let nad
slavnou dunovou částí pouště Namib.
Poušť Namib, podle které země dostala jméno, je nejstarší
pouští na Zemi. Rozkládá se podél atlantického pobřeží Namibie, je
široká 50-150 km a pokrývá asi 15% plochy země. Dělí se do 4 pásem: na
jihu od hranic s Jihoafrickou republikou až po Luderitz se rozkládá
skalnatá, pískem pokrytá rovina (vzhledem k těžbě diamantů uzavřená
oblast), severněji až k řece Kuiseb leží centrální (dunová)
poušť s nejvyššími dunami na světě, na níž byl ustaven národní park
Namib-Naukluft,
třetí pásmo zasahuje až k údolí řeky Ugab – je to šedočerná štěrková
rovina s osamělými horami a masivem Brandberg, a úplně na severu
leží čtvrté pásmo, které zahrnuje Pobřeží koster.
Dunová část pouště Namib je
slavná a opravdu senzační. V dalších dnech jsme tato místa prozkoumali
ještě ze země. Na snímcích z více než dvouhodinového letu jsou
zachyceny duny nejrůznějších výšek a tvarů, kaňony, solná jezera,
historické diamantové tábory, ztroskotané lodě u pobřeží – již zpola
zaváté pískem.
Ke konce vyhlídkového letu jsme si prohlédli ze vzduchu Walvis Bay
s jeho salinami a přístavy:
Mezi Walvis Bay a Swakompundem jsme pak viděli jednak umělý ostrov,
kde ptáci produkují guáno. A také výstavbu nových rekreačních osad
při pobřeží:
A nakonec přišel letecky Swakopmund: ústí řeky Swakop
s dálnicí do Walvis Bay, historické molo, záliv s městskou pláží a
majákem.
Poušť Namib.
Ze Swakopmundu jsme vyjeli cestou známou jako „Welwitschia
Drive“. Je to cesta náhorní planinou, údolím řeky Swakop a podél
Moon Landscape (Měsíční krajiny) a plání s výskytem slavných welwitschií.
„Měsíční krajina“ je území
hodné tohoto jména. Na druhém snímku stará petrifikovaná duna:
Welwitschie.
Namib je jednou z nejsušších pouštních krajin na světě. Oblastí se
táhne několik vodních zdrojů, které až na období s hojnými dešti nikdy
nedosáhnout k moři a ztrácejí se v poušti.
Díky zvláštním klimatickým podmínkám ale není poušť Namib bez života:
horký pouštní vzduch se zde střetává s chladným vzduchem od moře,
protože podél jihozápadního pobřeží Afriky proudí od Antarktidy na sever
studený mořský proud Benguela, a tak zde každou noc vznikne opar,
který je zdrojem vody pro pouštní rostliny a živočichy.
Následkem unikátních podmínek se zde vyvinula zcela zvláštní flóra,
která se přizpůsobila extrémním životním podmínkám. Nejznámější
rostlinou na poušti Namib je zdejší endemit welwitschie podivná (Welwitschia
mirabilis), jedna z nejstarších rostlin na naší planetě. Některé
rostliny jsou až 2000 let staré. Proto se jim právem říká také „živoucí
fosilie“. Také celé další zdejší společenství rostlin a živočichů žije
pouze z kapiček mlhy.
Samčí a samičí welwitschie, a také mohutná „základna“
jedné této prastaré zaniklé rostliny, kterou jsme již dříve viděli
vystavenou jako ozdobu:
Národní park Namib-Naukluft
je čtvrtý největší národní park na světě a největší přírodní rezervace
aridních (suchých) a poloaridních ekosystémů na světě. Na jeho území se
nacházejí nejkrásnější části pouště Namib.
Cestou, piknik u artézské studně s napajedlem, kaňon Kuiseb:
Překročení obratníku Kozoroha je pochopitelně příležitost
k dokumentaci této závažné skutečnosti:
Potěšení nám přinesl odpočinek v krásné Sossusvlei Lodge, na
jejíž vyhlídkové věži jsme večer navíc zjistili, že náš průvodce Vincent
má hluboké astronomické znalosti. Loudivá zvířátka jsou zemní veverky.
Brzy ráno jsme vyrazili na další z vrcholných zážitků – k velkým
dunám. Pánev Sossusvlei a Dead Vlei jsou nejznámější ze
zdejších suchých pánví, které se vodou naplňují jen nakrátko v roce.
Řeka Tsauchab se tu rozplývá v bezodtoké jílové proláklině, pokud ovšem
až sem daný rok doteče a nezmizí už někde cestou dřív.
Solné pánve jsou orámovány barevnými písečnými dunami. Duny
namibské pouště jsou legendární.
Řeka Tsauchab, která končí mezi nejvyššími dunami světa v jílové
proláklině, tvoří poblíž Sossusvlei Lodge úzkou a až 30 m hlubokou
roklinu zvanou kaňon Sesriem, ve kterém se dlouho drží
pitná voda.
A pak už jsme jeli dále na jih, podél
pohoří Naukluft a Tzaritz, s občasným výhledem ještě na
dunovou poušť, až do Toulouse Lodge. Starší pán, který si ji tu
před několika lety postavil, byl obdivuhodný. Byli jsme tu ten den
jedinými hosty a tak se nám plně věnoval a vyprávěl nám o svém životě.
Hodně nám rozšířil pohled na mnoho věcí v této zemi. V duchu jsme mu
složili hlubokou poklonu. Je to velký a statečný člověk.
Pouštní koně cestou do Luderitzu.
Na pláních poblíž města Aus žije už skoro sto let pověstné stádo
divokých koní, potomků koňů německé jízdní kavalerie, kteří se
adaptovali na život v prostředí s nedostatkem vody a kteří bez vody
vydrží až neuvěřitelných 5-6 dnů.
Luderitz
je malé přímořské město s mnoha ukázkami raně koloniální
architektury. V roce 1883 koupil brémský obchodník Adolf Luderitz
od kmene Namů zdejší zátoku a osmimílové území v jejím okolí, a také 32
km široký pobřežní pruh odtud až po řeku Oranje. Na jeho doporučení
ustanovil kancléř Bismarck jihozápadní Afriku protektorátem německé
říše.Tady se tehdy zrodila Německá jihozápadní Afrika.
V r.1904, v průběhu německo-namských válek, byl Luderitz využíván
jako vězení pro válečné zajatce (Žraločí ostrov). V r.1906 byla
dokončena železnice a v okolí nedalekého Kolmanskopu byla v roce 1908
objevena velká diamantová ložiska.
Luderitz si dodneška zachoval působivou koloniální
architekturu a většina jeho budov pochází z doby diamantového boomu:
Bydleli jsme tu v příjemném hotelu Nest
(= „hnízdo“) na břehu zátoky s výhledem na moře a na západ slunce:
Do zdejších končin se jako prvý Evropan dostal v roce 1487 známý
portugalský mořeplavec Bartolomeu Dias a na nedalekém místě, dnes
zvaném Dias Point, vstyčil pak
v roce 1488 na cestě zpět od Mysu Dobré naděje kříž „padrao“.
K tomuto místu vede cesta kolem mnoha malých závětrných fjordů a
zátok krajinou neuvěřitelně drsnou až přímo bezútěšnou.
Kopie Diazova kamenného kříže stojí na Diazově skále nad
mořem. Vítr fičel, že nás div nesfoukl, a tak tomu tady bývá často. Od
kříže je výhled na zátoku Guano Bay a před ní ležící Halifax
Island s kolonií tučňáků, na lachtaní kolonie a spoustu vodních ptáků. A
tato místa jsme poté, co se vítr zklidnil, prozkoumali ještě při plavbě
po moři.
Lodní výlet do Luderitzkého zálivu
starou rybářskou lodí „Sedina“, která slouží jako výletní
loď.
Náš kapitán byl pravý mořský vlk a měl cop až do pasu.
Prvý ostrov na snímku – Žraločí ostrov - byl za pohnutých dob
namibijské historie krutým vězením a koncentračním táborem.
Menší i větší lodě na snímcích nejsou lodě rybářské, ale diamantové.
Obrovskými vysavači nabírají obsah mořského dna, ze kterého se pak na
souši získávají diamanty.
Pluli jsme okolo Diasova kříže a ostrovů, na kterých žijí
mořští ptáci a lachtani. Pak jsme připluli k ostrovu Halifax,
který je domovem asi 60 cm vysokých tučňáků brýlových. Na ostrově
jich žila kdysi veliká kolonie, ale těžbou guana byla téměř
zničena. Pozůstatky konstrukce na nakládání guana jsou tu dodnes vidět.
Tučňáky lze pozorovat jen z lodi, aby nebyli rušeni.
Kolmanskop – „město duchů“
je vidět už ze silnice cestou do Luderitzu. Bylo to tady u nádraží,
ohrožovaném stěhovavými dunami, kde při každodenním čištění kolejí od
písku byly nalezeny v roce 1908 diamanty a vyznačena prvá
diamantová pole. Kolmanskop se nakrátko stal nejbohatším městem Afriky.
Do začátku 1.světové války bylo z pouště vytěženo 5 milionů karátů.
Zpočátku bylo možné sbírat diamanty přímo z písku, ale postupně se
Kolmanskop proměnil v centrum průmyslové těžby diamantů. Bohaté město
žilo rovněž bohatým kulturním, sportovním a společenským životem. Po
vytěžení diamantů v okolí bylo město opuštěno.
Diamanty se ale v Namibii těží ve velkém množství dodnes, jen dále po
pobřeží na jih v ohromné lokalitě sahající odtud až po hranice s
Jihoafrickou republikou, v přísně střeženém a zakázaném pásmu. A také
z mořského dna - již zmíněná zařízení na lodích vysávají usazeniny
z mořského dna, přeplavují je, a tak získávají diamanty.
Z Kolmanskopu se stalo město duchů, které postupně pohřbívá
písek. Teprve v roce 1980 bylo několik domů bývalého „hlavního města
diamantů“ doslova vykopáno ze země a zrestaurováno. A doplněno o
historické muzeum a expozici o diamantech.
Fish River Canyon – Kaňon Rybí řeky
je druhým největším kaňonem na světě za americkým Grand kaňonem.
(Termínem „druhý největší“ se označují po světě ještě asi 2-3 kaňony –
zdejší kaňon je druhý nejširší). Tento nádherný kaňon, ležící skoro na
hranici s Jihoafrickou republikou, patří k největším přírodním divům
v celoafrickém i světovém měřítku, ale pochopitelně také k namibijským
největším turistickým atrakcím. Rozměry: délka 161 km, šířka 27
km, hloubka 550 m.
Cestou na jih ke kaňonu jsme se jednak potkali se samotnou dlouhou
Rybí řekou. Rybí řeka pramení asi 600 km daleko v centrální
vysočině u pohoří Naukluft. V únoru a březnu teče v řece po deštích
voda, která se vlévá do řeky Oranje. V jiných částech roku tvoří řeka
jen malý potůček nebo dokonce řetěz pozůstalých rybníčků na dně.
A také jsme dlouho jeli okolo asi stoleté železniční tratě
(železnice hrála velkou roli v dějinách Namibie) a okolo dlouhého pásu
pohoří s plochým vrcholem. Ta kuželovitá stavba je pec.
V prostoru vlastního kaňonu Rybí řeky je jen samotná příroda, kterou
nic neruší. Na jeho severovýchodním konci se rozkládá Gondwana Canyon
Park a v prostoru tohoto parku byla vybudována čtyři ubytovací
zařízení, včetně Canyon Village,
kde jsme bydleli. Jako všechna zdejší zařízení, tak také nedávno
postavená Canyon Village harmonicky zapadá do zdejší přírody a stojí za
pár snímků – od příjezdu k lodži, kdy zprvu její stavení od okolní
kouzelné přírody ani nerozlišíte, až po snímky z rozlehlé restaurace, na
jejíchž zdech byla zachycena především historie zdejšího etnika Nama.
Květiny vymalované na stěně opravdu tady všude rostly:
V Canyon Village jsme se také potkali s dalším obdivuhodným člověkem:
jmenuje se dr.Kinský, je to architekt a v roce 1959 se zapsal do české
historie svým odvážným emigrantským přeletem z Bratislavy do
Rakouska na větroni. Žije v Německu a cestuje rád se svou paní po
světě. Setkání s ním a jeho vyprávění bylo duši hladícím zážitkem.
Po příjezdu do Canyon Village jsme nejprve vyrazili terénním vozem do
jejího krásného okolí v Gondwana Parku.
Tento 100.000 hektarový park byl založen roku 1996 sloučením několika
původních ovčích farem s Přírodní rezervací přímorožců. Nachází se tu
unikátní ekosystém a endemická flora a fauna, která se adaptovala na
zdejší aridní podmínky.
Zvláštní stromy nejsou stromy, ale stromové aloe (aloe
ditochoma) neboli Toulcové stromy. Na mnoha z nich si staví svá veliká
hnízda snovači. Obrovské zelené trsy jsou velmi jedovaté
pryžce. A další z namibijských západů slunce.
Kaňon Rybí řeky.
Cesta na dno kaňonu je jako cesta historií Země. Stáří
nejspodnější usazeniny je 2,5 miliardy let. Na dno kaňonu a pak 4-5 dnů
po jeho dně ze severu na jih jde ale málokdo. Je to dost namáhavá cesta
a také si každý musí nést naprosto všechno sebou, včetně mnoha litrů
vody. Pro ostatní návštěvníky jsou k dispozici vyhlídkové trasy po
okraji kaňonu, ze kterých jsou také následující snímky (ty baťohy, jak
jste správně vytušili, naše nejsou):
Zatím co vlastníci oněch baťohů byli stále na začátku svého putování
k jižnímu konci kaňonu u Ai-Ais, my jsme si tam radši
zajeli. Jeli jsme podél kaňonu a pak při sjezdu na jihu na jeho dno jsme
obdivovali plástve růžového křemene v okolních skalách a jejich části,
které spadly na zem. Ai-Ais je blažené místo – a pro ty, kteří tady
končí několikadenní pouť, asi ještě více. Nacházejí se tu totiž sirné
horké prameny, okolo kterých vyrostl lázeňský komplex. To bylo
blaho !
Cestou zpátky z Ai-Ais jsme se před západem sluncem zastavili opět na
hlavní vyhlídce na kaňon a abychom Vincentovi nezkazili radost, tak jsme
se uvolili, že tedy to šampaňské otevřeme a vypijeme, když jej tam tak
pěkně nachystal. (Mají to v Namibii ale pěkné zvyky !).
Z Fish River Canyon jsme pak již stále
jeli na sever, zpět do hlavního města, kde jsme naše putování
po této nádherné zemi začali. Ale ještě na nás čekalo množství dalších
zážitků a krásných chvil.
Národní památka The Quiver Tree Forest –
Kokkerboom – Les „toulcových
stromů“.
Všechny tyto názvy nese namibijský endemit Aloe ditochoma
(česky „aloe rozsochatá“), se kterou jsme se již na jihu Namibie
setkali. „Toulcový strom“ se jí říká proto, že Sanové kdysi její
vydlabané větve používali jako toulce pro své jedem napuštěné šípy.
Na tomto místě se celkem nachází asi 300 těchto zvláštních rostlin.
Rostou v bizarní přírodní skalní zahradě, která se jmenuje Giants
Playground neboli „hřiště obrů“.
Poušť Kalahari
je obrovská a zasahuje do mnoha zemí. Je to také místo, kde žijí
zbytky etnika San (Bushmenů, křováků), původních obyvatel celé
jižní a východní Afriky.
Vydali jsme se do privátní rezervace Intu Africa, kde
jsme měli možnost poznat jednak velice krásnou část samotné pouště
Kalahari, a hlavně se seznámit se způsobem života, znalostmi a kulturou
etnika, které v jižní Africe žije odedávna a jemuž tato oblast kdysi
(před příchodem černochů a pak bělochů) patřila.
Bydleli jsme v Camelthorne
Lodge, uprostřed přírodní rezervace, uprostřed rudých
písečných kalaharských dun porostlých vysokou trávou. Už jen pobyt tady
byl blažený. Stačilo jen tak sedět před chalupou a koukat okolo a
poslouchat zvuky přírody.
Šéf lodge Pedro nás ale jen tak lenošit nenechal. Po dvě odpoledne
nás vozil terénním vozem
po rezervaci. Kalahari se v těchto
místech vyznačuje dlouhými a dost vysokými dunami, mezi nimiž jsou
široká údolí. Vše porostlé travou, a keři a stromy savany. Odměnou za
kostitřasové přejezdy dun a velké chladno později odpoledne bylo
potěšení z pohledné přírody a z množství zvěře, kterou jsme potkali. Děkuji Blance za její dva krásné snímky.
Sanové, Bushmeni, křováci.
Sanové, zdejší původní obyvatelé, v posledních desetiletích většinou
ztratili možnost žít plně svým tradičním nomádským životem lovců a
sběračů – protože takový způsob vyžaduje velký prostor a o ten byli
postupně připraveni. Zde bohužel není místo na delší vyprávění o těchto
fascinujících lidech. Postup černé a bílé civilizace byl jejich zhoubou.
Některé rodiny dnes díky mezinárodním projektům žijí na Kalahari sice
usazeně ve vesnicích a s možností uchovat si co nejvíce ze své
tisícileté tradice, ale je to jen kapka v moři. Přesto díky za ni.
Jsem velmi šťastná, že jsme se s těmito krásnými lidmi mohli setkat a
poslouchat, jak nám o sobě – s úžasnou grácií a mimickými a hereckými
schopnostmi - líčí vše, co se jejich tradičního života týká. Křováci
nikdy nemohou jen tak mezi okolní bělochy a černochy zapadnout. Jsou
naprosto jiní vším – svým vzhledem a anatomickými zvláštnostmi, svým
vztahem k přírodě a k celému okolnímu světu. Jsou báječní a
nenahraditelní. Kéž si aspoň vše pamatují a přenášejí své znalosti a
úžasné schopnosti na své potomky.
Sanové patří mezi etnika s menším vzrůstem. Zvláště šéf lodge Pedro,
který se s námi jako tlumočník na výpravu po okolní přírodě za poznáním
trochy z křováckého života vydal, vypadal pak přímo mohutně. Pár snímků
z nezapomenutelného setkání:
Takovouhle příležitost si nikdo z nás ujít nenechal:
Cestou do Windhoeku jsme opět
přejeli obratník Kozoroha a pak minuli odbočku na
Gibeon, jehož jméno se proslavilo
díky meteoritům, které kdysi v dávné minulosti zde spadly najednou
v jedné meteorické sprše. Více než 21 tun zde nalezených
mimozemských balvanů se skládá převážně ze železa. Je velmi nezvyklé,
aby takové množství meteoritů spadlo najednou. Proto se vědci domnívají,
že se jedná o následky exploze jakési komety, kdy se všechny zbytky
držely pohromadě cestou vesmírem a přitažlivost Země je přivedla sem.
Dosud zde bylo nalezeno 77 kusů meteoritu, z nichž 33 kusů krášli
slavnou „meteoritovou“ fontánu na Post Street Mall ve Windhoeku.
A cestou jsme také navštívili městečko
Rehoboth, kde se na konci 19.století usadili lidé nového
etnika jménem Basters, vzniklého nedlouho předtím promíšením
původního afrického khoisanského etnika Namů s evropskými Búry
(Afrikánci) v oblasti Kapska. Odtud byli vypuzeni a tak hledali nový
domov.
Rehobotští Basteři jsou na svůj původ i jméno „bastardi“ pyšní jako
na dědictví po svých hrdinských předcích.
Návštívili jsme tady muzeum, které se zabývá historií Basterů
a jejich kulturním dědictvím. Také Basteři vzpomínají na svůj „Velký
trek“ s volskými povozy, kdy hledali nové místo k životu (podobně jako
v sousední Jižní Africe táhli pod stejnými názvem do nové končiny
Búrové). Paní na snímku je vedoucí muzea a „vzorek“ basterského etnika.
Windhoek
je hlavním městem Namibie. Leží ve výšce 1656 m mezi třemi pohořími:
Khomas, Auas a Eros. Vysočina Khomas je nejvýše položenou částí
centrální náhorní plošiny.
Ubytováni jsme tu byli v Chateau
Heinitzburg, zámku na kopci nad městem, který nechal postavit
v roce 1914 hrabě ze Schwerinu pro svou snoubenku Margarethe von Heinitz.
Netušil, že velice brzy jeho svět vezme za své.
Zvláště poté, co jsme se po třech týdnech vrátili z putování
přírodou, to byl docela nezvyklý zážitek. Tento hotel je místní
pamětihodností, a tak si pár snímků zaslouží:
Ve Windhoeku žije 180 tisíc
lidí, tj. asi 10% obyvatel země. Architektonicky je město směsicí
současné architektury a německého koloniálního stylu.
Pár snímků: nádraží z r.1912 v koloniálním stylu a před ním
německá parní lokomotiva z roku 1899. Christuskirche – německý
luteránský kostel z roku 1910. Kopie pevnosti Namutoni na místě, kde
kdysi stávala stará pevnost. Budova soudu. Kombinace
moderní a koloniální architektury.
Když si ve Windhoeku dávají lidé sraz, bývá to „u hodin“, kde
začíná pěší zóna a suvenýrový ráj. Některé obchody s africkým uměním
mají ráz přímo muzeální a k vidění jsou velmi kvalitní artefakty:
Všechno má svůj konec, i náš výlet do báječné Namibie. Toto je
poslední snímek: západu slunce cestou na letiště. (Už bez šampaňského).
Ať žije Afrika !
|