Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul INDIE
zájeyd se uskutečnil během posledních tři týdnů listopadu 2005
Veliká Indie tvoří pod
Himalájemi celý subkontinent a je jednou z kolébek lidské civilizace.
Je to země staré kultury, mnoha náboženství, starobylých památek, země
mnoha etnik a jazyků, a země dodnes složitě hierarchicky rozvrstvené
společnosti a dodnes živých tradic.
Je to země krajních
rozdílů a protikladů – a to v mnoha ohledech. Především však země
pohádkového bohatství a současně neuvěřitelné chudoby. Lze ji těžko
dobře poznat, natož dobře pochopit. Je to země, která vábila a lákala
po staletí, a vábí a láká dodnes. Rozhodně si ji nikdy s jinou zemí
nespletete.
Indie je země obrovská a
na „jeden zátah“ se procestovat nedá. Zvolili jsme trasu:
Dillí – Varanásí –
Kadžuráho – Órčha – Agra - Fatehpur Sikri – Džajpur – Džódhpur –
Ranakpur – Udajpur – Aurangábád – Adžanta – Éllora – Bombaj - Goa. Viz
mapka:
Mapka Indie s vyznačenou
trasou
Procestovat a poznat tato
místa v přijatelném čase nám umožnil 8x letecký přesun
vnitrostátními spoji, protože pozemní přesuny na větší vzdálenosti
jsou v indických podmínkách časově velmi náročné. (Při této
příležitosti je třeba říci, že naopak Indům patří hluboké uznání za
vzornou organizaci a bezpečnostní opatření v letecké dopravě, a také
za úroveň a servis na domácích linkách – lepší než u leckterých
světových leteckých společností na zahraničních linkách).
Hlavní město DILLÍ
je obrovské a - kromě
moderní části zvané Nové Dillí - také značně nepřehledné, a dle našeho
dojmu nijak zvlášť pohledné. To ovšem neplatí o význačných objektech,
které se tu a tam z té změti vyloupnou. Z nich jsme viděli ta
nejdůležitější, protože důkladnější prohlídka města by vzhledem k jeho
rozsáhlosti, vzdálenostem a rušné dopravě vyžadovala dnů několik.
Cenný čas jsme ale potřebovali na senzační místa a objekty, které byly
dále na programu našeho cestování po Indii. Takže z Dillí:
Červená pevnost je významná
památka z doby vlády Mughalů a vzhledem ke svým rozměrům
nepřehlédnutelná. Protože jsme později měli v programu mughalskou
Červenou pevnost v Agře z doby vlády stejného panovníka, proto z té
dillíské Červené pevnosti je tu jen pohled na ni zvenčí.
Velká mešita
neboli Džáma Masdžíd z mughalské
doby je vůbec největší mešitou v Indii. Vchází se do ní po širokém
schodišti a její otevřené nádvoří pojme na 25 tisíc věřících.
Rádž Ghát je místo, kde bylo
zpopelněno tělo jedné z nejuctívanějších osobností moderní Indie –
Mahátmy Gándhího. Černý náhrobek je ozdobený oranžovými květy
afrikánů, v Indii typickými pro všechny slavnostní příležitosti.
Navštívili jsme
Národní muzeum, které umožňuje se
přehledně seznámit s indickými dějinami a uměním od počátků civilizace
v údolí Indu ze 3. tisíciletí př.n.l. až po 18. století.
Ze záplavy nádherných
exponátů aspoň pár ukázek:
Další pěkné věci jsme
viděli v Muzeu řemesel, které
je součástí komplexu „Venkovský život“.
Proslulá
Indická brána je majestátní 42m
vysoký oblouk, postavený na památku 85 tisíc indických vojáků padlých
během 1.světové války. Stojí na jednom konci tzv. Královské cesty, na
jejím opačném konci pak rezidence prezidenta.
Muslimský komplex Qutub Minar
z roku 1199 (na seznamu památek UNESCO) byl postaven na počest
vítězství muslimů nad posledním hinduistickým královstvím v Dillí.
Jeho 72 m vysoká „Vítězná věž“ je nejvyšší kamennou věží Indie.
Uprostřed komplexu stojí legendární a záhadný 7m vysoký nerezavějící
železný sloup z guptovského období (4. stol.).
Do zvolených indických
lokalit jsme jeli v klimaticky nejvýhodnějším čase – žádné deště,
stále slunce, příjemná teplota – ale vždy je „něco za něco“. V tuto
roční dobu, stejně jako u nás, není den příliš dlouhý. A tak jsme
předposlední dillískou pamětihodnost navštívili za soumraku a poslední
už za tmy. Krásně působily i tak, jen na fotografování to není
nejlepší.
Moderní
Báhaistický chrám ve tvaru
lotosového květu však podle jedné příručky prý právě za soumraku
vypadá velkolepě:
Moderní je také
hinduistický chrámový komplex zasvěcený
bohyni Lakšmí, bohyni prosperity a štěstí, a svatyně v
komplexu také opičímu bohu Hanumánovi a oblíbenému Ganéšovi,
božstvu se sloní hlavou. Chrám je to přímo fascinující a pro seznámení
se s hinduismem také velice poučný. Ze všech nezapomenutelných dojmů
jen jedna fotografie nasvíceného chrámu zvenčí (uvnitř se fotografovat
nesmí):
Z jiného soudku -
nejhezčí kluci z celé Indie byli hoteloví vrátní, v Dillí i
jinde:
Z Dillí jsme se letecky
přemístili do posvátného Varanásí. V Indii bývá často mlha, zejména po
ránu. Tento den však bylo od rána výjimečné jasno a tak skoro po celou
dobu letu jsme si prohlíželi Himaláje, podél kterých jsme letěli.
To, co na snímku vypadá jako oblaka na obzoru, to je nejvyšší pohoří
naší planety.
Varanásí
(kdysi Benáres),
nejposvátnější místo hinduistů, postavené na březích řeky-matky Gangy,
je jedním z vůbec nejstarších měst na světě. Poutníci z celé Indie
provádějí za rozbřesku slunce na ghátech (= schodištích na
březích řeky) rituální koupel. Dva gháty – Manikarnika a Hariščandra -
slouží jako kremační gháty.
Brzy ráno za svítání,
stejně jako poutníci, jsme se vydali k posvátné řece, my na
projížďku po ní. Z tohoto
rána jsme si odnesli nezapomenutelné pocity.
Nejprve záběry z města
Varanásí za ranního šera, kterým jsme šli k řece:
Jako všichni ostatní jsme
každý poslali svou symbolickou lodičku-osud s oranžovými květy
afrikánů a zapálenou svíčkou po řece:
A pak už jen pozorovali
krásné paláce podél řeky, ale především poutníky na
ghátech. Prováděli rituální koupel, modlili se, meditovali, prali
prádlo. U spalovacích ghátů byly vyrovnány hromádky dříví a uprostřed
jejich prostranství se konaly pohřební obřady. Postupně se
rozednívalo, vyšlo slunce a ozářilo strhující podívanou:
Od břehu zpět jsme prošli
uzoučkými uličkami starého města.
Pak jsme si prohlédli
některé chrámy a další významná místa
Varanásí. (Mrzí mě, že pár našich cestovních kanceláří po
léta mate zákazníky tvrzením v prospektech, že klienti uvidí či
dokonce navštíví nejvýznamnější místní chrám – Višvanathův neboli
Zlatý chrám. Chrám navštívit nebylo nikdy možné – vždy byl přístupný
pouze hinduistům, a turisté mohli chrám zahlédnout jen z dálky.
V souvislosti s bezpečnostními opatřeními poslední doby není možné už
ani to).
Navštívili jsme chrámy
Bharat Mata s velkou reliéfní mapou Indie v mramoru, chrám Durga
neboli Opičí a chrám Tulsi Manas. A také hinduistickou univerzitu
Banaras.
Kromě toho, že je
Varanásí středem hinduistického světa, kam se lidé přicházejí setkat
se svými bohy či kam mnoho lidí dokonce přichází zemřít, je také
centrem výroby proslulého
hedvábí.
Jedné prohlídce výroby a nabídce zboží jsme samozřejmě také neunikli.
Mě z toho nejvíce potěšilo setkání s dodnes fungujícím stavem řízeným
programem na děrných štítcích. Připomnělo mi to dávnou historii
výpočetní techniky. (Výpočetní technika kdysi byla mým oborem a jako
vysokoškolský učitel jsem její historii s chutí věnovala přednášku.
Při čtení jedné knihy Billa Gatese mě před časem potěšilo, že on do ní
historii výpočetní techniky evidentně také rád zařadil).
Sarnath
nedaleko Varanásí je zase
jedním z nejsvatějších míst buddhismu. Tady se odehrálo první
veřejné kázání Buddhy po jeho osvícení. Sarnath po celá staletí, kdy
byl buddhismus hlavním náboženstvím Indie, vzkvétal jako centrum
buddhistického učení i kultury.
Dnes rozsáhlému
archeologickému nalezišti vévodí mohutná stúpa a na dalších místech
areálu se nalézají další z nejvýznamnějších buddhistických památek,
včetně torza slavného Ašókova sloupu. (Buddhismus se rozšířil ve 3.
století př.n.l.během panování císaře Ašóky, který se stal jeho hlavním
propagátorem). V parku okolo vykopávek se pasou jelínci, které
návštěvníci rádi krmí. Na trávě u svatyní probíhají meditace.
V sarnathském muzeu se
nacházejí jedny z nejvýznamnějších indických památek, včetně
hlavice Ašókova sloupu, která je součástí státního znaku Indie.
V muzeu se nesmí fotografovat, a tak jen pohlednice:
Khadžuráho.
Unikátní komplex 25
zachovalých hinduistických a džinistických chrámů z 10.-11. století
patří rovněž k nejvýznamnějším památkám Indie a je zapsán na seznamu
světového kulturního dědictví UNESCO.
Na stěnách chrámů i kolem
chrámů se nacházejí tisíce sochařských děl - bohové, bohyně,
válečníci, hudebníci, skutečná i mytologická zvířata. Nejvíce se však
opakují dva prvky: krásné ženy a sexuální scény. K vidění jsou jednak
kamenné postavy zvané apsary (nebeské panny) připomínající pózující
modelky. Místní hinduistické chrámové komplexy jsou ovšem nejvíce
proslulé svými erotickými výjevy. (Na džinistických stavbách se
erotické výjevy nenacházejí). Tzv. mithuny (erotické postavy) přímo na
stěnách chrámů nechávají nahlédnout do nevázaných a místy až
artistických sexuálních praktik.
Především jsou ale
všechny chrámy nádherné:
V Kadžuráhu mají moc
pěkné kulturní centrum, ve kterém jsme večer navštívili výborné a
temperamentní folklorní představení:
Órčha
neboli Skryté město,
kdysi významné sídlo dynastie Bundélů. Opuštěné středověké sídlo
ukrývá architektonické klenoty, které turistický svět objevil úplně
nedávno. Nejdůležitější části nádherného komplexu dobře zachovaných
paláců a chrámů s mnoha nástěnnými malbami se nalézají za
pevnostní zdí na ostrově na řece Bétva:
Z výšky paláce byl také
pěkný pohled na okolí s dalšími stavbami. Komplex je sídlem
hejna supů, které jsme neopomněli také zadokumentovat:
Nadchla nás ale také
prohlídka „podhradí“. Nechyběli ani svatí muži sádhuové a
jejich ženské protějšky:
Nechyběl trh, místní
občerstvovny, a další chrámy. U jednoho z nich se konala svatba
chudých lidí – sedí před chrámem s náboženským představitelem, který
dlouho vedl jakousi rozpravu:
Máša si nechala úhledně
porazítkovat ruku hennou:
Indická děťátka mají
černě nalíčené oči – to na ochranu před zlými duchy:
Agra
má za sebou dlouhou
historii a svého vrcholného lesku dosáhla v 16. a 17. století v době
Mughálců. Tehdy byla hlavním městem Indie, a centrem obchodu, vědy,
kultury a umění. Rozkvětu začala nabývat za vlády císaře Akbara
Velikého, pokračovala za vlády jeho syna Džahángira a vrcholila v době
vlády jeho vnuka Šahdžahána.
Tádžmahal
je ve skutečnosti ještě
daleko krásnější, než sebelepší fotografie. Je to 350 let staré
mauzoleum, památník z bílého mramoru vykládaný polodrahokamy, který
nechal postavit mughalský vládce Šahdžahán pro milovanou zemřelou ženu
Mumtáz jako pomník lásky a bolesti. Tato památka na seznamu UNESCO je
vrcholným dílem mughalské architektury a jednou z nejkrásnějších
staveb na světě.
To, co samo vypadá jako
nějaká významná stavba, je zatím jen vchod do areálu Tádžmahalu:
Tádžmahal solo a Tádžmahal
s naší partou (včetně naší milé indické průvodkyně Punam):
Pohled z blízka je zvlášť
podmanivý. Stěny z bílého mramoru jsou vyzdobeny vytesanými jemnými
květinovými motivy a intarziemi z polodrahokamů. Většinu návštěvníků
Tádžmahalu (ale také na všech ostatních významných místech) tvoří
indičtí výletníci:
Akbarovo mauzoleum.
Nedaleko Agry se
nachází další monumentální mughalská stavba. Ohromnou „Branou
vznešenosti“ se vstupuje do zahrad a k vlastnímu mauzoleu. V parku se
pasou jelínci a pozornost na sebe strhují milé opičky hulmani:
Červená pevnost
(památka na seznamu
UNESCO) je obrovský pevnostní komplex, který sloužil jako do sebe
uzavřené císařské město. Obklopuje jej dvojitá hradba, obehnaná vodním
příkopem. Hrad zprvu vystavěl nejvýznamnější ze všech mughalských
vladařů Akbar. Jeho vnuk Šahdžahán nechal většinu staveb strhnout,
protože mu připadaly příliš skromné. Na jejich místě vznikly nádherné
paláce z mramoru, zdobené zlatými malbami a intarziemi
z polodrahokamů. Pýcha předchází pád - Šandžahána pro jeho
marnotratnost svrhl z trůnu jeho syn Aurangzéb a odsoudil ho v Červené
pevnosti k domácímu vězení, kde strávil posledních 8 let svého života
- „tak blízko a přece tak daleko“ od milovaného Tádžmahalu.
Fatehpur Sikri
(UNESCO) – bájné
„zapomenuté a opuštěné město“, bývalé hlavní město Mughalské říše,
císařské „Město vítězství“, postavené císařem Akbarem na konci
16.století. Ještě před dokončením ale opuštěné kvůli nedostatku vody.
Uprostřed hradeb města se
nachází několik krásných objektů – v hinduistickém a perském
stylu - mešita Džámí Masdžíd, Panč Mahal – pětipodlažní
stupňovitý palác, další paláce, a mauzoleum Šejcha Salíma Čištího
s vyřezávanými mřížemi z bílého mramoru.
Opustili jsme
stát Uttarpradéš a vydali se do
pohádkového státu Radžastán,
jednoho z nejzajímavějších a nejbarvitějších indických států. Velkou
část státu tvoří poušť, ale na té zbývající části se vedle stavení
chudých lidí tyčí nádherné paláce, velkolepé pevnosti a starobylé
chrámy. Lidé si tu libují v oblecích divokých barev, ovšem města zase
jsou většinou jednobarevná – každé jinak. A tak tu mají město růžové,
zlaté či modré. Radžastán je zemí králů a mahárádžů, zemí neskonalé
bídy a úžasného bohatství, zemí obrovských kontrastů.
Džajpur
„růžové město“, má
čím návštěvníky uchvátit.
Nejznámější zdejší
stavbou je fotogenický Havámahal (Větrný
palác) – fantastická stavba
sloužící jako pozorovatelna pro někdejší dámy ode dvora – v ranním
slunci:
Výstavný
Městský palác je velice pěkný,
zvenčí i uvnitř – fota bohužel zase pouze zvenčí:
V jedné části paláce
dodnes bydlí zdejší maháradža (viz prvé foto – budova
s vlajkou) a my jsme tu byli právě ve chvíli, kdy někam odjížděl (je
to ten nejméně nápadný člověk v hnědém obleku):
Džajpur založil v prvé
polovině 18. století maháradža Džajsinh II., který byl velmi vzdělaný.
Vynikal v přírodních vědách, matematice a astronomii. Nejenže si sám
navrhl Městský palác, ale vyprojektoval také
observatoř
Džantar Mantar s mramorovými nebo zděnými
astroláby, dutými polokoulemi s vyhloubenými průchody na určování
souřadnic nebeských těles a s dalšími důmyslnými stavbami, majícími
funkce astronomických přístrojů. Je to největší kamenná observatoř na
světě:
Džajpur si stále
zachovává tradici uměleckých řemesel. Na ukázku jsme navštívili
výrobu koberců a shlédli jsme
celou technologii jejich výroby. Na koberce si nijak zvlášť nepotrpím,
ale musím říct, že byly naprosto úžasné.
Ambér
je starobylá palácová
pevnost na úbočí kopce s komplexem královských paláců a chrámových
staveb v typickém radžastánském stylu, nedaleko Džajpuru. Leží na
vysokém skalnatém hřebeni nad jezerem Maota.
Vyjeli jsme brzy ráno,
abychom byli ve frontě na slony na předním místě, ale podobný nápad
měli tento den asi všichni (nahoru se jezdí na slonech, příp.džípy).
Nástupiště na slony +
fronta již dlouho před začátkem sloní kyvadlové dopravy :
Vyjeli jsme nahoru radši
džípy a tak jsme zaznamenali příchod prvního slona:
Ambér je moc pěkný a leží
navíc v překrásné krajině:
Po prohlídce pevnosti na
vršku jsme pak zastavili dole u jezera a viděli věci nevídané.
Den předtím tam byla nějaká velká slavnost (a těch je v Indii
nepočítaně), ze které u vody zbyly jakési tajuplné postavy, které
zdálky vypadaly jako hrající si děti. Do toho pobíhal kůň, krávy a
vepři. Krávy žraly zbytky výzdoby, okolo šel pomalovaný slon – no
prostě, to vše dohromady něco mezi skutečností a surrealistickým snem:
Džódhpur
neboli „Modré pouštní
město“ leží na okraji Velké Thárské pouště a dominuje mu
pevnost Mehrangarh neboli Vznešená
pevnost na 125 m vysokém pahorku. Dodnes také v ní žije zdejší
maháradža.
Pevnost je obrovská a
palác uvnitř nádherný architektonicky i celým vybavením. Úžasný výhled
z výšky paláce (a letecký snímek na vstupence) na pevnostní hradby a
okolní modré stavby dokresluje výjimečnost objektu:
Zato srdce svírající je
„dekorace“ na jedné ze sedmi bran do pevnosti: otisky rukou
vdov po jednom rádžovi, které ukončily své životy na jeho pohřební
hranici (tzv. satí):
Poblíž pevnosti se
nachází Džasvant Thanda
s mramorovým památníkem jednoho rádži a s kenotafy členů jeho
královské rodiny:
Na hradbách pevnosti si
hraním na hudební nástroj vydělávala rodina s malým chlapečkem.
Podobné výjevy lze v Indii vidět často – lidé hrají na nějaký nástroj,
kobry se soukají z košíku, děvčátka - nebo třeba také opičky - tančí.
To je indická chudoba – řekněme v „měkkém“ podání.
Zato tvrdý je
symbolický obraz Indie na dalším snímku: na pozadí je kolosální
megalomanská stavba paláce Umaid Bhavan, v popředí úděsné chudinské
ležení (čtvrť to asi nazvat nelze). O chudobě v Indii a jejích
podobách na jedné straně - v protikladu s nakupením bohatství
v palácích, s indickým kosmickým programem, indickým vlastnictvím
jaderných zbraní, existencí indických ultramoderních center
informačních technologií na straně druhé – by se dalo déle vyprávět !
Podivná země – jednou nohou v hlubokém středověku, druhou v 21.století
! Velmi těžko svou dnešní podobu hledá.
Ale zpět k našemu výletu:
Prošli jsme se také centrem města
Džódhpuru a viděli typický obrázek indických měst: hlavně
ženy nosí stále tradiční oděvy (v Rádžástánu ovšem dodnes také dost
mužů, především na venkově), dopravní zmatek, hodně smetišť, všude
krávy, nepředstavitelný rámus – prostě šťavnato. Zejména tradiční
tržiště mě coby fotografa vždy přivádějí do varu. Tržiště
s hodinami uprostřed – to je místní pupek města:
Je třeba se také zmínit o
indické zvláštnosti – tedy aspoň dosud nikde jinde jsem neviděla
velbloudy s postrojem, zapřažené do vozu:
Mandor
s rozsáhlými zahradami a
vysokými skalními terasami byl před založením Džódhpuru hlavním městem
místního království. Maháradžům zde byly postaveny nádherné hrobky
z červeného pískovce. Poblíž hrobek se nachází Sál hrdinů
s expozicí kamenných soch hindských bohů a rádžpútských bojovníků na
koních.
Moc návštěvníků tu nebylo
a tak nám společnost dělaly hlavně milé opičky.
Výlet za poznáním indického venkova a způsobu
života sekty Bišnoj.
Byl to báječný výlet,
plný příjemných chvil i nečekaných dojmů. Nahlédli jsme do současného
vesnického radžastánského života v oblasti, kde žije sekta Bišnoj, o
které lze říci jen slova hlubokého uznání.
Jsou to vyznavači víry
v posvátnost životního prostředí a potřeby chránit zvířata a rostliny,
a to i s nasazením vlastního života, jak již dokázali. Památník 363
obětí – žen, dětí a starců – kteří se neváhali přivázat k ke stromům,
které považují za posvátné – ve chvíli, kdy místní vládce rozhodl, že
na daném místě nechce stromy, ale že tam chce něco vybudovat. Ti lidé
neustoupili a nechali se spolu se stromy zabít. Byla to jediná oběť
tohoto druhu na světě.
Bišnojská oblast se
vyznačuje tím, že každá její vesnice je specializovaná na něco
jiného – navštívili jsme vesnici výrobců keramických nádob, vesnici
pasteveckou a vesnici, kde zase tkají koberce. Překvapující je čistota
a upravenost vesnic – na rozdíl od měst, kde tomu tak většinou nebývá.
Poslední pán na snímcích je zase specialista na přípravou hašiše:
V rážastánském městě
Ranakpur
se nachází jeden
z největších a nejvýznamnějších džinistických chrámů v celé
Indii. Chrámy z 15.století leží v půvabném údolí pohoří Arávalí a
vyznačují se překrásnou a velmi ojedinělou architekturou. Hádejte,
koho jsme tam zase potkali ?
Rádžastánskému
Udajpuru
e říká „Jezerní město“
či „Benátky Indie“. Je to město plné paláců, chrámů a výstavných
rezidencí, tzv. haveli. Pyšní se dvěma velkými jezery – jezerem
Pičola a jezerem Fatéh Sagar.
Bydleli jsme tu v krásném
stylovém hotelu Grand Lakšmí s výhledem na jezero Fatéh Sagar.
I když všechny naše indické hotely byly velmi pěkné, tenhle v nás
vzbuzoval tak libé pocity, že mu musím věnovat také pár snímků – i
jako dokumentaci indického pohostinství:
Hostesky často zdobí
hosty při příjezdu oranžovými věnci a někde navíc také namalují
každému červenou tečku na čelo pro štěstí. Výhled na jezero byl
půvabný za soumraku i za slunečního svitu. Indické hotely bývají
uvnitř stylově vyzdobeny:
Při prohlídce města
je velmi osvěžující to, že se při přejíždění od jedné pamětihodnosti
k druhé jezdí okolo půvabných jezer s řadou významných staveb na nich.
Také v Udajpuru mají
Městský palác – a ten zdejší
představuje navíc největší palácový komplex Radžastánu. Fascinující je
pohled na něj zvenčí, na poklady uvnitř, i výhled z výšky paláce na
město, jezera a celé okolí.
Na dva snímky upozorňuji
zvlášť: Jeden panovník jakoby z oka vypadl Miloši Kopeckému. A viděli
jste už někdy slunce s knírem ?
Pod palácem se v těsném
sousedství suvenýrových krámků nachází Džagdišův chrám
(zosobnění Višnua):
V
muzeu lidového umění Bharatiaja Lok Kala
jsme si prohlédli expozici (ruce tentokrát nepatřily obětem, ale jsou
to vzory zdobení hennou) a shlédli to, co je pro místní kulturu
typické – loutkové představení:
Sahelion-ki-Bari neboli „Zahrada
družiček“ je líbezné místo z 18.století, postavené na konci města pro
potěchu dam od královského dvora.
Zdejší skanzen
s lidovým uměním a řemeslnými výrobky
Šilpgram je jedním nejlepších muzeí lidového umění
v Indii. Návštěvníci zde mohou shlédnout tradiční stavení několika
indických států, umění původních obyvatel Indie (kterým se v Indii
říká „kmeny“), a předvádí se tu hudba, tance a řemesla. Skanzen je
místem, kde se konají časté slavnosti – kterým slouží velké divadlo
pod širým nebem. Právě se tu nějaká velká slavnost připravovala a
objekty se opravovaly – povšimněte si, že zednické práce tu všude
vykonávaly ženy.
Přemístili jsme se
do indického státu Maháráštra.
Je to velký, lidnatý a ekonomicky významný stát, jehož hlavním městem
je Bombaj. My jsme však nejdříve zamířili do Aurangábádu.
Aurangábád je především základnou
pro návštěvu proslulých jeskynních komplexů Adžanta a Éllora – obou na
seznamu Světového kulturního dědictví UNESCO. (Pro našince je ovšem
vhodné přidat, že v tomto městě se ročně vyrobí 15 tisíc škodovek).
Buddhistické jeskyně
Adžanta.
Jeskynní chrámy a
kláštery byly vytesány do skalního oblouku v období od 2.století
př.n.l. po 6.století. Zahrnují 24 klášterů a 5 chrámů, a představují
unikátní spojení architektury, sochařství a malířství. Náměty skulptur
a maleb: dějiny buddhismu, ale také život na královských dvorech své
doby.
Jeskynní chrámy Éllora
představují vrchol
indické skalní architektury. Buddhisté, kteří předtím opustili
Adžantu, vytesali v 6. století první chrámy v Élloře (600-800). Pak je
následovali džinisté (800-1000) a hinduisté (900).
Význam tohoto kultovního místa tkví právě v tom, že je to místo tří
indických náboženství, která tady tolerantně koexistovala přes čtyři
století. Celkem se tu nachází 34 kultovních míst (12
buddhistických, 17 hinduistických a 5 džinistických). Ovšem naprostým
vrcholem návštěvy je bezesporu
Kailasanáthův chrám, jehož stavba je napodobeninou božské
hory Kailás v Himaláji, kde podle tradice žije bůh Šiva. Tento chrám
není stavba ve běžném smyslu, i když tak vypadá – celý chrám a všechna
jeho výzdoba byly vytesány z jediného kusu skály ! Je to skoro
nepředstavitelné, ale je tomu tak !
Další buddhistické,
hinduistické a džinistické chrámy:
Bombaj
je dnes kosmopolitní
indické velkoměsto a významné finanční, vědecké, školské, kulturní a
společenské centrum. Jeho vývoj je úzce spjat s koloniální epochou
indických dějin a její viktoriánskou
architekturou tak, jako žádné jiné indické město – viz
záběry z centra města:
Pohled na proslulou
Chowpatty Beach:
Brána Indie z roku 1924 je asi
nejslavnější bombajská památka, u které se odpoledne konají pochodové
koncerty hudby indického námořnictva. A okolo ní se nacházejí také
další místní „nóbl“ pamětihodnosti. Tedy hlavně monumentální hotel
Tádž Mahal s moderní vyškovou depandancí, či socha Šivádžího
– velkého hrdiny zdejšího státu. A také v okolí lze nalézt četné
soukromé kluby.
Bombaj má ale mnoho
tváří, jako každé jiné indické město, a tak na stejných místech jsou
k vidění i jiné obrázky:
Mezi místa, která se
„musí“ v Bambaji vidět patří také městská
prádelna neboli „Dhóbí ghát“,
největší a nejstarší prádelna na světě, kde pracuje asi 5000 mužů:
Cestou na Malabar Hill,
proslulý svými morbidními „věžemi mlčení“ pársů jsme navštívili velice
půvabný džinistický chrám:
Jistě oceníte název
místní cestovní kanceláře, která se nám tu věnovala:
Výlet na
ostrov Elefanta.
Více než sto skalních
chrámů a svatyň v okolí Bombaje, vytesaných před dvěma
tisíciletími, dosvědčují starobylou kulturní tradici místa.
Nejvýznamnější z nich (na
seznamu UNESCO) se nachází na ostrově Gharapurí, zvaném také
Sloní (Elephanta - podle sochy, kterou Britové kdysi přemístili
do zahrady Victoria v Bombaji). Jeli jsme se tam podívat lodí,
která vyjížděla od Brány Indie. Bombajský obchodní přístav patří
dodnes k nejfrekventovanějším v Indickém oceánu a tak jsme cestou po
moři si prohlíželi velké obchodní i vojenské lodě, tankery a ropné
terminály:
Na ostrově od přístavu ke
schodišti, po kterém se okolo mnoha krámků stoupá nahoru ke chrámům,
zaveze návštěvníky malá mašinka:
Hlavním jeskynním chrámem
na ostrově je chrám, na jehož severní straně se nachází slavná
Šivova svatyně
s trojstrannou bustou Šivy Trimúrtiho (se třemi
tvářemi), jedním z nejpůsobivějších výtvorů indického sochařství. Ze
střední tváře vyzařuje majestátní klid, Šiva vlevo má rysy „ničitele
světa“ a Šiva vpravo zase vyjadřuje mladistvou krásu a radost.
Další mistrné reliéfy
chrámu předvádějí výjevy ze šivaistické mytologie. Jako v každém
Šivově chrámu, tak i zde je v jedné svatyni Šiva uctíván v podobě
lingamu, „falického kamene“. (Je zajímavé pozorovat dnešní
prudérní Indy, jak se hluboce klaní obrovským falickým kamenům,
zasazeným do základny, která zpodobňuje ženské přirození).
Goa
bývala nejstarší
evropskou kolonií v Indii. Zatímco většina ostatních indických států
byla kolonizována Brity, stát Goa byl kolonizován Portugalci.
Katoličtí Portugalci nechali v roce 1540 zbořit všechny zdejší
hinduistické chrámy a hned nato zahájili stavby svých kostelů a
katedrál. Goa byla sídlem místokrálovství a arcibiskupství a
lákala také náboženské řády – především františkány a jezuity. Řada
faktorů vedla v 17. století k pádu Goy a jejího hlavního města –
dnešní Staré Goy (na seznamu
UNESCO) - města, které svou velkolepostí kdysi soupeřilo
s Lisabonem.
Jako památka na
šťastnější dny se ve starém městě dochovaly nádherné gigantické
kostely a několik klášterů, včetně proslulé baziliky Bom Jesus
s hrobkou světce Františka Xaverského (na prvém snímku je
dlouhá fronta k místu, kde jsou uloženy jeho ostatky, na dalším veliká
mše před bazilikou – protože dovnitř by se všichni zájemci nevešli, na
dalších snímcích jeden kostel, jeden klášter a ruiny dalšího kostela,
ze kterého zůstala stát jenom vysoká věž).
Od poloviny 19. století
je hlavním městem státu Goa velmi půvabné koloniální městečko
Pandžim, v jehož uličkách se stále
něco děje a v nichž se moc příjemně bloumá:
Dnešní Goa se svými 20
písečnými plážemi je vyhlášeným prázdninovým státem. To byl
důvod, proč jsme si ji zvolili jako poslední místo našeho indického
výletu. Kromě toho, že jsme si prohlédli její báječné, a od ostatní
Indie velmi odlišné památky, s chutí jsme si tu chvíli před odletem
domů u moře odpočinuli a užívali si. Mňam.
|