Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul LIBYE
listopad 2006
Libye neleží sice nijak daleko, ale na rozdíl od jejích turisticky
hojně navštěvovaných sousedů Tuniska a Egypta, je všeobecná povědomost o
ní nepatrná. Sama země ovšem nepatrná není - svojí rozlohou je čtvrtým
největším africkým státem a 16. největším státem světa. Naše země by se
do ní vešla 23 krát.
Do Libye jsme se nevydali samozřejmě kvůli její velikosti, ale za
jejími prvotřídními, byť zatím dost utajenými cestovatelskými
poklady. Libye byla kvůli mezinárodnímu embargu po dlouhou dobu mimo
hlavní okruh cestovatelských zájmů a po léta trvání embarga skoro jako
by nebyla. To je asi hlavní důvod, že se o ní moc neví. Embargo před pár
lety skončilo a Libye má šanci se stát jedním z významných
cestovatelských cílů. Předpokladů k tomu má víc než dost.
Hlavními cestovatelskými magnety v Libyi jsou její antické
památky, beduínská architektura, úžasná pouštní karavanní města,
prehistorické skalní malby a rytiny na Sahaře, a v neposlední řadě
přírodní skvosty Sahary – její krajina, skalní města, pouštní jezera,
písečná moře.
Pět libyjských objektů bylo zapsáno na Seznam
světového kulturního a přírodního dědictví lidstva UNESCO. Jsou to :
archeologická naleziště Kyréné, Leptis Magna a Sabratha, nádherné
saharské pohoří Tadrart Akakus, které je navíc ohromnou
galerií prehistorického umění, a antická oáza Ghadames.
Že žádná z uvedených památek v programu naší libyjské cesty (kromě
jiného) nechyběla, nemusím snad ani zdůrazňovat. Kouzlo všech míst jsme
navíc užili - v dnešní době všeobecné turistické exploze - dosud
naprosto nerušeně a dosyta. Špičkovými antickými památkami jsme
neprocházeli žádnými davy návštěvníků, jak by tomu bylo kdekoli jinde.
Některé lokality jsme si prohlíželi dokonce naprosto osamoceni. Podobně
tomu bylo k naší spokojenosti také na saharských cestách.
Před popisem naší cesty je nejspíš třeba trochu Libyi přiblížit.
Libye se skládá ze tří oblastí: Tripolsko, Kyrenaika a Fezán. První
dvě na severu hraničí se Středozemním mořem – Tripolsko leží na
západ od zálivu Velká Syrta a poblíž hranic s Tuniskem, Kyrenaika
naopak na východ od tohoto zálivu a poblíž hranic s Egyptem. Fezán je
oblast jihozápadní libyjské Sahary.
Mapka
V Kyrenaice a v Tripolsku se nacházejí velice cenné historické
památky fénické, řecké, římské a byzantské, protože Libyi
díky její strategické poloze ovlivnila prosperita všech těchto
starobylých civilizací. Zatím co však východní Kyrenaika byla před dobou
římskou součástí kultury řecké, západní Tripolsko bylo součástí fénické
(punské) kultury s centrem v Kartágu. Obě oblasti pak mají dále
vynikající římskou, byzantskou a arabskou minulost.
Během cesty Libyí jsme si nejprve prohlédli Kyrenaiku, a
abychom nebyli jednostranně zahlceni antikou a aby nám dojmy tohoto
druhu nezevšedněly, nechali jsme si Tripolsko zase na závěr, po týdenním
výletu Saharou.
KYRENAIKA
Výlet po Kyrenaice začal příletem do druhého největšího města v zemi
Benghází.
Ne že by se tam nenašly nějaké historické památky, ale dnešní Benghází
je především vzdušné město s velikým jezerem a se spoustou moderních
staveb.
Následující dva snímky zachycují pomník veledílu současné doby,
gigantickému projektu „Velká umělá řeka“, který podzemním
potrubím o průměru 4 m přivádí vodu z podzemí Sahary do severních
oblastí země. Je to projekt bezesporu úžasný a obdivuhodný, ale řešící
pouze dnešní potřeby. Libye vyčerpává neuvěřitelnou rychlostí zásoby
podzemních vod, vzniklé před tisíci lety v době, kdy Sahara ještě nebyla
pouští, ale zelenou savanou. Tyto zásoby už nikdy nemají šanci se
doplnit.
Ptolemais patřila svého času
mezi nejmocnější města Kyrenaiky. Po krátké návštěvě muzea jsme na
velice rozsáhlém a liduprázdném romantickém archeologickém nalezišti -
mezi mořem a malebnými vršky pohoří s pasoucími se ovcemi a kozami –
postupně podle plánku identifikovali jednotlivé objekty kdysi bezpochyby
senzačního města, včetně jeho důmyslného systému na sbírání a uchovávání
vody. Nikde žádný hlídač, až člověka děsí fakt, že si tu každý může
dělat (případně také odnést) co chce. Po staletí to konečně dělali také
místní lidé a rozebírali starobylé památky na stavební materiál.
Kyréné bývalo hlavním městem
řeckého Pentapolisu (sdružení severoafrických řeckých měst) a návštěva
zdejších památek na tuto velkou civilizaci patří k vrcholům návštěvy
Libye. Kyréné bylo založeno Řeky z Théry (dnešní Santorini)
v 7.století př.n.l. po radě delfského orákula.
Mezi hlavní
pamětihodnosti rovněž velice rozsáhlého města patří Diův chrám,
agora, Apollónova svatyně, několik divadel, římské lázně, nekropole, a
další. Nejen zde, ale také na všech ostatních starověkých památkách
v Libyi jsme obdivovali úžasné mozaiky - řecké, římské a byzantské.
Hrobkami je
provrtán celý svah podél cesty k Apollónově chrámu.
Torzo divadla po
ničivém zemětřesení, které v roce 365 pobořilo většinu památek na
celém severoafrickém pobřeží.
Římské lázně.
Nejen samotné Kyrené, ale
také okolí města je hustě poseto relikty řecké, římské a byzantské
minulosti. Zejména hroby jsou všude, kam se člověk podívá. Ať se do
města vstupuje z kterékoli strany, nelze minout rozsáhlé pohřební
komplexy, které jsou rozesety všude kolem. Pohřbívalo se tu víc
než 1200 let.
Městečko Susa
s naším hotelem, který leží pár kroků od vchodu do archeologické
lokality antického přístavu Apollónie, bylo naší základnou pro průzkum
Kyrenaiky.
Apollónie byla založena ve zdejší
široké zátoce také v 7.století př.n.l. jako přístav města
Kyrené, ale v pozdně helénistické době se pak jako město
osamostatnila. Tehdy byla postavena také Velká bazilika a
reprezentativní rezidenční palác pro vrchního velitele provincie.
Prohlédli jsme si také
další památky, mezi které patří : akropole, nádherné řecké divadlo,
veřejné římské lázně, menší lázně byzantské (postavené po roce 365,
kdy římské lázně zničilo zemětřesení), další baziliky a vodní
cisterny.
Nad úzkou pobřežní
vápencovou plošinou, na které leží Apollónie, se tyčí masiv Džabal
al-Achdar (Zelená hora), vysoký necelých 900 m a pokrytý
středomořskou vegetací. Z něho se nám při příjezdu do Apollónie
naskytl nádherný výhled na ni hluboko pod sebou.
Výhled z okna pokoje
– na Apollónii směrem k moři, na městečko Susa na opačnou stranu.
Z prohlídky Apollónie:
Byzantská křtitelnice:
Při zmiňovaném
zemětřesení se celý pás pobřeží po tisíce kilometrů dlouhý propadl asi
o 3 metry níže. Skaliska vyčnívající z moře na prvním snímku bývala
kdysi vjezdem do přístavu a tam, kde šplouchají vlny o břeh se kdysi
táhly ulice města. Obrovské nádherné řecké divadlo taky nestálo málem
v moři.
Překrásný soubor
byzantských mozaik ze 6.století se nachází v
Kasr Libya. V byzantské bazilice
také dodnes pokrývá podlahu původní mozaiková výzdoba (první foto),
ale ty nejkrásnější čtvercové mozaikové obrazy byly přemístěny
z původního místa (druhé foto) do muzea.
S těžkým srdcem jsem
vybírala jen pár z nich na ukázku:
BERBERSKÝ KRAJ.
Cestou na jihozápad z
Tripolisu do Ghadamesu jsme projížděli hezkou horskou a zemědělskou
krajinou pohoří Džebel Nafusa, oblastí berberské kultury.
(Berbeři jsou původní obyvatelé severní Afriky).
Z architektonického
hlediska jsou pro berberskou kulturu typické tzv.kasry –
opevněné sýpky, a kromě kamenných vesnic také troglodytská (podzemní)
obydlí. Nejprve jsme se zastavili ve veliké
berberské
vesnici Kasr El-Hadž
s pozoruhodnou architekturou a opevněním. Zdejší kasr pochází ze
12.století.
Nádherný fotogenický kasr
v berberské vesnici
Kabaw je starý 700 let. Poslední
dva snímky demonstrují tradiční lis na olivy.
Na západním konci pohoří
Džebel Nafusa pak leží neméně okouzlující
berberské město Nalut. Jeho kasr byl řešen obráceně – se
vchody do jednotlivých sýpek po vnějším obvodu kasru, umístěného
uvnitř obranné hradby.
Srdcem libyjské berberské
kultury je slavná oáza Ghadames
(UNESCO), po tisíciletí karavanní uzel, který vždy hrál klíčovou úlohu
v transsahraském obchodu. Přes Ghadames procházelo spojení do Timbuktu
a z něj až na pobřeží Maroka.
Jak se zdejší původní
osada nazývala, není známo. Ghadames na tomto místě založili Římané na
začátku 1.století jako opevněné posádkové sídlo poté, co tuto lokalitu
dobyli na Garamantech.
Dnes se město skládá
ze dvou částí – z původního, hradbami obehnaného Starého města,
jehož domy sice stále patří jeho obyvatelům, ale ti v nich už od
70.-80.let 20. století nežijí, protože v něm nebylo možné zajistit
soudobé hygienické podmínky bez zásadního narušení města. Roku 1971 se
zdejší obyvatelé začali stěhovat do Nového města, jehož
architektura byla optimálně přizpůsobena zdejším extrémním klimatickým
poměrům.
Záběry z nového města (včetně našeho hotelu):
Z návštěvy muzea:
Staré město ,
uzavřené v hradbách i se zahradami, je svou jedinečnou architekturou a
labyrintem uliček úchvatné:
Oázy mohly vzniknout
pouze tam, kde byl vodní zdroj. Vodní rezervoár na prameni.
(Stále na území Starého města):
I když se ve Starém městě
už nebydlí, fungují tu mešity či tradičně vyzdobená kavárna:
Majitel jednoho domu ve
Starém městě jej proměnil na ukázkový tzv.Tradiční dům, ve
kterém jsme – také v tradičním stylu – poobědvali:
Nedaleko Ghadamesu leží
ruiny Kasr Al-Ghoul („zámku
duchů“), jedné z pevností na ochranu karavanních cest. Cestou k ruinám
jsme minuli současný islámský hřbitov (každý hrob je označen
dvěma kameny – větším u hlavy pohřbeného člověka, který je orientován
směrem k Mekce).
Turisté, kteří na
programu již nemají putování Saharou, mohou do ní po prohlídce
Ghadamesu trošku nahlédnout, protože Ghadames leží již na začátku
Sahary. Jen kousek za Ghadamesem se zvedají písečné duny, při jejichž
obdivování si lze dát čaj a čerstvě upečený, kořením voňavý chléb.
FEZZÁN – SAHARA
Kromě úzkého pobřežního pásu tvoří asi 85-90% libyjského území
rozsáhlé pouště, které jsou součástí největší pouště světa - Sahary.
Tomu, kdo by si myslel, že Sahara je snad pouze nezáživný písek,
bych chtěla říct, že Sahara je naprosto magický, strhující a
omamující kus světa, který ve vašich vzpomínkách zanechá navždy trvalou
stopu.
Mohu to potvrdit z vlastních zkušeností na základě cesty po
fantastických velikých egyptských oázách Baharia, Farafra, Dachla,
Charga a Síwa v Libyjské neboli Západní poušti, o kterých bohužel ke své
škodě většina našinců vůbec netuší, že existují - a přitom to je to
nejkouzelnější, co v Egyptě můžete spatřit a zažít. Dále pak na základě
naší cesty po Mali v západní Africe, která vůbec celá byla jako sen. A
stejné omamné pocity jsem měla nyní na mnoha místech libyjské Sahary na
jihozápadě země ve Fezzánu.
Saharská krajina je plná překvapení - nalézají se na ní dramatická
pohoří a celá skalní města pozoruhodných formací, vádí
po dávných řekách, písečná moře s obrovskými dunami, ve kterých
někde leží třeba ještě navíc veliká jezera. Při cestě Saharou jen
těžko můžete odtrhnout oči od stále se měnící okolní scenérie a na mnoha
místech libyjského Fezzánu tomu tak bylo v plné míře.
Sahara nebyla vždy jen nehostinnou pouští, před tisíci lety bývala
úrodnou končinou. Žili tu lidé a také hojná africká i středozemní fauna.
Pozůstatkem této doby jsou hojné skalní kresby a rytiny se
scénami ze života tehdejších saharských obyvatel a jejich
prostřednictvím také dokumentací tehdejšího zastoupení zdejší divoké
fauny i ochočených druhů zvířat. Právě v libyjské Sahaře ve Fezzánu se
nachází asi nejúžasnější soubor památek na její dávné obyvatele.
Zejména oblast Tadrart Akakus je naprostým přírodním muzeem v nádherné
pouštní scenérii a zdejší prehistorické skalní malby a rytiny
jsou pravděpodobně ze všech na Sahaře nejlepší (nejstarší pocházejí
z doby před 12 000 lety).
A nesmím zapomenou ještě
na jeden významný saharský fenomén – na Tuaregy. Když
jsme byli před lety v Mali, setkali jsme se v bájném Timbuktu na
severu Mali poprvé s těmi tajemnými „syny pouště“. Ve Fezzánu jsme se
s nimi potkali opět – Sahara nezná hranice. Fezzán je oblastí
Tuaregů.
V Ghadamesu jsme
dosavadní autobus vyměnili za 4 terénní vozy s náhonem na
všechna kola + 1 terénní pick-up s kuchyní, kuchaři a zásobami
potravin. A vyrazili na přejezd směr Sebha (třetí největší
libyjské město, centrum Fezzánu). A pak hlavně dál za cíli saharského
výletu.
Asi 150 km západně od
Sebhy leží město Germa, poblíž kterého se nachází archeologická
lokalita Garama, bývalé hlavní
město berberské Garamantské říše (900 před n.l. – 500 n.l.) -
prvého domorodého významného státu na území dnešní Libye.
Garamantská civilizace byla na svou dobu velmi vyspělá. Garamanti
používali písmo, měli kolové dopravní prostředky
tažené koňmi a později začali používat také velbloudy pro cesty
Saharou. Díky své poloze kontrolovali starověké karavanní cesty
přes Saharu mezi Egyptem a subsaharskou Afrikou. Byli odborníky na
stavbu podzemních vodních kanálů.
Vzhledem k tomu, že na
Sahaře málokdy prší, zachovaly se ruiny města z hliněných cihel
– na to, jak jsou staré - v relativně dobrém stavu a s rozpoznatelnými
původními funkčními částmi.
Garamantská pohřebiště
se nacházejí všude v širokém okolí. Zvláštní místo v nich ale
zaujímají jediné známé pyramidální hrobky mimo území Egypta:
Al-Aweinat je jedno několika málo
oázových městeček, kterými jsme cestou projížděli. Naši kuchaři
využili prostor jedné chatky ve zdejších kempu k tomu, aby nám tu
naservírovali oběd (mimochodem – vařili nám celou cestu Saharou
výborně a je s podivem, jak to v tak skromných podmínkách zvládli).
Chtěli nám tradičním stolováním nepochybně udělat radost, a proto jsme
jim ji nekazili tím, že bychom dávali najevo, že u stolu by nám bylo
lépe.
Starobylý Ghat patří mezi
nejatraktivnější libyjská oázová města. Srdcem Ghatu je jeho výborně
zachovalá medina, postavená z nepálených cihel a založena v 1.století
př.n.l. na místě ještě staršího předchozího osídlení.
Ghat je jedním z několika málo tradičních trvalých tuaregských
saharských sídel. Byl postaven garamantskými obchodníky jako jedna
z řetězu oáz - zastávek karavan, a patřil také do garamantského
obranného systému.
Hradbami obehnaný Ghat
s ústřední pevností je zasazen do velmi malebného prostředí – z jedné
strany se zvedají písečné duny, z další je výhled na pohoří Akakus, ze
západní strany jsou zase v dálce vidět vrcholy pohoří Tassili
v Alžírsku.
Poslední přípravy na
následující cestu pouští:
Sahara – Tadrart Akakus (UNESCO).
Zahájili jsme kouzelnou
část naší cesty Libyí. Projížděli jsme měnící se pouštní krajinou, na
mnoha místech jsme zastavovali a prohlíželi si a obdivovali úžasné
prehistorické umění dávných obyvatel Sahary, a také četné saharské
přírodní divy. To byla poetická stránka putování.
Praktická stránka měla
řadu momentů, o kterých tu a tam se také zmíním. Například první
oběd: zastavili jsme na příhodném místě (to znamená ve stínu pod
nějakým stromem, jimiž Sahara zase tolik neoplývá), naši kuchaři
sundali ze střechy jednoho džípu skládací stolky a židličky, a po
chvíli čarování nám v mnoha mísách – jako vždy - naservírovali dobré
papu.
Vstupní část pohoří
Akakus na nás udělala ohromný dojem:
Nezapomenutelný byl pro
nás ovšem také první večer, protože jsme poprvé stavěli své stany.
Ano, ty z vás, kteří trochu sledují naše výlety po světě bych chtěla
ujistit, že se nijak nepřehlédli – opravdu jsme po několik nocí spali
pod stanem, protože jinak se při poznávání obrovské libyjské Sahary,
s civilizační vybaveností zhruba stejnou, jako měli její dávní
obyvatelé, bydlet nedá.
Většina z nás stavěla
stan už dost dávno a nyní zjistila, že od té doby se konstrukční prvky
stanů výrazně proměnily. Jinak řečeno – neměli jsme především jasno
v tom, jak postupovat. Náš libyjský doprovod nevypadal, že nám stany
postaví a zdálo se, že to hlavně také neumí (oni spali ve spacáku pod
širákem). A do třetice - na místo prvého noclehu jsme z nějakých
důvodů dorazili už skoro za tmy.
Dynamická fáze večera:
Ale podařilo se a
zaslouženě jsme po večeři relaxovali. Došlo i na písničky.
Ráno bylo nádherné. (Pro
úplnost musím dodat, že nocování na Sahaře se nám nečekaně zalíbilo a
také na konci saharského výletu jsme stany měli postavené hravě za pár
minut. A krásná byla všechna saharská rána).
Zahajujeme cestu
senzačními skalními útvary:
Občas zastavujeme u
skalních galerií.
V oblasti severní Afriky
a na Sahaře začalo prehistorické umění vznikat v době neolitu, a to
různými technikami : rytím do skal, vyklepáváním, kreslením a malbou
barevnými hlinkami. Obsah děl návštěvníkům přibližuje způsob života a
obecné kultury tehdejších obyvatel. Znázorňují zvířata, způsob lovu,
domácí zvířata, ale také určité kulty, tance, apod. Kromě toho se
v mnoha případech jedná také o pozoruhodnou uměleckou hodnotu obrazů.
První skalní kresby pocházejí z let 12 000 př.n.l. a zdejší skalní
umění končí asi rokem 100 našeho letopočtu.
Stáří výtvorů lze
odhadnout i podle obsahu, který se měnil s měnícími se saharskými
přírodními podmínkami. Během mapování a výzkumů bylo dosud napočítáno
bylo několik tisíc skalních maleb a kreseb rozptýlených v pohoří
Tadrart Acacus. (Pro umění ve Vádí Metkanduš jsou zase typické skalní
rytiny). Bohužel jiný údaj ovšem uvádí, že polovina již byla zničena –
odvezena do muzeí v cizině, poškozena či zničena neurvalým zacházením
návštěvníků a také záměrně poškozena náboženskými pomatenci.
Galerie pod skalním
převisem – vítá nás v ní dávný saharský obyvatel:
Jedeme dál. Setkání
s velbloudy a jejich majiteli (bůhví, kde se tu vzali). Na poušti
tu a tam něco málo roste, ovšem hořké melounky, kterých je všude dost,
nejsou jedlé a nepanuje shoda v tom, zda jsou i jedovaté.
Pár ukázek z další
návštěvy minulosti:
Jedeme dál o kocháme
se. Řidič s námi rozpustile projíždí pod skalním obloukem.
Další obrazárna:
Setkání s tuarežskými
polonomády:
V krásné krajině byl
strom a oběd:
Umělecká díla
z následujícího místa jsou ze života:
Další krásná krajina a
další umělecké zážitky:
Když se podívám na
snímky, ze kterých tu vybírám, vrací se mi nezapomenutelný pocit
štěstí. Myslím, že to nebyl jen můj případ. Pouštní krajina
s duší čaruje.
A šup s duší zase do
světa umění.
Pravěcí umělci používali
různé přírodní barevné materiály a některé barvy získávali také
ze skalních hlinek:
Rytina tohoto slona
byla tak dokonalá, až jsem měla podezření, že moc stará není a že si
tu někdo nemístně hraje. Naopak, je jedna ze zdejších nejstarších.
Popojeli jsme a v další
galerii jsme našli nejen kresby, ale i nápisy. Je to možná pro
leckoho překvapující, že zdejší lidé tak dávno měli písmo, znali kolo
a uměli leccos, co by leckdo od prehistorických lidí v Africe rozhodně
nečekal. Soudobý člověk by měl mít v sobě asi více pokory a méně
domýšlivosti na to, jak jsme vyspělí a dokonalí.
Na dalším nádherném místě
další nádherné kresby:
Jedeme dál – jednou jsme
cestou potkali kozy, jinde zase zahlédli osamělou
polonomádskou chýši. A všude senzační šutry roztodivných
tvarů !
Zkamenělý kmen dávného
obrovského stromu:
Studny jsou na
Sahaře velká událost. Průzračně čistá voda se tu čerpá ze hloubky asi
150 metrů. Pro vodu si sem jezdí zdaleka těch pár poločovných
obyvatel, kteří ve zdejším kraji žijí, a jinak se tu zastavují
všichni dvounozí i čtyřnozí pocestní.
Tady jsme ukončili
putování pohořím Tadrart Akakus a vydali se do dalších partií
libyjského Fezzánu. Saharská poušť má mnoho podob – může být kamenitá,
písečná, štěrková, oblázková.
Nyní na nás čekala pasáž
– jak si Saharu většinou představujeme – oblast
Wan Casa s velkými písečnými dunami.
Jeli jsme tady podél tak krásných dun, že se jim nedalo
fotograficky odolat. Také jsme tu dvakrát cestou přespali.
Předtím, než nám na naší
cestě začala pro změnu zase úplně placatá saharská pasáž, jsme
zastavili u malého kamenného pohoří. Jednak jsme na jeho úpatí
poobědvali a pak jsme se vydali na jeho vrcholky, kde se nacházely
jedny z nejstarších prehistorických rytin. Byla na nich
zobrazena typická africká zvířena, která tu žila před tisíci lety.
Některé části obrazů byly už trochu narušené – protože i kámen podléhá
zubu času.
Dlouho jsme jeli partií,
kterou odbudu dvěma fotografiemi, protože to tu vypadalo stále stejně
a jediným zpestřením byla část placky porostlá uschlou travinou a
posetá oněmi malými melounky, které jsme na Sahaře potkávali často.
Zato teď nás čekal zase
jeden z vrcholných saharských zážitků: Vádí
Metkanduš s nejslavnějšími prehistorickými rytinami. Byli
jsme tu v pravé poledne, a tak se nefotografovalo nejlépe. Rytiny
nebyly dostatečně nastínované. Ale i tak je snad z pár ukázek patrné,
že jsme se tu emočně vydováděli.
Jednu rytinu jsem si
nechala zvlášť: je to často publikovaná rytina krokodýla s mládětem.
Na prvém snímku je celkový záběr, na dalších totéž po částech.
Na konci našeho putování
libyjskou Saharou ve Fezzánu nás čekal další senzační zážitek:
návštěva jezer Ubari, která na
Sahaře uprostřed vysokých dun působí jako rajská zjevení. Tady
jsme už nejeli jen podél písečných dun, ale přímo dunami. Naši řidiči
proto předtím poněkud upustili vzduch z kol.
Nejprve jsme v dunách
jednou přespali a pak ráno vyrazili k jezerům.
Cestou se postupně začala
objevovat zeleň – podzemní voda nebyla hluboko. Také jsme tu
potkali velbloudy , kteří vypadali v těch dunách pěkně stylově.
První z navštívených
jezer bylo menší malebné jezero Mavo. A protože sem pár lidí za
den dojede na výlet, nechyběli Tuaregové se svými hezkými šperky.
Zato další jezero –
jezero Gebraoun (250 x 300 m) - je jedním z největších
saharských jezer vůbec. Dá se v něm koupat a mnozí z nás jsme to
pochopitelně museli vyzkoušet. Voda je slaná, a proti běžným
zvyklostem nahoře chladná a dole teplá. Ale hlavně koukání jezero
uprostřed písečných dun - z různých stran ze břehu, anebo z vody při
koupání - byl moc hezký zážitek.
Menší, ale velmi
pohledné je jezero Umm al-Maa.
O jezeru
Mandara se v publikacích píše, že mívá problémy s vodou.
Potvrzujeme, je to tak.
Výletem do pouštních
ubarských jezer skončil náš saharský výlet, na který budeme
dlouho vzpomínat. Řidiče a kuchaře, kteří byli během našeho putování
Saharou našimi společníky, jsme si na závěr vyfotografovali nejprve
samostatně, a pak jsme se zvěčnili všichni společně.
TRIPOLSKO
leží na západ od velkého
zálivu Velká Syrta a poblíž hranic s Tuniskem. Slovo „tripolis“
znamená „trojměstí“. Proto odlišujeme „Tripolis“ v dnešním významu
jména hlavního města Libye (arabsky Tarábulus al-Garb) a
„Tripolsko“ či „Tripolitána“ jako názvu oblasti 3 historických měst,
jimiž byly:
Oea na místě
dnešního hlavního města, Sabratha a Leptis. Tato města
založili Féničané v 7.-5 století př.n.l. Spolu s Kartágem tvořila
nejvýznamnější punská sídla.
Tripolis.
Féničané tu založili malé
město Oea, které získalo větší význam později během
následujících historických etap. Dnes je Tripolis, hlavní město Libye,
město hlavně moderní. Moderní byla také část města v jeho pobřežním
cípu, kde se nacházel hotel, ve kterém jsme vždy během svých zastávek
na cestě jednotlivými částmi Libye přespali. Ani v hotelu samozřejmě
nechyběl všudypřítomný obraz Kaddáfího.
U hradeb medíny v centru
města leží veliké ústřední náměstí, ve kterém je v budově tzv.
Červeného zámku na rohu náměstí u nábřeží umístěno Národní muzeum se
sbírkami exponátů z Libye – od neolitu až po současnost.
Z návštěvy Národního
muzea, během níž jsme si do značné míry zrekapitulovali leccos z
toho, co jsme už předtím v Libyi viděli:
Z původního fénického,
respektive hlavně pak římského města v Tripolisu – na rozdíl od Leptis
a od Sabrathy – moc nezůstalo – všechno pokryly pozdější kulturní
vrstvy. Výjimkou je Vítězný oblouk Marka Aurelia.
Návštěvníkům Tripolisu se
také ukazují bývalý francouzský a britský konzulát ze 17.-18.století,
ale na obou místech měli právě zavřeno. Místo toho jsme si prošli
okolní zajímavou část města (dvůr dnešního řeckého velvyslanectví
s ortodoxním kostelem, vchod do jedné mešity, původní karavanseráj,
právě přebudovaný na půvabný hotel).
Kočičky tady mají
rádi a ony jsou tu evidentně také rády:
Přívětivě vypadá celé
tripolské nábřeží:
Tripolis je plný mešit
a na mešitu byla přestavěna dokonce i původní katedrála. Na náměstí,
které se kdysi jmenovalo Katedrální (dnes Alžírské), stojí jedna ze
zdejších sloupových kaváren (jako součást velkorysé italské
přestavby města v době, kdy Libye byla italskou kolonií
-19.-20.století - a kdy si Italové mysleli, že tu už zůstanou
natrvalo). Ve zdejších kavárnách, kam mají přístup dnes i ženy, si lze
vypůjčit vodní dýmku.
Co ještě dodat
k Tripolisu ? V medíně jsou súky (ale obchody s tímto a
podobným sortimentem jsou také leckde jinde, podobně jako všude je
Kaddáfí), a v hospůdkách bylo dobře, i když po celé zemi přísně
abstinentsky.
Nedaleko Tripolisu leží
ruiny dvou antických římských měst: Sabratha a Leptis Magna,
která představují bezesporu vrcholná místa návštěvy Libye.
SABRATHA (UNESCO).
Původní obchodní osadu na
konci transsaharské obchodní cesty založili Féničané, ale hlavní
podobu a lesk město začalo dostalo až v době římské, a to především ve
2. a 3. století, která byla pro severoafrická města zlatou dobou.
Ze Sabrathy tehdy vzniklo
kvetoucí římské město. Celá zdejší oblast prožila velké období zejména
v době, kdy se římským císařem stal rodák z Leptis Magny Septimius
Severus. Jeho osobním darem Sabratě bylo divadlo, jeden z vrcholů
římské architektury, které je dnes považováno za vůbec nejkrásnější
římské divadlo.
Existenci antického města
ukončil v roce 643 vpád arabských vojsk. Arabové si naštěstí postavili
– jak v případě Sabrathy, tak Leptis Magny - svá sídla o trochu dál na
jiném místě, a obě starověká římská města postupně pokryl písek. A to
je důvod, proč se na severoafrickém pobřeží nacházejí dodnes tak
úžasné antické památky, jaké v Evropě se v takovém rozsahu zachovat
nemohly. V Evropě je pokryly pozdější kulturní vrstvy, kdežto tady
písek, který lze odkopat. Vykopávky a restaurace probíhají od
20.století a ještě po desítky let asi probíhat budou.
Divadlo:
Kromě slavného divadla je
toho v Sabratě k vidění mnoho - řada chrámů, Forum, Kapitol, Kurie,
Byzantská zeď, bazilika.
Ani ve zdejších římských
lázních nechyběly mramorem záchodky (kolektivní, jak bývalo tehdy
zvykem).
V Sabratě se unikátně
uchovala i fénická památka: mauzoleum boha Bese (už v Egyptě
nám byl tento veselý bůh moc sympatický):
A Sabratha se vyznačuje
ještě jedním unikem – na rozdíl od jiných obdobných míst se tu
uchovaly ruiny také obytných domů.
Ty nejkrásnější antické
mozaiky Sabrathy byly uloženy do muzea:
LEPTIS MAGNA (UNESCO)
Leptis Magna je jedním
z nejpůsobivějších římských měst. Původní fénické město Leptis dostalo
později v době římské přídomek „Magna“ (= „velká“), aby se odlišilo o
stejně pojmenovaného města na území dnešního Tuniska. Nikdo tenkrát
netušil, jak výstižné pojmenování to je.
Mladší římské stavby
starou punskou Leptidu dokonale převrstvily. Třetí století, které již
bylo dobou nezadržitelného úpadku římské imperiální moci, znamenalo
pro římskou severní Afriku přitom dobu ohromného rozkvětu. Zejména to
platí pro dobu římského císaře Septimia Severa, který se
v tomto městě roku 145 narodil.
Vpád Vandalů v 5.století
obrátil římskou severní Afriku včetně Leptis Magny ve zříceniny a
popel. V době rozkvětu Východořímské říše získala Leptis ještě jednou
svůj vzhled a lesk, i když byzantské hradby ani zdaleka neobklopovaly
takovou rozlohu jako kdysi. Definitivně ovšem proměnil město v trosky
vpád arabských vojsk v 7.století a Leptis upadla v zapomnění.
Za fašistické éry Benita
Mussoliniho byly v Leptidě zahájeny rozsáhlé vykopávky ve snaze
využít slavného římského města ke slávě vlastního násilnického režimu.
Z monumentálního města
dodnes zůstalo mnoho památek: oblouk Septimia Severa,
Hadriánovy lázně, chrám Nymf, Velká kolonáda, Forum, sportoviště,
bazilika, opět nádherné divadlo.
Vítězný oblouk
Septimia Severa, od kterého vedly cesty 4 nejvýznamnějšími směry.
Z prohlídky dalších
zmíněných částí ohromné archeologické lokality:
Lidé jsou v Libyi milí –
na ukázku jednu přívětivou rodinu na výletě v Leptis:
O něco dále leží obrovský
amfiteátr, který byl na rozdíl od divadel určen pro představení
krutá a krvavá (divá zvěř a jí obětovaní lidé, souboje gladiátorů,
apod.). Kolosální amfiteátr měl společné technické zázemí s hipodromem
pro koňské závody podél pobřeží.
Rozsáhlé ruiny
přístavu:
Zdejšímu muzeu
venku vévodí socha Septimia Severa, vnitřku muzea pak všudypřítomný
Kaddáfí.
A naprostým bonbónkem na
závěr jsou záběry z graciézní byzantinské
vily Silen, ležící asi půl hodiny jízdy od Leptis Magna na
pobřeží. Patřívala bohaté rodině, které nechyběly nejen peníze, ale
také vkus. Určitě se jim tu muselo žít moc krásně.
Malá zahrada s
mozaikovými „záhonky“ je obrácena ke Středozemnímu moři a ohraničena
třemi stranami kompaktní vily, jejíž dvůr a veranda jsou také pokryty
mozaikou. Podivuhodné a jinde nevídané jsou výjevy z bordury
mozaikového koberce:.
Výjevy z mozaikových
záhonků:
Na stěnách uvnitř domu
zůstaly zachovány některé fresky, včetně půvabných postaviček
v dětském pokoji.
Nakouknutím do soukromého
života lidí před 1500 lety končím povídání o naší cestě Libyí, která
pro nás, kteří jsme se nedávno z ní vrátili, už není zemí neznámou. A
doufám, že po shlédnutí tohoto web-cestopisu je snad bližší nejen nám.
|