Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul „DO HIMALÁJÍ – HLEDAT SVÉ ŠANGRI-LA“ - NEPÁL, TIBET, BHÚTÁN
Zájezd se konal na přelomu září a října 2006
Bylo to už hodně dávno, kdy jsem četla nezapomenutelný Ztracený obzor
Jamese Hiltona, ale touha vypravit se do míst omamujícího příběhu o
šťastném údolí Šangri-la, mě nikdy neopustila. Podruhé jsem si tuto
knihu četla nedávno po pár večerů před spaním během naší skutečné cesty
Himalájemi, do kterých James Hilton děj svého románu umístil. Cesta to
byla senzační, a dojmů a podnětů k přemýšlení máme všichni, kteří jsme
se jí zúčastnili, na velmi dlouhou dobu. Co ale blažené údolí, našli
jsme jej ? Myslím, že všichni jsme mu nyní mnohem blíž.
Himaláje nejsou jen vysokohorským horolezeckým terénem, ale také
donedávna cizincům uzavřeným a tajuplným světem, kde místní lidé
žijí v úchvatné přírodě do značné míry ještě podle dávných tradic.
V centru nejvyššího pohoří světa se nacházejí tři země, které mají
leccos společného, ale každá je přitom jedinečná – Nepál, Tibet a
Bhútán. Ty byly tentokrát cílem cestování a naše očekávání naplnily
dokonale. Naprosto nás nadchly.
Nepál je sám od sebe báječný a vzhledem k tomu, že jsme se sem
ještě vraceli podvakrát – jednou z Tibetu a jednou z Bhútánu - měli jsme
pocit, jako bychom se vraceli tak trochu domů. Velkou zásluhu má na tom
hotel Šangri-la v Káthmandu, který nám byl nejen „domovskou základnou“,
ale prostřednictvím paní Sudhy z programového oddělení hotelu, také
našim skvělým partnerem při organizování zájezdu do všech tří zemí.
Ráda bych při této příležitosti přispěla k vyvracení jednoho občas
tradovaného bludu, podle kterého ti, kteří bydlí během cestování ve
slušných hotelích a stravují se v dobrých restauracích, prý nemohou
danou zemi dobře poznat. Marně v tom hledám logiku.
Nejdůležitější je přece to, zda jsme se na cestu předem snažili co
nejlépe připravit a zda pak při cestování máme nejen oči, ale také srdce
otevřené. Zda hledáme vše, co nás při poznávání cizích kultur může
obohatit, a zda netrpíme ostudnou a trapnou představou, že naše
civilizace je nejlepší a že všichni na světě musí mít stejný hodnotový
žebříček jako my. Že neříkáme na všechno odlišné „no to je šílené!“. A
také moc důležité je, zda si uvědomujeme, že bohatství je stav ducha a
ne peněženky.
Jedině to je podstatné a jedině na tom záleží, co si z cesty
odneseme.
A k praktické stránce cestování: Cestování po dalekých krajích (a
myslím tím cestování jako poznávání, nikoli rekreaci u moře či jinde) je
docela náročná práce, během které se potřebujeme dobře vyspat a kvalitně
jíst (a v různých extrémních podmínkách cizích zemí to platí dvojnásob),
a nabrat sil jako při každé důležité práci, která nás vyžaduje mít
fyzicky i duševně při smyslech. Spát čistí v čisté posteli není nic
nepatřičného, a kvalitně jíst je nezbytný základ. Dokonce i v průvodcích
Lonely Planet, které jsou psány především pro nepříliš majetné
cestovatele, radí jejich zkušení a zcestovalí autoři, že šetřit můžete
na lecčems, ale na kvalitním jídle v žádném případě – nechcete-li ovšem
trávit dlouhé chvíle na toaletě, u lékaře či dokonce v nemocnici, a
nechcete-li přijít o spoustu plánů, které jste původně v dané zemi měli.
Návštěva mystického Tibetu na
náhorní plošině v průměrné nadmořské výšce přes 4000 m zvané „střecha
světa“, s neskutečně rozlehlými údolími ohraničenými pásy hor, s četnými
řekami a jezery, se třpytivým průzračným vzduchem – že i bez slunečního
svitu potřebujete stále sluneční brýle, s osobitou architekturou
lámaistických klášterů, čhortenů i lidských obydlí, s úžasnou tibetskou
kulturou a báječnými lidmi, byla jako sen – sen krásný i špatný.
Dramatické dějiny Tibetu vyústily před půl stoletím do moc zlých
konců. Násilně obsazený Tibet, okleštěný jen na svou centrální část, se
stal čínskou autonomní oblastí, která je navíc „autonomní“ jen podle
jména. To, co se tam dělo, byla strašná genocida, při které přišlo o
život asi 1,2 milionů obyvatel této nepříliš lidnaté země. A svět jen
přihlížel a přihlíží dodnes ! Žádný ze států světa se za celou dobu
Tibetu nezastal ! Čína by se zlobila a Čína je přece mocná a je tak
žádaným obchodním partnerem ! Zejména kulturní genocida dnes nabírá
tempo, ze kterého mrazí. V Tibetu se vše tibetské bourá a staví nově po
čínsku, všude jsou nápisy v čínštině, všude zní čínská hudba, podniky
patří Číňanům. Čínští turisté už sem nelítají jen letadly, ale
přijíždějí také novou železnicí, a chovají se tu velmi odpudivě a
nadřazeně. Z původní tibetské Lhasy zbyl malý zlomek a na vzdálenější
oblasti Tibetu nejspíš taky brzy dojde. Bylo nám smutno a měli jsme
vztek.
V naší zemi se stalo v posledních letech módou útočit na kubánský
režim. Když jsme před dvěma lety podnikli poznávací zájezd na Kubu,
vyslechla jsem si pak od jedné „mravokárkyně“ odsouzení, že tím
podporujeme Fidela. Marně se však rozhlížím po ní a hlavně po někom
z těch, kdo se nechávají pro zvýšení své popularity fotografovat
v pruhovaném oblečku Fidelova vězně na Václavském náměstí, kde je jim
konec když jde o Tibet. Opravdu je zajímají lidská práva ?! To by totiž
jinak museli na podporu Tibetu a také všech čínských politických
oponentů nahlas řvát od rána do večera. Místo toho se různí veřejní
činitelé předhánějí v podlézání Číně a někteří už navždy ztratili
jakýkoli cit pro elementární hodnoty. Před několika měsíci mnou (a
nejspíš nejen mnou) otřáslo nestydaté blábolení bývalé disidentky
z mediální rady po její „pracovní“ návštěvě Číny. Byla unešená čínskou
demokracií a představte si „Čína nezná slovo cenzura“! Tak skvělá země
to je!
Bhútán, který je ještě o něco menší než naše země, je zemí jak
z pohádky. Jestli bychom si z nějaké země měli v tolika ohledech vzít
příklad, je to Bhútán – země jako žádná jiná.
Severem Bhútánu prochází hlavní hřeben Himaláje a směrem k jihu, ke
kterému nadmořská výška hor klesá, se táhnou četné vedlejší hřebeny s
velmi půvabnými říčními údolími s příjemným klimatem, ve kterých lidé
žijí a která jsou zemědělskými oblastmi. Bhútánská panenská příroda se
strmými horami, malebnými údolími, čistými řekami a hlubokými lesy je
přírodní ráj, který si Bhútán pečlivě chrání.
Nádhernou přírodu zdobí komplexy opevněných klášterů, zvaných dzongy,
a také všechna obytná stavení jsou velmi pohledná. Vesnice působí jako
úhledné rekreační osady. Veškeré stavby v Bhútánu jsou postaveny
v jednotném národním stylu, nesmí mít více než pět pater a jsou barevně
pomalovány. Bhútánci chodí v národním kroji – ženský se nazývá
kira a mužský, podobný županu, gho. Bhútán je dodnes živoucím muzeem –
tradiční kultura je stále živá, život plyne pomalu a v zemi se konají
časté slavnosti. Kriminalita je tu minimální.
Bhútánský buddhismus je podobný tibetskému a je v zemi oficiálním
náboženstvím. Bhútán je jediným buddhistickým královstvím na světě a
královská dynastie dodala na trůn již třetího pozoruhodného a osvíceného
krále, který je pro vývoj země požehnáním.
Bhútán byl až donedávna před světem uzavřen a dodnes stále omezuje
počty návštěvníků. Přes veškeré lpění na tradicích ale Bhútánci zcela
samozřejmě přijali za své moderní technologie. Mobilní telefon a
internet se staly bez jakéhokoli s tím spojeného humbuku, jaký známe
z našich zemí, ze dne na den běžnou součástí života a práce.
Naše cesta do těchto tří himalájských zemí byla nádherná a snad to
bude aspoň trochu patrné z jejího stručného popisu slovem a obrazem
dále.
**
NEPÁL **
Historický vývoj Nepálu vždy silně ovlivňovala jeho zeměpisná poloha
mezi Indií a Tibetem. Od Tibetské náhorní plošiny na severu oddělují
Nepál osmitisícovky Vysokého Himaláje, jižní hranici s Indií tvoří pak
Nízký Himaláj. Mezi oběma pásmy leží četné kotliny s úrodnou půdou,
z nichž největší je Káthmandská kotlina, kde se zrodila nejstarší
nepálská civilizace. Nepálská města vznikala na významných obchodních
stezkách a dodnes se mohou pochlubit jedinečnou středověkou
architekturou. Nepál je ale především zemí civilizací málo dotčených
vesniček s malebnými terasovými políčky.
Nepál je jediným hinduistickým královstvím na světě (i když to možná
už dlouho platit nebude). Nepálská společnost a kultura je velice
rozmanitá – žijí tu desítky etnických skupin a také náboženská pestrost
je velká, a přitom tu nikdy nedocházelo k náboženským střetům. Součástí
nepálské kultury je naprostá náboženská tolerance a harmonie.
Centrem Nepálu je Káthmandské údolí, obydlené už odedávna..
Z mnoha bývalých městských států v nepálském údolí existují dodnes
tři bývalá královská města – dnešní hlavní město země Káthmandu,
město Patan a město Bhaktapur – všechna tři plná
jedinečných památek (a všechna na seznamu UNESCO).
KÁTHMANDU
Hlavní město Nepálu, nadmořská výška 1300 m.
Hotel Šangri-la
byl naší oázou klidu ve městě plném hluku, trvalého troubení klaksonů
a častého smogu. Bylo příjemné snídat nebo odpoledne po návratu si vypít
čaj v rozlehlé hotelové zahradě, a protáhnout se v bazénu.
Náměstí Durbar
(neboli Palácové náměstí) je centrem Káthmandu. Kromě královského
paláce se tu nachází mnoho chrámů, včetně nejstaršího chrámu
Khastamandap, podle kterého se Káthmandu jmenuje.
Náměstí a jeho okolí. Jedna z demonstrací (kterou se zájmem pozorují
opice). Poslední snímek je z turistické čtvrti Thamel – rušného shluku
hotelů, restaurací a obchodů, kterému je lépe se vyhnout.
Jedna z nejvýznamnějších buddhistických svatyní a poutních míst
v celé zemi – rozlehlý komplex chrámu
Svajambunáth (zvanému také „opičí“), jemuž dominuje na vrchu
obrovská stúpa, z níž se Buddhovy oči se dívají na všechny
světové strany. Po obvodu všech větších i menších stúp (= čhortenů
v tibetském a bhútánském pojetí) se nacházejí modlitební mlýnky a
modlitební praporky.
Byl tu taky jeden malý a strašně smutný bezdomovec:
Pašupatináth, šivaistický
chrámový komplex, rozkládající se kolem posvátné řeky Bagmati, je zase
nejvýznamnějším hinduistickým poutním místem Nepálu. Do vlastního
chrámu, kam nehinduisté nemají přístup, se chodí modlit také král před
každým důležitým rozhodnutím. V každé malé stúpě v řadě naproti chrámu
přes řeku je uprostřed umístěn šivaistický lingham. Svatí muži sem chodí
pózovat jak do práce. Na ghátech řeky Bagmati se konají hinduistické
rituální kremace, po kterých je popel zemřelých vsypán do řeky.
Centrem tibetského lamaismu je kolosální stúpa
Bodhnáth / Boudha. Po obsazení
Tibetu Čínou se stala významným poutním místem tibetských buddhistů a
tisíce z nich žijí v okolí Bodnáthu. Je vysoká 36 metrů a široká 100
metrů. Na podstavci stúpy spočívá věž s Buddhovýma očima. Čtyři páry očí
se dívají ke čtyřem světovým stranám, kde se nacházejí hlavní
lámaistické regiony – na severu Tibet, na západě indický Ladak, na
východě Bhútán a indický Sikkim, na jihu žijí nepálští Tibeťané. Kolem
základny stúpy je v malých výklencích umístěno 108 Buddhů v různých
meditačních pozicích.
Je to místo s neobyčejnou přítažlivostí, které jsme navštívili rádi
dvakrát - před i po Tibetu. A několikrát jsme se na stúpu dívali po
startu letadla z Káthmandu.
Velmi brzy ráno jsme se s leteckou společností Buddha Air, se kterou
jsme pak letěli ještě jednou do Pokhary, zúčastnili
vyhlídkového letu nad Himalájemi,
nad „třetím světovým pólem“ – nad himalájským hřebenem s Everestem a
dalšími slavnými kopci. Senzační pocity, které jsme při pohledu na ten
nedozírný majestát „na dosah ruky“ měli, fotografie přenést bohužel
nedokáží.
PATAN
neboli původně Lalitpur („město krásy“) je dnes již v podstatě
součástí káthmandské aglomerace, ale kdysi býval metropolí mocného a
nezávislého království a dodnes si zachovává svoji vlastní identitu.
Žije v něm převážně buddhistické obyvatelstvo. Během své historie se
Patan rozvinul v kulturní a uměleckou metropoli a dodnes se tu vyrábí
většina nepálského kovotepeckého zboží.
Hlavní památky Pátánu jsou také soustředěny kolem náměstí Durbar
neboli Palácového, jen do stísněného prostoru slavného Zlatého chrámu se
vchází z jedné ulice.
BHAKTAPUR,
třetí královské město v káthmandské kotlině, je převážně hinduistické
a má přívlastek „město věřících“. Je to nádherné město, které vypadá
jako bychom se přenesli v čase nazpátek. Značná uzavřenost města
ochránila Bhaktapur od civilizační vlny a udržet charakter města pomáhá
i dnešní osvícená politika městské správy.
Bhaktapur je rovněž vyhlášeným městem uměleckých řemesel, zejména
řezbářů. Z vrcholného období newarské dřevořezby pochází kromě jiného
známé „Paví okno“ – nádherně vyřezávané okno s pávem. Proslulé jsou také
místní erotické dřevořezby na trámech jednoho chrámu na Palácovém (Durbar)
náměstí, které je centrem i tohoto nepálského města. Mezi slavné místní
památky patří dále Hrnčířské náměstí, Palác 55 oken (dnes bohužel pod
lešením), Zlatá brána, nejvyšší chrám v Nepálu Nyatpola, a mnoho
dalších.
V okrajovější ulicích nerušeně běží život obyvatel města.
Thanky jsou nedílnou součástí výzdoby nepálských, tibetských i
bhútánských buddhistických chrámů. Jsou to nerámované svinovací
náboženské obrazy, malované tradičním postupem na různých typech látek –
kanafasu i brokátu. Zhotovení kvalitní thanky je zdlouhavé, pracné a
titěrné a její cena je proto nemalá. Vyučit se malířem thanek také není
jen tak a trvá to ve speciální škole mnoho let. Jednu takovou jsme v Bhaktapuru
navštívili:
Že by Nepál neměl velké starosti, se říct nedá. O nepálských
maoistech víme dost i z našich médií. Nejen v Bhaktapuru, ale po celé
zemi visely plakáty jejich vůdce, během pobytu v Káthmandu a okolí jsme
viděli plné korby nákladních aut s mladíky, kteří mířili na velkou
demonstraci a z jejich odhodlaného výrazu docela mrazilo. Připadali mi
jako někdejší rudí Khmérové z Kambodže. A také nás několikrát po cestě
Nepálem zastavily maoistické hlídky a náš šofér už měl plnou přihrádku
potvrzenek o platbě, které se nedá vyhnout. Foto demonstrantů ani
maoistických hlídek nemám (opatrnost mi zabránila), a tak posloužit mohu
jen fotkou všude visícího plakátu – maoistický vůdce (pochází
také z nejvyšší kasty, jinak by ve zdejší společnosti neobstál).
Bhaktapur nám natolik učaroval, že jsme se sem (a nejenom sem)
vypravili ještě znovu na konci zájezdu. Bylo to velice brzy ráno, hned
po tom, co vyšlo slunce. Bhaktapur si žil svým neturistickým životem.
Lidé ráno především navštěvují a obcházejí posvátná místa, myjí se a
nakupují. Bylo to kouzelné ráno.
V Káthmandském údolí se nachází v půvabné krajině s vesnicemi a
terasovými rýžovými poli
také známý vyhlídkový bod - kopec NAGARKOT
– s výhledem na káthmandské údolí a panorama části Himalájí. Tedy
teoreticky a jak je vidět ne vždy. Vesnice ale byly na svém místě a
výlet to byl moc pěkný.
POKHARA
Pokhara je druhé největší nepálské město ležící na břehu jezera Pheva
ve velmi krásném a klimaticky příjemném údolí. Jeho hlavní předností
je výhled na slavné himalájské osmitisícovky – na masiv vrcholů
Annapuren, Dhaulagirí, Manaslu a další pěkné kopce, které jsou od města
vzdálené jen asi 25 km.
Pár z nich jsme zahlédli už cestou s Buddha Air:
Také zdejší hotel Shangri-la Village
(sestru káthmandského hotelu), nelze vynechat. Je to totiž přímo blažené
místo, a to i když zrovna slavné kopce z oblaků nevykukují.
Natož pak, když vykouknou:
Prohlédli jsme si Pokharu
s jejími různými vodními podivuhodnostmi a potkali přitom kudlanku
nábožnou.
Navštívili jsme muzeum, kde se nesmělo fotografovat, a tak zevnitř jen 4 snímky: jeden s historickým sjednotitelem Nepálu, druhý s nepálskými
národními symboly a třetí a čtvrtý s mapkami zmíněných blízkých himalájských
masivů.
Ve městě byl chrám, pomník sjednotitele a také pomník oblíbeného
krále, který byl spolu se skoro celou rodinou před 5 lety obětí smutně
proslulého „královského masakru“.
Projeli jsme se po jezeru Pheva
se zastávkou na jeho ostrůvku.
Na večeři jsme si zašli do restaurace, kde se také hrálo, zpívalo a
tančilo.
To nejkrásnější z Pokhary nakonec: Brzy ráno výstup na
Sarangkot, na východ slunce nad
Himalájemi – několik Annapuren, včetně té nejvyšší, Dhaulagirí, Rybí
ocas, Manaslu a další.
**
TIBET **
Lhasské letiště leží asi hodinu cesty od města a toto byly naše prvé
dojmy z Tibetu:
LHASA
Hlavní město Tibetu Lhasa leží ve výšce 3600 m.
Ubytovali jsme se v hotelu Himalaya a vykoukla jsem z okna. Byla tam
Potála !
Chrám Jokhang, duchovní
centrum Tibetu. K chrámu se jde širokým čínským bulvárem. Místy visí nad
ulicemi transparenty s nápisy v čínštině. Na jednom byl také překlad
v angličtině: „Děkujeme ústřední vládě, že se o nás tak stará“.
Najednou ale byla před námi enkláva úplně jiného světa. (V
interiérech chrámu se fotografovat nesmí).
Okolo chrámu vede posvátný poutní okruh
ulicí Barkhor, jejíž domy jsou původní. Lidé zblízka i
zdaleka – je to poznat podle oblečení - obcházejí okruh i mnohokrát a
mnozí při tom točí modlitebními mlýnky. Někteří poutníci provádějí
prostrace na místě před chrámem, jiní tímto způsobem obcházejí celý
okruh. Paní s pejskem není žádná výjimka a představte si – pejskové
mohou i do chrámů. Zato kočičky tady nejsou v žádné oblibě a taky jsme
jich za celou cestu moc neviděli. Stánky se zbožím pro poutníky i se
suvenýry lemují některé ulice. Uprostřed posvátné cesty stojí každých
50-100 metrů slunečník, pod kterým sedí čínští policisté tak, aby
poutníkům viděli do tváře.
Monumentální Potála bývala
zimním sídlem dalajlámů a symbolem tibetské státnosti. Byla postavena na
pahorku, který její vznosnost ještě umocňuje. Na sousedním pahorku či
při jeho úpatí stávala po několik staletí až do obsazení Tibetu Čínou
slavná fakulta tibetské medicíny. Už nestojí.
Je na něm televizní stožár, který v noci svítí červeně.
Cestou dolů z Potály jsme potkali prímová děvčata, odněkud z tibetské
dálky. Jedna si sedla pod praporky a dala se do zpěvu. Slunce svítilo
jak divé a kytky okolo nás na slunci zářily.
Pod Potálou bývala pěkná čtvrť, ale také není – dnes by dalajláma měl
výhled na rozlehlou vybetonovanou plochu s památníkem „mírového
osvobození Tibetu“.
Klášter Drepung, který
byl dlouho největším klášterem na světě, patří mezi trojici
nejvýznamnějších klášterů od středověku v Tibetu vedoucí sekty Gelugpa.
Klášter je to opravdu velice rozlehlý. Utratili jsme tu plno peněz za
povolení fotografování v interiéru – za málem každou místnost zvlášť.
Záběry ale podávají obraz o tom, jak lámaistické kláštery uvnitř
vypadají – a to jak kláštery v Tibetu, tak velmi podobně i v Bhútánu.
Všude se povalují a odevšud vyčuhují hromady peněz, které sem poutníci
přinášejí. Bílé šály, dar od poutníků, jsou výrazem úcty. Jako dar
přinášejí poutníci i rozpuštěné máslo (v termoskách) na svícení.
Záběry v pořadí tak, jak byly pořízeny – exteriéry jednotlivých částí
se střídají s jejich interiéry.
Byli jsme tu „ve správnou dobu na správném místě“ – do posledního,
největšího sálu začali na lavice uprostřed usedat mniši ke svému
odpolednímu shromáždění. Sálem vibrovalo buddhistické mručení „óm“ a pak
hromadně pronášené modlitby. Ocenili jsme toleranci mnichů, kterým jsme
tu nevadili. Na konci obřadu roznášeli mladí mniši ostatním zelený čaj
s máslem, jak se v Himalájích sluší.
Okolo chrámu na loukách to kvetlo a vonělo, tibetské slunce i zpod
oblak pralo a nám bylo pěkně.
Letní sídlo dalajlámů Norbulinka.
Další veliký významný klášter: Sera.
Večerní představení umělecké skupiny, která má v náplni uchovávání
tradic tzv.tibetské opery, jejímž
zakladatelem je jeden středověký dalajláma, proslulý především jako
stavitel prvních mostů v Tibetu. Opera, jak my si ji představujeme, to
není, ale jedná se o uchovávání tradic lidové hudby, zpěvu a tanců
v předepsaných oděvech a maskách, a také vzpomínek na slavné postavy
tibetské historie. Kromě toho byla součástí představení umělecky pojatá
přehlídka krojů jednotlivých částí země.
Po nejvyšší cestě světa –
z údolí Lhasy zpět do Nepálu. A je už načase se zmínit o naší
tibetské průvodkyni a tibetském řidiči, kteří mají velkou zásluhu na
zdaru naší cesty po Tibetu. Oba rodiče Dadrun jsou spisovatelé a
její domácí prostředí ji bezesporu velmi ovlivnilo. Byli jsme jejími
prvními českými klienty a Dadrun byla velmi zvědavá, co jsou Češi zač.
Okamžitě jsme si vzájemně naprosto rozuměli. Povídali jsme jí o dnech
Tibetu u nás a tom, že k nám už po několikáté přijede opět dalajláma a
jak je u nás vážený. Dadrun zase byla naší skvělou průvodkyní a navíc je
to úžasně laskavý, obětavý a báječný člověk.
Řidič jménem Ana byl přímo koncertním mistrem volantu našeho
terénního vozu. Cesty v Tibetu se místy stavějí, místy rekonstruují, ale
pro Anu nic překážkou nebylo. Některé turistické party, se kterými jsme
se v hotelích cestou občas potkávali, přijížděly za námi i
s několikahodinovým zpožděním.
Cestou do Gjance: Zastávka u
tibetské písečné pouště s vysokými dunami. Nad každou vesnicí na vršku
je posvátné místo, kde se konají nejobvyklejší tibetské typy pohřbů,
zvané „nebeský pohřeb“ – tělo nebožtíka je rozsekáno na kousky , o které
se postarají supi. Všude končily v tuto dobu žně, po kterých se na
polích vyrábějí nepálené cihly.
GJANCE
(3900 m)
je jedno z nejkrásnějších a nejméně čínským vlivem zasaženým
tibetským městem. Již zdálky jsme viděli hlavní pamětihodnosti města:
kláštera Palkhor se stúpou Kumbum uprostřed hradeb a na
vršku o kus dál zdejší pevnost.
Plánovaná prohlídka města vypadala ale značně jinak, než za
normálních okolností. Okolnosti ve městě normální nebyly, protože sem
tento den měl přijet pročínský jedenáctý pančenláma (ten pravý
zmizel již jako dítě neznámo kde už před lety a je označován za
nejmladšího politického vězně – je-li ovšem stále ještě naživu).
Šli jsme ulicí s pěknými tibetskými domy směrem ke klášternímu
komplexu za hradbami a to, co jsme cestou viděli, nám připomínalo dobu
před 17 lety u nás: lidé se povinně museli na uvítání pančenlámy
dostavit, jejich účast je kontrolována, a město je plné policistů.
Kde byl pančenláma ? V autě s bílými stuhami, a po vystoupení z auta
byl neprodyšně a neviditelně obklopen pořadateli.
Zpátky jsme šli ulicí souběžnou s předchozí (a dívali se dopředu i
dozadu) a všechno najednou bylo takové, jakoby se nic mimořádného
nedělo.
Billboard hlásá, že Gjance je historické a kulturní město Číny.
Náš hotel bude hostit na oběd pančenlámu a my zjišťujeme, že nám není
dovoleno až do večera opustit město. Proč, je velmi nepochopitelné, ale
ptejte se policistů ! To bychom ovšem nesměli mít za šoféra našeho Anu,
a tak už brzy podle plánu uháníme do Žikace.
ŽIKACE (3900 m)
je druhé největší město Tibetu, sídlo pančelámů po staletí
(jen ten poslední žije převážně v Pekingu). Ubytovali jsme se v hotelu,
ze kterého jsme měli výhled přímo na klášter.
Hlavní náplní programu v Žikace byla pochopitelně návštěva slavného
kláštera Tašilhunpo, velikého
komplexu s pozlacenou střechou a působivými kaplemi.
Nakoukli jsme i do postranních ubytoven mnichů.
Na velkém nádvoří probíhal odpolední rituální tanec, kterému
přihlíželo mnoho zdejších lidí.
Cesta do Sakje - vysokohorskou
krajinou s poli, vesničkami, stády jaků, a průsmykem ve výšce přes 5000
m.
Zdálky jsme cestou uviděli malebnou karavanu kočovníků, nad kterou
jsme zajásali. Jejich reakce byla asi taky kladná, ale natolik bouřlivá,
že jsme zbaběle urychleně i s průvodkyní zase naskákali do auta a
pečlivě se tam zavřeli.
SAKJA
bývala před staletími tibetskou metropolí v době, kdy buddhistická
sekta Sakjapa byla hlavní a mocná. Dodnes celá část Tibetu odtud až na
nepálské hranice je stále oblastí Sakjapy. Pozná se to barev na domech –
na nich musí být zastoupeny barvy bílá, modrá a červená. U města byly
domy bleděmodré s bílým a modrým pruhem, dále pak domy bílé s pruhy
červenomodrými.
Klášter Sakja byl velmi
zvláštní a vyzařoval tajemnou atmosféru. Jeho vrcholní představitelé
jsou dva – jeden drží celibát, druhý je ženatý a má rodinu. O tom prvním
chudákovi tady moc zmínek nebylo, zato kvetoucí ženáč byl zobrazen
mnohokrát, a také jeho předchůdce a následovník, kterými byli jeho otec
a syn.
Nejpodivnější a hlavně uvnitř přímo děsivá byla jedna kaple, jejíž
vchod strážili vysušení vlci. Foto uvnitř možné nebylo.
Cesta do Šegaru – během které
vjíždíme do Národního parku Čomolungma
(tak se tibetsky říká Mt.Everestu).
V Šegaru jsme přespali v útulném hotelu a venku zatím celou noc
burácel vítr. A tak druhý den z místa, odkud má být krásný výhled na
severní stěnu Mt.Everestu (8850 m – nejnovější údaj !) jsme viděli to,
co vidíte na druhém snímku. Cestou k nepálským hranicím přibývalo směrem
k průsmyku ve výšce přes 5200 m sněhu, pak zase deště a bláta až do
Čangmu. Mysleli jsme na ty, které jsme ráno viděli se k Everestu
vypravovat.
ČANGMU,
hraniční město s Nepálem, tvoří strmé serpentiny jedné hlavní ulice,
po jejíž straně stojí jeden náklaďák za druhým. Průjezd městem je testem
řidičského umění a trpělivosti. Když jsme pak z této velmi ošklivé rušné
ulice vstoupili do hotelu, zjistili jsme, že hotel a všechny domy mají
nejvyšší patro na ulici a jinak se rozkládají s kopce dolů. Pohled
z okna byl po té apokalypse nesmírně příjemný.
Trochu představu o vzhledu Čangmu si můžete udělat z fota, na kterém
stojíme frontu na hraničním přechodu. Tibetské auto již dál
nemůže, přechod přes Most přátelství do nepálského města Kodari, kde na
nás čeká auto nepálské, se koná pěšky. Na to již čeká plno zdejších
nosičů zavazadel. Rozloučili jsme se s Dadrunou a Anou.
** NEPÁL **
Půvabnou krajinou s mnoha údolími, řekami, vodopády a vyhlídkami , i
když zkraje také pěkně dramatickou silnicí, jsme jeli
do Dhulikelu. Výletní horský Dhulikel
leží 30 km na východ od Kathmandu a je proslulý krásnou přírodou,
okolními vesničkami a výhledy na Himaláje.
Výborně jsme si odpočinuli v přívětivém
hotelu Dhulikel Mountain Resort.
A prošli jsme se v jeho krásném okolí.
** INDIE - ZÁPADNÍ BENGÁLSKO **
Z Dhulikelu jsme odjeli na káthmandské letiště, odkud jsme odlétli,
tentokrát se šerpskou společností Yeti Air, na východní hranice Nepálu,
do města Bhadrapur.
Pohled na Káthmandu (opět s dominantou Bodhnátu) a na Everest cestou.
Z Bhadrapuru je to jen kousek na nepálsko-indické hranice – viz indická
brána. Pak jsme pár hodin projížděli indickým státem Západní Bengálsko,
okres Dardžiling, krajinou zvanou „Indická čajová zahrada“.
** BHÚTÁN **
Na indicko-bhútánské hranici leží město
PHUNTŠOLING, druhé největší bhútánské
město.
Na bráně, která stojí na indicko-bhútánském hraničním přechodu, je
namalován drak – symbol země. Bhútánci své zemi neříkají Bhútán, ale
„Dračí země“. Náš průvodce Ugyen má na sobě předpisový bhútánský
oblek.
Phuntšoling leží v rovině na začátku jedné z 18 vrátných dolin,
které se jmenují dváry a které tvoří hranici Bhútánu nejen
s indickým státem Západní Bengálsko, ale také s Ássámem. Kdysi všechny
dváry Bhútánu patřily. Dnes už je Bhútán jen hornatá země – na severu
jsou hory s vysokou nadmořskou výškou, k jihu hory nižší.
A proto jsme od Phuntšolingu už jen stoupali v serpentinách nahoru,
odkud jsme pak krásným údolím řeky Wang Čhu pokračovali v cestě severním
směrem k hlavním cílům naší cesty v Bhútánu. Po cestě byly v vidění
mnohé čhorteny, malebně vysoko na skále umístěný Dobži dzong,
a významný Simtoka Dzong (= první, kde došlo ke spojení moci
církevní a světské).
Na sedle Dočula (3140 m) byl
před pěti lety postaven kruhový komplex čhortenů. (O tomto místě viz
ještě zajímavou zmínku dále v souvislosti s klášterem Čimi).
Půvabné údolí PUNAKHA za
sedlem, ve výšce 1350 m a s řekou Punak Čhu se nachází jakoby v jiném
klimatickém pásmu. Je tu teplo a vlídno, a na nádhernou krajinu
s terasovými rýžovými poli, malovanými domy a mnoha čhorteny je duši
těšící pohled. Mimochodem - po silnici také nejezdí žádné fádní
náklaďáky, ale jeden krasavec větší než druhý.
PUNAKHA
byla hlavním městem země do roku 1955, dnes je její dzong zimním
sídlem nejvyššího bhútánského duchovního. Městečko samo tvoří dzong a
v jeho okolí pár rezidentních domů. Obchody a hotely tu nejsou. Ty se
nalézají na předměstí Punakhy zvaném Khuruthang. Taky jsme tu
bydleli a podnikali pěkné výlety do okolí.
Naši hoši si nyní oblékli šatečky zase s jiným designem. Předpisové
podkolenky a boty zůstaly.
Město WANGDUE PHODRANG, zvané
převážně WANGDI, leží asi 20 km
jižně od Punakhy v dalším nádherném údolí. Kdysi bylo také po nějaký čas
královským městem. Na přelomu září a října, tedy v době naší návštěvy
Bhútánu, probíhá nejvíce nádherných tradičních
svátků Čheču, a právě také ve
Wangdi Dzongu. Pohled byl báječný
nejen na tančící mnichy a pěkné dívky, ale také na všechny lidi okolo.
Jak účinkující, tak diváky v průběhu vystoupení obveselují maskovaní
šprýmaři. Jedno řvoucí děťátko nebylo nijak k utišení, ale jen se joker
k němu přiblížil, v mžiku bylo zticha a pryč.
Sezení na zemi bylo velmi nepohodlné a tak jsem si brzy přisedla na
volné místo na lavici u malých mníšků. Nikdo nic nenamítal a brzy se ke
mně přidali další nebhútánští návštěvníci (místní byli ale vykázáni zase
na zem). Mníšci moc milí a chovali se jako malí kluci – kterými taky
konečně jsou. Za námi rámusila hudba.
Součástí svátků jsou také turnaje v lukostřelbě,
která je bhútánským národním sportem. Na programu čheču to daný den
nebylo, ale viděli jsme jeden trénink. Terč je v neuvěřitelné
vzdálenosti 130-150 metrů (olympijská vzdálenost je 50 metrů). Každému
střílejícímu do toho ostatní zdatně a s chutí kibicovali.
PUNAKHA DZONG má nejhezčí
polohu ze všech bhútánských pevností – leží na soutoku dvou řek, řeky
ženské a řeky mužské. Tmavá řeka je Matka, světlá je Otec. Od soutoku se
pak řeka jmenuje Punak Čhu. Povšimněte si, jak se muži v Bhútánu
přiodívají bílým kusem látky na návštěvu posvátných míst.
Na nádvoří jsme pozorovali velmi neobvyklé kamarády, kteří se dělili
o nalezenou potravu. Jednou si kousnul ten, pak zase ten druhý.
Kousek od dzongu vede přes řeku nejdelší
visutý most v zemi.
V Bhútánu je sice podobný buddhismus jako v Tibetu (lámaismus), ale
hlavní sektou tu je bhútánská sekta „červených čepic“.
ČIMI LHAKANG (klášter Čimi) se
nachází stále v té líbezné krajině údolí Punakha. Udělali jsme si k němu
pěkný výlet okolo vesnic a rýžových polí.
Tento klášter vybudoval na konci 15. století láma Drukpa Kunley,
velice pozoruhodná postava bhútánských dějin a náboženství. Dnes patří
v zemi mezi nejoblíbenější svaté. Náboženské myšlenky šířil poměrně
nezvykle – zpíval, žertoval a předváděl také šokující dramatické scénky
plné obscéností. K životu a jeho radostem měl sám kladný vztah. Proslul
kromě jiného tím, že vyhnal démony ze sedla Dočula pomocí svého
„magického blesku moudrosti“. Jeho „létající falus“ se dodnes pro štěstí
po maluje po bhútánských domech (aniž by v tom kdokoli viděl něco
nepatřičného) a dodnes si muži v klášteru Čimi nechávají jeho památným
velkým dřevěným penisem požehnat. Také náš průvodce Ugyen tam uctivě
poděkoval a zaplatil mnichovi za to, že ho uvnitř kaple tím klackem
praštil.
THIMPU,
hlavní město Bhútánu (55 tisíc obyvatel) leží ve výšce 2350 m ve
stejnojmenném údolí s hlubokou řekou Wang Čhu, na úpatí hory Mothikang.
Na tomto místě existovalo staré venkovské osídlení až do roku 1962,
kdy se Thimpu stalo hlavním městěm země. Moderních budov (stále ovšem
v tradičním stylu) mezitím vyrostlo dost, ale dodnes je Thimpu jediným
hlavním městem na světě, které nemá ani jediný dopravní semafor.
Váženou zdejší památkou je Memorial
Čhorten, který dala postavit královna-matka v roce 1974 na
památku svého syna, krále Džingme Dordži Wangčhuka. Lidé mu dodnes
vzdávají úctu jako Buddhovi (tj. obcházením stúpy).
Na snímku je kromě průvodce Ugyena také šikovný a přátelský Dordži,
který nám dělal řidiče, ale který má kromě toho také svou cestovní
kancelář. Turistická sezóna v Bhútánu trvá jen čtyři měsíce, a tak se
všichni v této branži musejí dost otáčet.
Povšimněte si, jak oficiálně lze bhútánský oblek také upravovat -
vrchní část sundat a mít rukávy omotané kolem pasu.
Navštívili jsme víkendový trh,
na který se sjíždějí venkované z celého okolí se svou úrodou a domácími
produkty, a poskytují tak návštěvníkům kromě toho pěknou podívanou. To,
co vypadá jako bílé korále, je sýr. Na trhu prodávala také Dordžiho
maminka.
Na druhé straně řeky, kam se jde přes moc pěkný most, je zase trh
suvenýrový.
Uvnitř Národního textilního muzea
se fotografovat nesmělo. Celkem to bylo jedno, protože zhruba totéž je
stále živě všude v zemi k vidění. Byla bych si ale ráda udělala snímek
prazvláštního kloboučku jednoho kroje ze severu. Byl později na jednom
filmovém plakátu. Ukázky způsobu tkalcovství jsme si vyfotografovat
v muzeu mohli.
Škola bhútánských umělecko-průmyslových
řemesel a výrobky studentů. (Masky nejsou žádné suvenýry, ale
nedílná součást náboženské kultury).
Na kopci Motithang jsme
navštívili rezervaci, ve které je k vidění zlatý takin,
himalájský endemit, který žije ve výškách kolem 4000 m. (Zvláštní zvíře
prý vyrobil zmíněný láma Drukpa Kunley díky své magické síle z hlavy
ovce a těla krávy).
Z vršku Mothikangu byl pěkný výhled na město v údolí.
Cestou Z Mothikangu jsme se stavili v komplexu chrámu
Čangangkha ze 12.století, jehož
zlatá střecha při pohledu shora je nepřehlédnutelná.
Zlatým hřebem programu v Thimpu byla návštěva výstavného
Trašičhoe Dzongu – neboli Thimpu
Dzongu, klášterní pevnosti ze začátku 13.století. Zvláště, když se v něm
právě konal Thimpu Čheču. Představení bylo podobné jako ve Wandi,
a tak jsem se zaměřila hlavně na pozorování bhútánských návštěvníků,
protože jejich slavnostní oděvy v době konání svátků jsou v Thimpu
pověstné.
Všemi bhútánskými údolími protékají řeky, a cestou do Paro se nachází
soutok řek Paro Čhu a Wang Čhu.
Také těmto řekám se říká Otec a Matka. Pro Bhútánce jsou soutoky řek
posvátné. Zde proto byly postaveny dokonce tři čhorteny (stúpy), tří
různých stylů: tibetský, nepálský a bhútánský.
PARO
leží v nadmořské výšce 2250 m a táhne se podél celého stejnojmenného
údolí v délce 30 km. Údolí Paro je širší a rozlehlejší než předchozí
údolí a tak se tu dokonce našlo místo na letiště (jediné v zemi).
Město připomíná spíše větší vesnici, ale pěknou, jak je v Bhútánu
zvykem. Všude (nejen tady, ale po celé zemi) se sušily čilí papričky,
které tvoří – podle toho, co jsme viděli – hlavní součást potravy
domorodců. Pro cizince není poživatelný ani zlomek jejich běžných dávek.
Hotely se nenacházejí ve městě, ale na svazích přilehlých kopců.
Nejblíže k městu byl asi náš hotel
Samdenčoling, který měl přes údolí přímý výhled na dvě hlavní
dominanty v Paro – na Paro dzong a Národní muzeum na druhé straně údolí.
Národní muzeum na kopci se
nachází v kruhové stavbě pevnosti Ta Dzong, která dříve sloužila
dzongu jako strážní věž. Rinpung (Paro)
Dzong leží dole pod ním. Na snímcích jsou také vzájemné
výhledy z jednoho objektu na druhý.
K půvabně do přírody zasazenému dzongu vede přes řeku starý dřevěný
most. Dvě malby, jaké jinde nebyly.
Výlet do údolí na sever od Paro
- naprostá lahůdka. Nachází se tam tři staré kláštery.
Kyichu Lhakang (klášter
Lhakang), který leží jen kousek od Paro, pochází už z roku 659 ! Jeho
současná podoba je z mladší doby, ale moc o ní nevíme, protože tu právě
pobývala královna-matka a komplex byl uzavřen.
Drukgyel Dzong leží naopak
nejdále, 14 km od Paro na konci cesty. Byl postaven na počest vítězství
Bhútánců nad útočícími Tibeťany v roce 1644 a proto dané jméno. „Druk“ =
Bhútán, „gyel“ = vítězství. Tento dzong leží na staré obchodní cestě do
Tibetu, kterou od té doby chránil.
Dnes už jsou z něho jen malebné ruiny nad vesničkou.
Hlavním bodem programu byl ovšem báječný výšlap k prostřednímu ze tří
klášterů – co do vzdálenosti od Paro - ke slavnému
klášteru TAKTSANG (3140 m),
zavěšenému 900 m vysoko na skále nad údolím Paro. Podle pověsti byl
klášter postaven na místě, kam Guru Rimpočhe přiletěl na zádech tygra
z Tibetu, aby zahnal démony, kteří bránili v šíření buddhismu v Bhútánu.
Proto se mu říká Tygří hnízdo.
Cesta lesem stoupá po serpentinách stále vzhůru. Občas se ukáže mezi
stromy výhled na jednu nebo druhou stranu. Pěknou pozorovatelnu směrem
do údolí si vybral jeden pejsek, zato ničeho okolo sebe si moc nevšímala
kravka, která si tu sama zamyšleně vykračovala. Na pár místech nabízely
místní ženy suvenýry a pán vedl dolu koně „po směně“.
Část cesty nahoru lze jet také na koni, ale zjistili jsme, že tento
nový turistický prvek je zde ve veliké nevoli, protože Bhútánci považují
celé okolí kláštera za velmi posvátné buddhistické místo a kůň s těžkým
nákladem na dlouhé cestě do kopce trpí. To je velký prohřešek proti
buddhistickým principům. Nikdo z místních lidí, ani starý ani nemocný,
by si nic takového nedovolil. Prosím, až pojedete do Bhútánu,
nezapomeňte na to a nenechte si vaší cestovní kanceláří nabízet něco, co
je pohrdáním principy navštívené země.
Skoro ve 3000 m stojí čhorten, od kterého je vidět na klášter (který
jsme ale už tu a tam cestou také mezi stromy zahlédli). Na této úrovni
stojí o kus dál dřevěná budova zvaná Cafeteria. Kdo už dál jít nechce,
může se kochat pohledem na klášter odtud. My jsme tu na cestě zpět jako
většina ostatních poobědvali – vzhledem k posvátnému charakteru místa se
tu podává pouze vegetariánské jídlo.
Ve vyšších polohách cesty jsou stromy půvabně porostlé dlouhými
lišejníky a epifyty.
Poté, co jsme se dostali nahoru, čekal nás ještě před vstupem do
kláštera na protilehlém svahu zase prudký sestup dolů k vodopádu a
výstup znovu nahoru.
Donedávna nebyl klášter návštěvníkům přístupný a tak putování k Taktsangu
končilo na nádherné vyhlídce před sestupem k vodopádu. Také jsme to
čekali a byli jsme proto změnami mile překvapení. Uvnitř kláštera ovšem
žádné foto. Zato zvenčí mám fotografií mnoho a je tak strašně těžké
vybrat. Tak, třeba tyhle:
** NEPÁL **
V Káthmandu jsme poslední večer povečeřeli s naší milou Sudhou
z hotelu Šangri-la a jejím kolegou Deepakem, a shlédli ukázky nepálského
folkloru z různých částí země.
A pak už nás čekal let domů, během kterého jsme naposledy zamávali
himalájským velikánům.
|