Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul POZNÁVÁNÍ EGYPTA VE DVOU DĚJSTVÍCH
Ve druhé polovině září 2004 jsme realizovali dějství druhé:
EGYPT 2 – Oáza Fajjúm, Wádí Natrún,
Alexandrie, oáza Síwa, Sinaj
Po příletu do Egypta a
během cesty noční nasvícenou Káhirou ze severu od letiště na jih do
Gízy se ve mně rozhostil blažený pocit. Na pobyt v Egyptě před pár
měsíci jsem moc vzpomínala a byla jsem nesmírně šťastná, že tu opět
jsem a že tuto nádhernou zemi je mi dopřáno poznávat dále.
Je škoda, že se mi
nepodařilo přesvědčit více klientů, že místa, kam se tentokráte
chystáme, jsou špičkové lokality a nic na tom neubírá skutečnost, že
na tato místa mnoho českých turistů zatím nejezdí a že o nich dokonce
vůbec nic neví. Stereotypy nabízených zájezdů do Egypta tak vykonávají
své a neumožňují většině českých návštěvníků zjistit, jak tato blízká
exotická země opravdu vypadá a že má k nabídnutí pokladů mnoho.
Celkem jsme na tomto
výletě byly tři – já, kamarádka Zorka a nová klientka Blanka. Měla
jsem obavy, zda se Blanka nebude cítit nesvá, že je nás tak málo.
Omyl, velice jí to potěšilo. A od té chvíle probíhal v báječné
přátelské atmosféře celý výlet. Přispěla k tomu i naše egyptská
průvodkyně Emi, kterou jsem znala už z našeho jarního zájezdu. A tak
jsme vlastně cestovaly čtyři kamarádky a ohromně jsme si užily.
Po příletu jsme tentokrát
v Káhiře přespaly v hotelu
Movenpick Pyramids, opět v Gíze v bezprostřední blízkosti tří
nejznámějších pyramid.
Cesta k oáze Fajjúm.
Nedaleko za Káhirou leží
v poušti největší současný egyptský
hřbitov, postavený asi před deseti lety. Táhne se v délce
několika kilometrů:
Navštívili jsme komplex
ruin ptolemaiovského města, chrámu a
nekropole Karanis. Nejprve jsme si prohlédli místní muzeum,
pak rozlehlou lokalitu s výhledem na začátek úrodné oázy Fajjúm:
Pak jsme se vydali ke
dvěma slavným pyramidám – v Lahúnu a Majdúmu.
Pyramid v Egyptě je v současné době známo celkem 110 a leží v pásu asi
100 kilometrů dlouhém.
Majdúmská pyramida je jednou
z egyptských nejstarších, z doby 4. dynastie, panovníka Snofrua, a
původně byla postavena jako stupňovitá. Poprvé se zde Snofru pokusil
nahradit starší stupňovitou konstrukci hladkými tvary. V pahorku vedle
pyramidy je pohřebiště.
Pyramida z hliněných cihel v Lahúnu
pochází z doby Střední říše. Okolo ní se rozkládá velké pohřebiště
vysokých hodnostářů v mastabách:
Největší egyptské
oáze Fajjúm se říká také „zahrada
Káhiry“. Nachází se asi 100 km na jih od Káhiry a je to vlastně
nepravá oáza, protože vodou ji zásobuje přírodní rameno Nilu Josefova
řeka, ústící do Karúnského jezera.
Fajjúm patří k nejstarším místům v Egyptě a v Africe vůbec, kde se
lidé začali věnovat zemědělství. Velký rozkvět oázy nastal za vlády
faraonů 12. dynastie před 4 tisíci lety.
Zavlažovací systémy
pocházejí z dávnověku a pečlivě se dodnes udržují a rozšiřují. Na
mnoha místech, a také ve městě, které je centrem oázy, lze si
prohlédnou tradiční lopatková kola, která vodu do kanálů
rozvádí.
Součástí zavodňovacího
systému oázy jsou také dvě ohromná jezera
v půvabném wádí Raján, která
slouží jako vodní rezervoáry i pro potěšení návštěvníků. Viděli jste
už na poušti vodopády ? Tak, to je možné ve wádí Raján,
kde voda v několika vodopádech přepadá z horního jezera do dolního:
Na mnoha místech oázy
Fajjúm lze obdivovat její typické veliké a tvarově osobité
holubníky:
Jeden klasický egyptský
holubník byl na zahradě hotelu Auberge du
Lac, kdysi letním sídle krále Faruka, na břehu
jezera Karúnského jezera, ve kterém jsme v oáze byli ubytováni:
Wádí Natrún a koptské kláštery.
Z Fajjúmu vede Nilskou
deltou směrem ke Středozemnímu moři pouštní silnice oblastí, která se
jmenuje Wádí Natrún podle
natronu, uhličitanu sodného, který se získával z místních sodných
jezer, a odedávna se používal při mumifikaci a při výrobě skla.
Od 4. století se oblast
Wádí Natrún stala postupně nejdůležitějším klášterním střediskem
Delty. Z původních asi 50 křesťanských koptských klášterů se
zachovaly čtyři, z nichž tři jsou veřejnosti přístupné a ty jsme také
navštívili.
Mniši těchto
klášterů nosí úbor, na kterém okamžitě upoutají zvláštní čepičky,
připomínající miminkovské. Vysvětlovali nám význam všech prvků oděvu,
ale je to dost složité.
Dér Amba Bišoj neboli Bišojův
klášter:
Dér es-Surján neboli Klášter
Syřanů je rozlehlý fotogenický komplex mnoha budov. Každému
návštěvníkovi utkví v paměti zejména proslulý refektář s postavami
mnichů:
Dér el-Baramús:
Alexandrie. Alexandrii založil
v roce 332 př.n.l. Alexandr Veliký a po jeho smrti zde vznikla
poslední velká dynastie egyptských faraonů, řeckého původu –
Ptolemaiovců. Alexandrie zažila velký rozkvět, který dokumentuje
řada významných památek. V ptolemaiovské době byla Alexandrie hlavním
městem Egypta, a velmi výstavným městem, byla významným přístavem a
uznávaným centrem vědeckého, filozofického a literárního myšlení.
Kromě toho je Alexandrie,
ležící na břehu Středozemního moře, velice šarmantní město s mnoha
plážemi a zahradami. Značně evropsky působící město leží podél
pobřeží s mnoha zátokami v délce asi 20 kilometrů.
Římský amfiteátr
s římskými lázněmi v pozadí, a s
nalezenými torzy soch:
Řecko-římské muzeum obsahuje
památky, které dokumentují přerůstání výtvarné kultury od egyptského
typu k řecko-římskému typu.
Impozantní 26 metrů
vysoký sloup z doby císaře Diokleciána z růžové asuánské žuly se
nazývá Pompeiův sloup. Nachází
se v komplexu tzv. Serafea, svatyni řecko-římského boha
Serapise (posvátného býka), ve které byla nalezena socha býka, kterou
jsme viděli v muzeu.
Zastavili jsme na
nábřeží v centru: na jedné straně výhled na velikou zátoku, na
jejímž konci stojí Citadela. Na straně domů je pak mezi palmami
v parku vidět překrásná mešita El Mursí
v andaluském stylu.
Citadela neboli pevnost
sultána Kajt-Báje stojí na místě jednoho ze starověkých sedmi
divů světa – alexandrijského majáku, a je také z velké míry
postavena z jeho trosek.
Uvnitř pevnosti se mj.
nachází nejstarší alexandrijská mešita.
Z citadely byl moc pěkný
panoramatický pohled na město:
Proslulá
Alexandrijská knihovna před více
než 2 tisíci lety shořela se všemi svými cennými svitky. Zhruba na
stejném místě byl v roce 2002 otevřen ultramoderní komplex Nové
alexandrijské knihovny: obří válcovité budovy a dalších staveb,
např. planetária, zvenčí vypadajícího jako šnečí ulita.
Zátoka Montáza s letním zámkem krále Farúka
a rozlehlými zahradami.
Cestou ke vzdálené zátoce
jsme jeli okolo mnoha dalších alexandrijských zátok s plážemi a
s výstavnými budovami na druhé straně silnice.
Emi získala od našeho
alexandrijského hotelu povolení ke vstupu do luxusního privátního
komplexu hotelů a soukromé pláže Maamúra.
Zatímco na vedlejší veřejné pláži je hlava na hlavě, my jsme si
odpoledne užívaly slasti egyptských pracháčů.
Poslední večer
v Alexandrii jsme slavily narozeniny, tentokrát to byly moje.
Cesta z Alexandrie do oázy Síwa podél
Středozemního moře.
El-Alamein při středozemním
pobřeží, 60 km na západ od Alexandrie, byl v roce 1942 dějištěm finále
dramatických bojů v severní Africe mezi německým africkým sborem,
vedeným generálem Rommelem, a spojeneckými jednotkami, vedeným
maršálem Montgomerym. V krutých bojích nakonec spojenci zvítězili.
Památku 80 tisíc padlých vojáků připomínají tři vojenské hřbitovy a
muzeum.
Muzeum je vynikající a
vojenské hřbitovy jsou smutné. Tolik mladých mužů nemělo možnost dál
žít. Válka je vůl !
Válečné muzeum.
Spojenecký hřbitov.
Poslední snímek: starý pán z Nového Zélandu, veterán této bitvy, byl
navštívit kamarády, kteří tu zůstali navždy.
Německý hřbitov.
Uvnitř památníku jsou jména jednotlivých německých oblastí. Mezi nimi
je také Sudetenland.
Italský hřbitov.
Jednou z jeho částí je Libyjský hřbitov. Na pomníku je uvedeno, že
tito hoši padli za Itálii.
Cesta směrem k oáze Síwa
vedla nadále podél pobřeží „egyptskou riviérou“ s mnoha
rekreačními rezorty (pro Egypťany) do oblíbeného letoviska
Marsa Matrúh, kam kdysi jezdívala
ráda i poslední ptolemaiovská vládkyně Kleopatra.
Skalní zátoka nedaleko
města, kde se osvěžovala, se nazývá
Kleopatřina lázeň. Přesněji – vlastní lázní je jeskyně ve
skále, do které natéká voda při přílivu a vzniká tu jakási soukromá
velká vana. Koupání přímo v moři je tu nebezpečné, ale vynahrazují to
teplé „rybníčky“ před vlastním mořem.
Z Marsa Matrúh pak cesta
odbočuje na jih do pouště a dále do oázy Síwa vede souběžně s proláklinou
Katarra (= nejnižší místo egyptské části Západní Libyjské pouště,
136 m pod hladinou moře) podél staré karavanní cesty zvané „Cesta
pravdy“, po které kdysi do oázy putoval také Alexandr Veliký
za věštbou boha Amona, která mu přisoudila postavení faraona.
Oáza Síwa odjakživa ležela jakoby
odříznuta od okolního světa. Její obyvatelé, Berbeři smíšení s beduíny
a někdejšími súdánskými otroky, zde vytvořili vlastní kulturu a dodnes
mluví vlastním jazykem.
Úrodná oáza leží
v rozlehlé prohlubni 80 kilometrů dlouhé a 30 kilometrů širokém, a 20
m pod hladinou moře. Díky svým více než 200 pramenům působí
uprostřed pouště jako ráj.
Palmové háje se statisíci
stromy a ovocné a zeleninové plantáže jsou obklopeny
velikými jezery, zvanými „Národní jezera“, ležícími na pokraji
Velkého písečného moře.
Síwa kandiduje na zápis
do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, a je jedním
z nejúžasnějších míst, která jsem ve světě poznala.
V návštěvníkovi od první do poslední chvíle vzbuzuje pocity ohromného
štěstí. Nevím, čím to je, ale je to tak. Na těch několik dnů, které
jsme tu strávily, vzpomínáme jako na hladivý sen.
Oba naše zájezdy do
Egypta byly celé moc pěkné, ale jak pro prvý, tak pro druhý zájezd
platí, že návštěva velkých oáz Západní pouště představovala to
nejlepší. A Síwa je pak ze všech pěti velkých egyptských oáz ta
nejkrásnější.
Ubytované jsme byly v hotelu Safari Paradise a jeho název byl velice příhodný. Bylo
to rajské místo. Hotel leží uvnitř palmového háje a má báječný bazén,
napájený jedním ze síwanských pramenů. Tam jsme se pilně osvěžovaly
mezi jednotlivými výlety za poznáním rozlehlé oázy.
Jeden večer byla v hotelu
garden party. Venku na zahradě se grilovalo maso a pekl chleba. Emička
využila situace k premiéře zde zakoupených vyšívaných síwanských šatů.
Slušelo jí to, jako konečně vždycky. Od jara, kdy jsme během našeho
prvního zájezdu do Egypta poznaly, prodělala nějakou velkou vnitřní
změnu, jak se trochu svěřila, které si navíc nešlo nevšimnout. Mj. své
krásné vlasy si už nezakrývala.
Město Síwa. Středu města dominují
zbytky pevnostní enklávy Šálí ze 13. století, postavené
z materiálu, kterému se zde říká keršev. Jsou to bloky soli promíchané
s kamennou horninou. Spletité labyrintové budovy měly 4-5 pater a
bydlely v nich stovky lidí.
Město, obehnané hradbami,
sloužilo lidem po staletí, až do roku 1926, kdy se zde strhl třídenní
ničivý liják a většina lidí musela „tající“ Šálí urychleně opustit.
Jen pár budov a komínových minaretů mešit zůstalo zachováno.
Při okrajích komplexu
rozpuštěných a brzy zase sluncem spečených domů, které dnes tvoří
malebnou dominantu města, vyrostly domy podobné, ale v zásadě se staré
Šálí už příliš nerozšiřovalo. Při zkoumání poškozené obytné pevnosti
je zajímavé, že hranice mezi zničenými a fungujícími domy není nijak
ostrá a místy lze těžko rozeznat, kde dům začíná, kde končí a zda je
obydlený. Ale to je tak jen zvenčí – jak jsme měly později možnost
zjistit, uvnitř už to jasné je dokonale.
Okolo Šálí,
zvláštním osudem postižené památky, vyrostlo město Síwa se
čtvercovým náměstím a dalšími domy v ulicích a uličkách kolem náměstí.
Šálí. Pohled z náměstí a záběry
z prohlídky, včetně nádherných vyhlídek z vršku.
Večer a v noci je Šálí
nasvícené a budí pohádkový dojem. Takový pocit něčeho snového jsme
totiž měly, když jsme poprvé do města po dlouhé cestě pouští z Marsa
Matrúh dorazily.
Pár záběrů
z města Síwa, kde – jak si
bezpochyby povšimnete – je hlavním dopravním prostředkem oslík. Oslíci
v Egyptě vůbec by měli mít velký pomník. Slouží tu trpělivě a
všestranně už od pradávna.
Muzeum v Síwě je vlastně takovým
běžným síwanským domem, v jakých se bydlí dodnes, a s vystavenými
předměty a oděvy k různým svátečním příležitostem, které se používají
také dodnes. Rozdíl je v tom, že tento dům si návštěvník může
prohlédnout.
Kolem města Síwa je
soustředěno mnoho významných pamětihodností, které jsme
postupně navštívily.
Chrám věštby – Orákulum ze 6.
století př.n.l., zasvěcený Amonovi, byl po staletí slavnou věštírnou.
Právě sem putoval Alexandr Veliký v roce 331 př.n.l. Svatyně uvnitř
ruin chrámu se dochovala dodnes. Jako všechna posvátná místa, tak i
tento chrám stojí na vyvýšeném místě, odkud je výhled do daleka.
Dole pod chrámem už na
nás čekaly místní ženy se suvenýry a potěšení bylo na obou stranách.
O pár set metrů dále se
nacházejí zříceniny Amonova chrámu
z doby 30. dynastie, ze kterého zůstaly jen stěny pokryté dodnes dobře
viditelnými barevnými egyptskými reliéfy. Osmanský guvernér nechal
koncem 19. století chrám odstřelit, aby získal stavební materiál.
Na místě vývěru
Kleopatřina pramene je bazén
(koupací, máte-li zájem), ze kterého se voda rozvádí do okolních
palmových hájů. Všechno to jsou palmy datlové, tak jako ve všech
zemích severní Afriky.
Hora
mrtvých je kopec provrtaný skalními hroby z ptolemaiovské a
římské doby. Hroby jsou uvnitř krásně malované, vypadají stejně jako
jiné hrobky, které jsme v Egyptě navštívili, ale zde se nesmělo uvnitř
fotografovat. Zato byl odtud opět nádherný výhled na všechny strany.
Na západním kraji města
na malém ostrůvku zvaném Ostrov snů,
obklopeném slaným jezerem Síwa,
vyvěrá pramen Fatnas. Je to
vyhlášené místo na pozorování západu slunce.
Bir Wahid je název horkého
pramene na okraji Velkého písečného moře a u tří zdaleka viditelných
kopců. Bývalo to místo, kam pravidelně lidé putovali za uzdravením
(léčení především revmatismu), ale poslední roky tato tradice
z nějakých důvodů, které nebyly dostatečně vysvětleny, zřejmě poněkud
ustala. Prohlédli jsme si to tu a vylezly samozřejmě na kopec pro
další panoramatické pohledy na Síwu, zase z jiné strany.
Během jednoho volného
půldne jsem se vypravila do města pořídit nějaké záběry a blíže
prozkoumat tajuplné Šálí. A zažila jsem něco, co se stalo mojí (a
později naší společnou) nejhřejivější vzpomínkou na senzační Síwu.
Brzy poté, co jsem vstoupila do zvláštního světa Šálí, oslovila mě
mladá dívka jménem Mona. Chvíli
jsme si trochu povídaly a pak se mě zeptala, jestli se nechci podívat
k nim domů. No, samozřejmě že jsem chtěla !
Byl čtvrtek, tedy všední
den a doma byly jen ženy – kromě Mony její matka a sestra. Ukázaly mi
celý složitý, typický labyrintový dům, ve kterém bych okamžitě
zabloudila. Z terasy jejich domu byl ten nejkrásnější výhled na město.
Ovšem především mě obklopila úžasná atmosféra bezprostřední vlídnosti
a srdečnosti.
Slíbila jsem, že zase
přijdu a že vezmu sebou také všechny tři kamarádky. Druhý den se vše
opakovalo, jen s tím rozdílem, že nás na obou stranách bylo více. My
jsme přišly v plném počtu čtyř a v pátek (volno jako u nás v neděli)
byli doma i muži – tatínek a bratr. Mona si tentokrát oblékla slušivé
barevné šaty.
A zase to bylo báječné
dopoledne. Ženy nám předvedly svojí parádu a my jsme si ji mohly také
vyzkoušet. Monina sestra Blance henou pomalovala ruku, a tatínek nám
nejen uvařil tradiční čaj, ale také zazpíval několik síwanských písní.
Povídal nám také o tom, že jeho rodina tu žije už velmi dlouho, že
tento dům stavěl jeho dědeček, a spoustu dalších zajímavostí o místním
životě. Všichni se s námi rozloučili s tím, že jsme pro příště kdykoli
jejich hosty a kdykoli vřele vítáni.
Poslední výlet v oáze
Síwa nás terénním vozem zavedl do krásné zvlněné oblasti
Velkého písečného moře s ohromnými
solnými jezery, studenými i horkými prameny,
fosíliemi, velkými dunami. Prohlédly jsme si také další
starobylé rozlehlé pohřebiště v místech, kde kdysi bylo
osídlení a dnes je poušť jen proto, že se místní pramen nevyužívá.
A nakonec jsme se přímo
vydováděly ve Velkém písečném moři a jeho dunách. Po
romantickém sledování západu slunce na poušti náš řidič však zjistil,
že auto nestartuje. A zatím co my jsme tento dobrodružný moment
okamžitě mobilem nadšeně sdělovaly domů, řidičův mobil přivolal
řidičova tatínka s jiným vozem tak rychle, že jsme ani nestačily
dostatečně takovou zajímavou událost vychutnat.
Stejnou cestou podél
Středozemního moře jsme se vracely zpět, až do Káhiry, ale
s jednou odbočkou k významnému místu: Abu
Mena, o kterou jsem navíc oproti původnímu programu
poprosila.
V poušti Mareotis
totiž leží ruiny města Abu Mena, další egyptské položky na seznamu
světového kulturního dědictví UNESCO. Ve 3. století tu byl pohřben
světec Abu Meni a později se tu usadili křesťanští koptové
a vybudovali kostel. Přestože je to tak významná památka a přestože
prokazatelně existuje, protože máme doma z televize přehraný program,
na kterém jsem vše viděla, nikdo o jeho existenci neměl z Egypťanů ani
ponětí. Ani naše vzdělaná, pilná a chytrá průvodkyně Emi, která si oba
naše zájezdy vybrala proto, že konečně bylo na programu něco jiného
než obvykle a ona se tak sama v několika případech dostala poprvé na
řadu míst, jak si už dávno přála.
Pohodlnost egyptských
cestovních kanceláří i kanceláří z jiných zemí organizovat něco
jiného, než „předžvýkané“, stále stejné programové bloky, vede
k plochosti pohledu na bohaté kulturní dědictví Egypta. A to je ještě
ten lepší případ, protože většině lidí splývá cesta do Egypta pouze
s pobytem v Hurhádě či Šarm el-Šejku a dalších rezortech, které
s vlastním Egyptem toho mají společného jen velice málo. A pokud si
návštěvníci odnášejí z Egypta dojem o Egypťanech pouze ze setkání
s prodavači suvenýrů a s hotelovým personálem, je to smutné. Mohou mít
o vlídných, zdvořilých a přátelských Egypťanech velice zkreslené
názory (a jak jsem zjistila, také většinou mají. A ještě
terminologická poznámka: pro většinu lidí „jezdit do Egypta“ znamená
jet k moři. Nic proti tomu, ale neříkejme tomu cestování. Je to
rekreace).
Abu Mena jsme
našli po dlouhém bloudění a vyptávání aspoň částečně.
Ukazatele směru jízdy jsou v Egyptě kapitola sama pro sebe, ale název
Abu Mena se nevyskytoval vůbec na žádném.
Pravděpodobně nedaleko
světovou kulturní organizací UNESCO ceněných starých ruin (o kterých
nevěděl vůbec nikdo !) stojí rozsáhlý bohatý a relativně nový
komplex koptského chrámu Abu Mena, významného poutního místa.
Cestou k němu jsme
projížděli velikým staveništěm města Mubarak (jméno podle
dlouhovládnoucího prezidenta) a mám dojem, že nová výstavba se se
starým Abu Mena, někde tady ležícím, příliš párat nehodlá.
Cesta na Sinaj do sv.Kateřiny.
Suezský záliv a Suezský průplav.
Suezský záliv je jedním ze dvou zálivů Rudého moře,
které omývají Sinajský poloostrov. Suezský průplav, jeden
z největších zázraků moderního inženýrství, spojuje Středozemní a Rudé
moře. Průplav začíná na severu v Port Saídu a končí na jihu v Suezu,
v Suezském zálivu. Jeho historie je velice zajímavá a pro Egypt
představuje jednu z jeho nejvýznamnějších kapitol.
Silnice na Sinaj míjí
město Suez, protože vede pod Suezským průplavem tunelem Ahmad Hamdí.
Dále jsme jeli podél
břehů Suezského zálivu a jen zdálky byla vidět jasně modrá barva moře
a projíždějící lodě. Zastávka u Mojžíšova
pramene (Ujun Musa).
Dojeli jsme k sinajským
horám a prohlédli si místo s horkými léčivými prameny zvané
Faraonovy lázně.
U Abú Rodeis pak cesta
odbočila do sinajského vnitrozemí. Projížďka napříč hornatou krajinou
jižního Sinaje patří k nejkrásnějším trasám v celém Egyptě.
Sinajské hory jsou monumentální a
mnohobarevné a koukat se na ně po několik dnů cestování po Sinaji byl
stále požitek.
Krásná byla cestou do
sv.Kateřiny první den zejména pasáž, kde silnice prochází palmovými
háji a zahradami „perly Sinaje“, beduínské
oázy Fejrán, ležící ve stejnojmenném wádí.
Cestou jsme ještě
navštívili řecký ortodoxní Klášter sedmi
dívek spojený s několika verzemi pověstí o jeho vzniku.
(Foto jeho obyvatelek a foto uvnitř objektu nebylo povoleno).
Osada Sv.Kateřina v Sinajském
pohoří leží ve výšce 1570 m, pod horou Gebel Músa (Mojžíšovou horou).
Zde Židé poznali zákony své víry, zde podle biblické legendy
promlouval bůh z hořícího trnitého keře k Mojžíšovi.
Ubytovaní jsme tu byli v
hotelu Catherine Plaza.
Výstup na Mojžíšovu horu je
zážitek, který si jen málokdo nechá ujít (pokud mu v tom zlomyslně
náhlá zdravotní indispozice nezabrání, jako se stalo jedné z nás).
Výstup začíná dlouho před svítáním a zájemci mohou dvě třetiny cesty
nahoru absolvovat jízdou na velbloudu. Potom je ještě čeká výstup
k vrcholu Mojžíšovy hory (Gebel Músa) do výšky 2285 m. (Je to
třetí nejvyšší hora Sinajského poloostrova).
Odměnou za určitý
sportovní výkon a za čekání v notném chladnu na vršku je
nezapomenutelný zážitek – východ slunce z výšky Sinajského pohoří.
Ve chvíli, kdy se první sluneční paprsky objeví, se rozezní zvon
kostelíčka pod vrcholem. Jak pak slunce stoupá, barví se vrcholy
Sinajského pohoří do červena.
Cesta na velbloudech
nahoru se nám natolik zalíbila, že jsme se nechaly zlákat i na cestu
dolů, až ke klášteru sv.Kateřiny.
Návštěva řeckého ortodoxního Kláštera
sv.Kateřiny ze 6. století.
A cestou zpět do vesnice
jsme ještě se zastavili ještě u dvou významných míst: u místa, kde se
podle bible lidé klaněli zlatému teleti, a u starého hřbitova
s kostelíkem.
Cesta k Akabskému zálivu na východní straně
Sinajského poloostrova.
Opět jsme projížděli
podmanivou krajinou Sinajského pohoří s jeho barevnými útvary až
k moři do Nuweiby.
Ovšem odtud jsme hned
zase jinou cestou a nyní terénním vozem odbočili zpět do skal, protože
nás po pár kilometrech jízdy volným terénem bez silnice čekala pěší
cesta pískovcovou mnohobarevnou formací zvanou
Barevný kaňon.
Vrátili jsme se k moři a
dojeli do osady Taba skoro na
konci Akabského zálivu, nedaleko hranic s Izraelem a Jordánskem.
„Osada“ ale v případě Taby dnes znamená administrativní označení území
dlouhého asi 40 kilometrů, na kterém podél pobřeží postupně vyrůstají
hotelové rezorty. Původní osada někde tady dříve určitě byla. Dnes je
oblast Taba dosud klidné místo, hotely jsou decentní a mají lidský
rozměr.
Nedaleko pobřeží leží
Faraonův ostrov se Saladinovou pevností.
Na začátku 12. století na tomto ostrově křižáci vybudovali pevnost,
kterou na nich o padesát let později vybojoval velký sultán Saladin.
Pevnost měla ve své době velký strategický význam a bránila křižáckým
rytířům v postupu dále do Palestiny, Mekky a dalších území.
V Tabě jsme bydlely ve
velmi příjemném hotelu Marriott Taba.
Mezi Nuweibou a Dahabem
leží přírodní rezervace
Ras Abu Galum: vysoké pobřežní hory, písečné duny,
nádherné pláže a vynikající místa na potápění a šnorchlování.
Roste zde také mnoho endemických rostlin, z nichž asi 45 se
nevyskytuje jinde ani na Sinaji. Mezi Abu Galum a Dahabem lze jet také
cestou podél moře na velbloudech.
Dahab je příjemná plážová vesnice
v zálivu Akaba, který je z druhé strany lemován horami. Dahab je
proslulý výbornými podmínkami pro potápění a šnorchlování u korálových
útesů. Ještě donedávna byl Dahab beduínskou vesnicí, ale již pár let
se stále více mění a rozrůstá a patří pod něj také kilometry pobřeží.
„Dahab“ znamená v arabštině „zlato“ a zlatou barvu má písek místních
pláží a laguny. Bohužel už jen nějaký čas zbývá do doby, než se dosud
půvabný, ale stále populárnější Dahab nejspíše také přemění v obvyklý
stereotyp turistických rezortů.
Bydlely jsme pár
kilometrů od vesnice v klidném a moc pěkném
hotelu Dahab Bay s nádhernými
horami v pozadí, se samostatným zálivem, ve kterém si šnorchlující
také přišli při pozorování korálů na své.
Vesnice Dahab je milá.
Rekreační rezort Šarm el-Šejch. Moje tušení mě
nezklamalo – nakupení betonu a koncentrace lidí. Jen to nakupení
hotelů bylo ještě větší, než jsem si uměla představit. Taba a Dahab
jsou také rekreační místa, ale rozdíl je propastný - Šarm je z mého
pohledu rekreační dekadence. Některé hotely leží daleko od moře
v poušti, a k moři a k čemukoli dalšímu je nutno jet až půl hodiny.
Lidé se tu většinu pobytu povalují okolo bazénu.
V jednom takovém hotelu
jsme se z nějakého důvodu zastavili a protože manažerem tu byl
v Egyptě populární člověk, bývalý herec a dodnes šoumen jak sopka,
všechny jsme se s ním vyfotografovaly.
Náš
hotel Savoy byl veliký a uzavřený
sám do sebe se vším, co si rekreant může přát. A hlavně byl úplně u
moře, s vlastní pláží.
U pláže bylo molo,
které vedlo daleko do moře a bylo z něj možné dobře pozorovat
korálový svět Rudého moře dokonce bez šnorchlování. (Ta
poslední ryba je perutin).
Celodenní výlet do
podmořského národního parku
Ras Mohamed nás moc potěšil. To nejhezčí ovšem bylo pod
hladinou. Korálový svět Rudého moře je nádhera !
To nejhezčí ovšem bylo
pod hladinou. Korálový svět Rudého moře je nádhera !
A pak už jsme se jen na
letišti rozloučily ještě se zástupcem egyptské cestovní kanceláře a
přes Káhiru se dalším letem vrátily z krásného a na zážitky bohatého
výletu domů.
|