Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul Za památkami staré Persie – do Íránu
přelom září a října 2007
Když jsme na dotazy – kam to bude tentokrát – odpovídali, že do
Íránu, velmi často jsme se každý z nás setkal s obdobnou reakcí svého
okolí a podobnými mylnými představami. Mezi hlavní patří
především tři:
Dotaz, zda se nebojíme, byl většinou na prvním místě. O
poměrech v této zemi panují u našich občanů asi všelijaké neurčité
představy. A to v případě, že se v cíli naší cesty nemýlili.
S tím souvisela častá druhá mylná představa: Jeli jsme do Íránu
(který byl až do 30.let 20.století známý jako Persie), a ne do Iráku.
Do Iráku se již několik let (bohužel !) nepořádají žádné poznávací
cesty, protože se tam od roku 2003 válčí.
V Íránu sice mají od roku 1979 režim teokratické totality - občas
tuhý, občas lehce volnější - který jim opravdu závidět nelze, ale pokud
návštěvníci této země dodržují pravidla (např.ženy šátek na hlavě,
alkohol sebou nevozit, apod.), pak se s žádnými problémy ani ústrky
nesetkají. Naopak, Írán je země bezpečná, lidé jsou tam
přátelští a vlídní, a obecně jsou kulturně na výši, která není běžná.
A třetí častý omyl je, že jsme jeli do arabské země. NIKOLI.
Íránci nejsou Arabové. Jsou to Indoevropané (jako my), mluví
persky, a pyšní se 5 tisíc let starou historií a kulturou. Persie byla
první historickou veleříší na světě - první světovou říši, která
ovlivňovala (z pohledu naší civilizace) celý tehdy známý svět.
Rozprostírala se od Indie až k Dunaji a byla po tisíciletí mostem mezi
Východem a Západem.
Íránci jsou většinou muslimové, státním náboženstvím je však
menšinový šíitský islám – zatím co arabské státy, kromě výjimek,
vyznávají většinou sunnitský islám. Vzájemné vztahy Íránu a arabských
zemí byly silně poznamenány irácko-íránskou válkou : Irák ihned po
nástupu Saddáma Husajna k moci přepadl v roce 1980 Írán a válčilo se pak
po 8 let, aniž by výsledek války situaci - oproti té před válkou –
jakkoli zásadně změnil. Jen tak zbytečně padlo na půl milionu mladých
mužů na každé straně a statisíce dalších jsou doživotně invalidy. Írán
z toho má trauma dodnes a na památníky padlých lze narazit po celé zemi.
Írán je v poslední době častým mediálním tématem, ovšem není
úplně jisté, zda se o něm vždy referuje korektně a nestranně. Sami jsme
se mohli přesvědčit, že některé informace, které jsme měli, pravdivé
nebyly – tak, jak moc pak můžeme věřit těm ostatním ? Také jsme přece
byli dlouho ujišťováni, že válka v Iráku byla nutná, protože Saddám má
zbraně hromadného ničení. Nebyly tam. Samotní lidé v Íránu nepůsobí
dojmem, že by si zase rádi zaválčili, naopak. Říkali nám, že se nás bojí
(tedy naší euroatlantické civilizace), my se zase – podle médií – bojíme
jich. Média nám předkládají pouze jednostranný nepřátelský obraz
dnešního Íránu, daný politickými okolnostmi. Když si pak po návratu
z Íránu přečtu v novinách, že velmoci v této souvislosti opět manipulují
s naší zemí „o nás bez nás“, je o čem přemýšlet.
Irák a Írán ovšem mají něco společného: jak Irák, tak Írán jsou obě
země s obrovskými zásobami ropy a na území Íránu se nacházejí navíc
druhé největší zásoby zemního plynu na světě.
O Íránu-Persii toho u nás obecně není příliš známo, a proto mi
dovolte nejprve velmi stručný historický přehled:
Kolem roku 3000 př.n.l. vznikla říše Elam. Byly založeny
Súsy, hlavní město elamské říše, později také město Čoghá Zanbíl
(dnes na seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO).
Achajmenovská říše (559-330 př.n.l.). Zakladatel
dynastie Kýros Veliký založil první královskou achajmenovskou rezidenci
Pasargády (UNESCO). Za Dáreia I.Velikého (nechal postavit
Persepolis, UNESCO) dosáhla achajmenovská říše největšího rozmachu.
Za Achajmenovců se konala známá série konfliktů, zvaná řecko-perské
války (např.bitva u Thermopyl, bitva u Marathonu). Vládu této
dynastie ukončil v roce 330 př.n.l. Alexandr Veliký.
Řecký generál Seleukos Nikátor, který v Íránu získal nástupnictví po
Alexandrovi, založil dynastii Seleukovců (323 – 250 př.n.l.).
Začala helenizace (pořečťování) Persie, a také naopak – perské umění
ovlivňovalo řecké, které pak přeneslo prvky perské kultury do Evropy. A
také mnoha vědních oborů.
Parthové (250 př.n.l. – 224) sami sebe pojímali jako
nástupce Achajmenovců. Posledního parthského krále porazil vazalský král
z rodu Sásánovců.
Sásánovci (224-642) se rovněž hlásili se ke staré
perské tradici a za jejich vlády vzniká základ íránských národních
dějin. Persie byla v sásánovské době opět světovou velmocí.
Rok 622 je rokem hidžry - prorok Muhammad došel z Mekky do Medíny.
Začíná muslimský letopočet. Arabské výboje zasáhly i říši
Sásánovců – perský král je poražen a Persie se stala součástí
islámské říše, které vládli Umajjovci z Damašku a pak Abbásovci
z Bagdádu.
Turecko-mongolská nadvláda nad Persií (1050-1500).
První byli Seldžukové. (Dobytím Jeruzaléma dala seldžucká vojska
rozhodující podnět k zahájení křižáckých výprav).
Pak se ve 13.století objevil kočovník Čingischán, který
sjednotil mongolské kmeny. Na svém vítězném tažení si, kromě řady
dalších zemí, podrobil celý Írán. Transkontinentální karavanní cesty
přes Persii se opět stávají kulturním mostem mezi Orientem a Západem.
Prochází tudy slavná Hedvábná stezka.
V roce 1381 se přes Írán převalila další mongolsko-turecká
invaze vedená Timurem. Po Timurově smrti se jeho veliká říše
rozpadla na místní dynastie a Persii pak trvalo 100 let, než se opět
sjednotila.
Safíjovské království (1501-1722). K moci se poprvé v zemi
dostali šíité. Šía se stála státním náboženstvím, které
platí v Íránu dodnes. Safíjovský šáh Abbás I. si roku 1598 zvolil za
hlavní město říše Isfahán (UNESCO), který se brzy stal symbolem
pohádkového Orientu.
Roku 1722 vpadli do Íránu Afgánci, dobyli a poničili
Isfahán a zavraždili posledního šáha z rodu Safijovců. Írán upadl do
kmenových sporů.
Ve středním a jižním Íránu vládli ve svém hlavním městě Šírázu
Zandovci.
Založena dynastie Kadžárů (1779-1924), jejímž hlavním městem
se stal dosud bezvýznamný Teherán. Evropské koloniální mocnosti
vstupují na scénu - hlavně Rusové a Britové.
Poslední dynastií perských šáhů byla Pahlavská dynastie
(1924-1979).
Roku 1979 Islámská revoluce vládu pahlavské dynastie
ukončila. Oficiální název dnešního státu je Íránská islámská
republika. Jejím zakladatelem byl ajatolláh Chomejní. Na základě
ústavy je země spravována prezidentem a parlamentem, ale nejvyšší
autoritou v zemi náboženský vůdce, který disponuje rozsáhlými
pravomocemi a určuje celkovou politiku státu (obdobně jako do roku 1989
u nás o všem podstatném rozhodoval ÚV KSČ). Druhou nejvyšší autoritou po
vůdci je prezident, který je současně hlavou výkonné moci.
Více než polovinu rozlohy Íránu tvoří hory, které patří do
několika pásem. Na severu je to pohoří Alborz, na západě až ke
středu země několik pohoří, která se souhrnně nazývají Zágros
Centrální území Íránské vysočiny vyplňují pouště, z nichž největší
jsou dvě: Kavír a Lút. Rozlehlé solné a písečné pouště byly po
tisíciletí křižovatkami karavan, které převážely zboží mezi
Východem a Západem. Na okrajích pouští vznikla pouštní centra
starobylých civilizací jako jsou např.Hamedán, Isfahán,
Persepolis, Jazd, Kermán, a další.
TEHERÁN
Teherán, hlavní město Íránu, leží na úpatí pohoří Alborz. I když sám
o sobě Teherán není nijak zvlášť historicky a architektonicky
pozoruhodný, nachází se v něm řada objektů, jejichž návštěva potěší.
Jejich prohlídce jsme se věnovali dva dny – první den na začátku a
poslední den na konci naší cesty Íránem.
Národní neboli archeologické muzeum
podává přehled íránské historie a prehistorie – od 5.tisíciletí př.n.l.
do 19.století. Jeho sbírky se nacházejí ve dvou sousedících budovách –
v moderní budově jsou umístěny novější exponáty, v budově postavené
v tradičním stylu s velkým vstupním ívánem, se nacházejí sbírky
nejstarší. Tam jsme také zamířili.
Dávný král či jiný vysoký představitel (podle oděvu a perfektních
bot) zemřel z jakéhosi temného důvodu v solném dole. Jeho solí vybělená
mumie je také jedním z exponátů muzea. Obdivovali jsme tisícileté
nádherné jemně šité boty, s jakými bychom dělali parádu i dnes.
Palác Golestán s půvabnou
okolní zahradou býval sídlem safíjovských šáhů. Jeho nejcennější částí
je překrásně zdobená veranda s mramorovým trůnem, která bývala
audienčním sálem. Součástí komplexu je také Etnografické muzeum (kde se
bohužel nesmělo fotografovat).
První a poslední snímek demonstrují, jak různě chodí ženy v Íránu
oblečené. Zatím co na prvním snímku mají studentky džíny a ze šátku
na hlavě jim koukají vlasy, jiné ženy se balí do černé látky, kterou si
stále různě pracně přidržují. Mimochodem – přecházení ulic v Íránu je
vždy odvážná a nebezpečná záležitost. Nikdo vám nedá přednost a nechápu,
proč mají namalované zebry.
Muzeum skla a keramiky, do
kterého byly soustředěny exponáty ze všech částí země a ze všech
dějinných etap – počínaje 2.tisíciletím př.n.l.
Za hlavní nepřátele režimu po islámské revoluci byly označeny USA (=
Velký satan), Izrael a arabské státy s proamerickou politikou: Saudská
Arábie a Jordánsko. SSSR byl prezentován jako Malý satan. Během jedné
protiamerické demonstrace v listopadu 1979 zajali fundamentalisté
v budově velvyslanectví USA 65 amerických diplomatů a trvalo
velmi dlouho, než se záležitost vyřešila. Budova
bývalého amerického velvyslanectví.
Tradiční perský symbol . Památník Ázádí
(postaven v roce 1971 u příležitosti oslav 2500. výročí založení Perské
říše - foto plakátu, protože památník byl v době naší návštěvy pod
lešením).
GANŽNÁME
Cestou do Hamedánu jsme se zastavili v Ganžnáme u jednoho z nápisů
z doby vlády achajmenovských králů Dareia a jeho syna Xerxése. Nápis
byl vytesán vysoko do skály na staré „Královské cestě“ do Babylonu a
dával všem okolojdoucím ve třech jazycích na vědomí velikost boha Ahury
Mazdy (nejvyššího zoroasteriánského boha), z jehož rozhodnutí byli
uvedení králové vládci této země.
Íránci rádi navštěvují podobná místa a poprvé jsme tu viděli dva
typické fenomény: lidé si podle potřeby postaví stan kdekoli, a
podobných schránek na milodary je po zemi všude také plno.
HAMEDÁN
Pod dnešním Hamedánem jsou pohřbeny zbytky starověkého města
Ekbatana, které bývalo úžasně bohatým centrem médské říše, a později
také letním sídlem Achajmenovců. Právě od jejich časů (5.století
př.n.l.) se ve městě vyskytuje druhá nejstarší židovská komunita
(po Jeruzalému).
Mauzoleum Aviceny, proslulého
perského filozofa a lékaře, „otce moderní medicíny“, největšího učence
islámského světa.
Svatyně Ester a jejího strýce Mordechaje.
Ester byla židovské královna ze Súsy, manželka achajmenovského krále
Xerxése a Mordechaj byl předsedou jeho vlády.
Gonbad-é Alavian – Alaviánský dům.
Mauzoleum dvou členů rodiny zdejšího guvernéra ze 12.století (původně
postavené jako klášter pro derviše). Sice dnes poněkud zchátralá, ale
přesto nejvýznamnější památka ze seldžuckého období.
Mauzoleum zdejšího význačného
básníka Bábá Tahera (žil asi před
700 lety).
KANGAVÁR
V Kangaváru jsme navštívíli chrám bohyně
Anáhity. Bohyně Anáhitá byla pro staré Peršany personifikací
životní síly a plodnosti a ochránkyně vody, a byla jedním z hlavních
před-islámských božstev. Uctívali ji už achajmenovští králové a nového
rozmachu dosáhl její kult za Sasánovců (kteří byli původem jejími
kněžími).
Ukázka krajiny z cesty
západním Íránem. (Silnice jsou v zemi vesměs ve výborném stavu).
BISOTÚN
Bisotún (UNESCO) leží na starodávné obchodní cestě do Mezopotámie u
malého jezera. Hlavní památkou je basreliéf a nápis klínovým písmem
vysoko ve skále, který byl vytesán z rozkazu Dáreia I.Velikého v čase,
kdy usedl na trůn Perské říše. Asi 1200 řádků popisuje Dáreiovy bitvy,
opět ve 3 jazycích.
Dole na tzv.Parthském úbočí, další reliéfy, které nechali vytesat
parthští králové. Poměrně nedávno byla při rozšiřování cesty objevena
socha ležícího Herkula ze 2.století př.n.l.
TAKÉ BÚSTÁN
Jednou z nejznámějších památek západního Íránu jsou nádherné
sasánovské reliéfy v umělých jeskyních u velké vodní nádrže
v rozlehlé zahradě, ve které lze vidět ruiny dalších staveb. „Také
Bustán“ znamená „Zahradní oblouk“, jak se říká vyhloubeným jeskyním s
reliéfy.
Všechny reliéfy v obou obloucích, i pak ještě jeden o kousek dál na
skalní stěně, zobrazují především sásánovské krále a boha Ahuru Mazdu.
Krajina cestou (na třetím
snímku spořádaně pochodující ovce).
Ve městě CHORAMABÁD
se nachází Falak-ol-Aflak,
majestátní pevnostní hrad, největší hrad v Íránu. Býval ve
12.-16.století sídlem Atabegů, vládců zdejší provincie
Lorestán.
Ve městě měli sochu Ferdousího,
jednoho z nejslavnějších perských básníků. (Žil v 10.-11.století a po 30
let pracoval na Šáh-náme neboli Knize Králů. Tento perský národní epos
shrnuje ve více než 50.000 dvojverších pověsti a historické události od
prvního člověka až po arabské dobytí Persie. Kniha králů velmi přispěla
k vytvoření íránského nádodního uvědomění).
Jeli jsme dále. Cestou jsme si prohlédli
ruiny mostu ze sásánovské doby, který byl původně dlouhý 270
metrů. Viděli jsme cestou také hořící plameny jako svědky
těžby ropy. Jeli jsme právě přes
jednu z nejbohatších íránských ropných oblastí.
AHVÁZ
Ahváz je průmyslové město ležící na březích řeky Kárún, které
bylo značně poškozeno iráckým bombardováním za irácko-íránské války.
Ahváz cestovatelům slouží jako východisko k nedalekým významným
historickým památkám.
ČOGHÁ ZANBÍL
Čoghá Zanbíl (UNESCO) - město, které vzniklo ve 13.století př.n.l. a
na nějaký čas vystřídalo Súsy jako správní středisko země. Dochoval se
zde pětistupňový zikkurat s pásem z cihel s klínovými nápisy kolem celé
chrámové věže. Je to jediný dochovaný
zikkurat v Íránu. Byl zasvěcený nejvyššímu bohu Inšušinakovi.
Čoghá Zanbíl byl postaven z pálených cihel, na kterých byla tyrkysová
glazura (někde patrné zbytky) a na řadě z nich nápisy klínovým písmem.
Do ještě měkkého cementu šlápl před více než 3 tisíci lety nějaký dělník
bosou nohou.
HAFT TAPE
Haft Tape (= „sedm vršků“) je archeologické naleziště elamského
města z roku 2400 př.n.l. Jeden ze zdejších zachovalých chrámů je
považován za nejstarší elamský chrám v Íránu.
Navíc tu lze vidět současně nejstarší pravý oblouk na světě.
Chrám posloužil také jako pohřebiště. Našlo se tu 23 koster jednoho
krále a příslušníků jeho rodiny, všechny s krásnými pohřebními maskami
(viděli jsme je pak v muzeu v Súsách). Řada cihel je popsána klínovým
písmem.
SÚSY
Královské elamské Súsy pocházejí z roku minimálně 2500 př.n.l. a
patří k nejstarším městům na světě (na tomto místě ovšem
stálo prehistorické osídlení minimálně od 4 tisíciletí př.n.l.). V době
vlády Dareia I. se pak staly zimním hlavním městem achajmenovské říše.
Nejprve jsme se podívali do muzea,
kde se uchovávají cenné exponáty z archeologického naleziště v Súsách i
v Čoghá Zanbíl.
Na vršku nad muzeem se nachází rozlehlé archeologické naleziště,
jehož hlavní částí je Dareiův palác.
Nalézají se tu žalostné zbytky toho, co tu bylo ještě zhruba před
100 lety !
Možná jste si povšimli, že za budovou muzea se tyčí veliký středověký
hrad. Koncem 19.století sem totiž přišla francouzská archeologická
mise a barbarsky vyplenila zdejší naleziště. To, co tu
zůstalo z Dareiova paláce a dalších, mnohem starších elamských staveb,
rozebrala a materiál použila na stavbu
pseudostředověkého monstra, ve kterém pak Francouzi
shromažďovali vše cenné, co nalezli. Nakonec všechny ukradené exponáty
odvezli do Louvru. Podívejte se na to, jaké cihly jsou vidět ve stěnách
„zámku“ – jsou to elamské cihly s klínovým písmem ! A podívejte se na
ukázku, jaké poklady zde otřískali ze stěn paláce a dnes se tím pyšní
v Louvru. Fuj ! (Zde v súském muzeu jsou vystaveny pouze kopie):
Ve městě Súsy se nachází také hrobka
židovského (i muslimského) proroka Daniela, který se sem
dostal spolu s dalšími Židy poté, co je Kýros Veliký vysvobodil
z babylonského zajetí a pozval, aby žili v jeho zemi, chtějí-li. Na
nádvoří byly k vidění islámské mravoučné malůvky, a pozadí zmíněný
francouzský hrad, který dnes tvoří dominantu slavného města.
BIŠÁPUR
Během přejezdu ze Západního do Středního Íránu, kde se nachází
největší koncentrace historických a architektonických skvostů země
z různých dějinných etap, jsme navštívili sásánovské památky v okolí
Bišápuru.
Po smrti zakladatele sásánovské říše Ardašíra nastoupil na trůn Šápúr
I. , kterému se podařil neuvěřitelný trimf – porazil římského císaře
Valeriána, zajal ho a nechal odvést v řetězech. Pak si ho až do smrti
ponechal jako svého otroka. Šápúrova říše se rozprostírala od hranic
Anatolie až do Indie. Persie byla opět světovou velmocí.
Sarabé Bahram - skalní
basreliéf ze sasánského období, schovaný za houštinami:
Ruiny města Šápuru s paláci a
nejstarším zachovalým zoroasteriánským chrámem ohně v Íránu. Jeden
z paláců patřil i zajatému Valeriánovi, který sice samému šáhovi sloužil
jako otrok, ale jinak se k němu chovali s ohledem na jeho postavení:
Tandé Čogán s krásnými
skalními basreliéfy, které oslavují slavné Šápurovo vítězství nad
Římany.
V Íránu jsme byli v době, kdy se nomádi se svými stády
přemísťovali na zimu přes Zágros ze severu na jih. Podobných nomádských
obydlí jsme viděli cestou dost. Jak je vidět, moderní době se
přizpůsobují i nomádi – ti majetnější převážejí svá stáda na
náklaďácích.
PERSEPOLIS
Své ceremoniální středisko Persepolis (UNESCO) založil
nejslavnější král dynastie Achajmenovců Dareios Veliký kolem roku 512
př.n.l. Město, které leželo uprostřed perské říše, která sahala od
Etiopie až po Indii, se stalo symbolem jeho moci.
V bájném městě uprostřed pouště hromadili králové perské říše své
nejvzácnější poklady, které sem každoročně přinášeli zástupci
podrobených 32 národů. Svědectví o tom poskytují dochované reliéfy lidí
nejrůznějších oděvů na schodišti k paláci Apadana. Při stavbě města
nejprve vznikla obrovská terasa vysoká 18 m, která bránila na ní
postavené objekty proti účinkům častých zemětřesení. Zničení Persepole
Alexandrem Velikým zabránit ale nemohla.
U Persepole pořádal šáh Réza Pahlaví v roce 1971 megalomanskou
hostinu pro hlavy mnoha států, na počest 2500.výročí založení perské
říše. Utratil za ní obrovské peníze, což byl jeden z momentů, které mu
zlomily vaz. Za plotem u vchodu do Persepole lze dodnes vidět kontrukce
kdysi luxusních stanů pro pozvané VIP návštěvníky:
Vystoupali jsme na persepolskou terasu a zvěčnili se u Brány
národů (zvané také Xerxésova brána, protože ji postavil král Xerxés,
Dáreiův syn). Zvěčnili jsme se tu fotograficky – na rozdíl od dřívějších
návštěvníků, kteří se nesmazatelně vyryli do kamene. Jména, která tam
čteme, jsou pozoruhodná, např. slavný cestovatel Stanley.
Procházeli jsme dále kolem mnoha objektů, např. Síně sta sloupů,
Pokladnice či kolem paláců jednotlivých králů. Ve skalách nad
plošinou se nacházejí hrobky některých králů.
Dáreiův palác Apadana se slavným schodištěm a reliéfy není
kvůli nevhodnému osvětlení fotograficky moc povedený:
Velice krásné a plné života jsou reliéfy na schodišti do Privátní
audienční síně. Jsou na nich vysocí důstojníci, kteří se tu
potkávají vždy jednou ročně a je vidět, že mají ze setkání radost.
(V ruce nedrží zmrzlinu, ale lotosový květ). Po nich nesou služebníci do
sálu občerstvení a mají přes ústa roušky:
V replice královnina paláce je umístěno malé muzeum:
NAKŠE ROSTAM
V Nakše Rostamu nechali Achajmenovci do skal vytesat hrobky
achajmenovských králů Dareia I., Xerxese I., Ataxerxese I. a Dareia
II., kteří tu byli pohřbeni. Nad vchody do hrobek jsou zobrazeni králové
na trůně, který je nesen národy říše.
Ve spodní části hrobek a ještě pak dále ve skalách přibyly pozdějí
sásánovské reliéfy.
V blízkosti královských hrobek stojí záhadná 12 m vysoká věž,
o jejímž významu dodnes panují nejasnosti.
PASARGÁDY
Pasargády (UNESCO), založené Kýrem Velikým v 6.století př.n.l., byly
prvním hlavním městem achajmenovské dynastie. Staly se také místem
posledního odpočinku tohoto zakladatele perské říše, prvního
achajmenovského panovníka.
Jeho hrobka je ve srovnání se skalními hroby v Nakše Rostamu
překvapivě skromná a je na ní nápis: „Člověče, ať jsi odkudkoli a ať
příjdeš odkudkoli – jsem Kýros, který vydobyl Peršanům vládu. Nezáviď mi
ten kousek země, který pokrývá mé tělo“. V pozadí jsou vidět zříceniny
audienčního a rezidenčního paláce.
ŠÍRÁZ
Šíráz je známý jako město květů, slavíků a básníků. Je
intelektuálním centrem celé země s prestižní univerzitou, a je srdcem
perské kultury. Za dynastie Zand se stalo na krátkou dobu v letech
1753-94 i hlavním městem Persie a tehdy bylo postaveno nebo
zrekonstruováno mnoho z jeho nádherných staveb.
Mauzoleum Šáhčerágha
s proslulou zrcadlovou výzdobou, která dělá dojem, že se nacházíte
uprostřed diamantu.
Velmi elegantní Mešita Nasír-ol-Molk
z kadžárského období.
Zahrada Eram
neboli Rajská zahrada, která obklopuje půvabný palác z kadžárského
období. Na vršku nad zahradou se rozkládá univerzitní areál.
Naradžestan neboli Oranžérie
s elegantním pavilonem, který kdysi býval sídlem guvernéra v pozdní
kadžárské době. Také zdejší otevřená vstupní hala je vyzdobená malými
zrcadélky.
Svatyně a hrobka Alí ibn Hamzy,
sedmého šíitského imáma, je nemuslimům nepřístupná.
V pozdním odpoledni, kdy už slunce bylo hodně nízko a stíny se
dloužily, jsme navštívili hrobky dvou
perských národních básníků - Háfíze a Sádího, kteří žili v Šírázu.
Poezie obou básníků nebyla v Persii ničím novým. Jejich díla spíš
představují vrcholné body vývoje, který začal už o 1500 let dříve.
Význam, jaký mají básníci v Íránu, nemá asi nikde ve světě srovnání.
V celé historii Persie patřilo básníkům význačné a výjimečné místo, a
platí to dodnes. Proto považuji reportáž z Íránu dvou našich novinářů o
tom, že současný režim nepřeje národním básníkům a že se děti ve škole o
nich nic nedozvědí, za – řekněme - vlezle tendenční. Prý jim to pověděl
nějaký člověk. Jak to, že si to neověřili ! Navíc jsem našla tuto
informaci opsanou v dalších článcích.
Háfíz bylo básnické jméno poety, který se narodil v Šírázu
roku 1320 a tento jeho pseudonym znamená „ten, kdo se naučil korán
zpaměti“. To bylo ve středověké Persii známkou vzdělanosti. Háfíz nabídl
lidem poezii, kterou si zamilovali a milují dodnes. Jeho dílo si získalo
velkou oblibu v širokých lidových vrstvách už za jeho života a dodnes se
všechny společenské vrstvy učí a recitují jeho verše. Ten starý pán u
Háfízovy hrobky byl po 40 let správcem hrobky a dodnes sem aspoň na
chvíli každý den chodí. Umí celé Háfízovo dílo nazpaměť a hned nám část
zarecitoval.
Sádí byl mystický básník. Sádí, který se rovněž narodil v Šírázu,
je považován za nejnárodnějšího perského básníka. Již za studií ho
fascinovala filosofie perských dervišských mystiků. V oděvu žebráka
procestoval dobrodružným způsobem celý islámský svět. Zážitky, které si
z toho odnesl, tvoří ústřední složku jeho díla. Sádího hrobku lidé rádi
navštěvují, čtou si tu z jeho veršů nebo jen tak v zahradě posedávají.
V Šírázu mají také citadelu a
jednu pěknou bránu, v jejímž
domečku na střeše byl dlouho uchováván vzácný exemplář koránu.
Ze středního Íránu jsme se vydali do
východního Íránu. Poušť ovládá velkou část Persie. S tím se
lidé, kteří tu chtěli žít, uměli vypořádat.Pro horké pouštní oblasti
jsou charakteristické tzv.bádgíry, lapače větru. Jsou to vysoké
věže z hliněných nebo pálených cihel, jejichž horní část je opatřena
vodorovnými vzdušnými štěrbinami, které zachycují i nejmenší vánek.
Vzduch se na své cestě do níže položených prostor ochlazuje a z nádrže
s vodou pod šachtou navíc zvlhčuje. Je to tradiční a velmi účinná
klimatizace, která tu zpříjemňuje život lidem po staletí dodnes.
S tím souvisí další fascinující pouštní technika, tzv.kanáty –
vodní tunely, které z úpatí pohoří přivádějí vodu s využitím
přirozeného spádu krajiny. První kanáty vznikly už kolem roku 1000
př.n.l. a dodnes se v Íránu používá asi 125.000 km kanátů.
Během cesty do Kermánu jsme jeli podél dvou velikých
solných jezer – Bakhtegan a Maharlou.
Uprostřed obou z nich přitom ležela půvabná zemědělská krajina se
dvěma produkty – neprve to byla oblast
pěstování fíků, které se nechají na stromech uschnout, a pak
oblast pěstování mandloní.
RAJEN
V Kermánu jsme se ubytovali, ale prohlédli jsme si jej nakonec.
Neprve jsme vyrazili na výlet do Rajenu a Mahánu, které leží
směrem na východ, směrem, který vede do slavného pouštního Bámu, který
byl v prosinci 2003 postižen silným zemětřesením a z 90% zničen.
Bám nebyl jedinou pouštní pevností na tradiční karavanní cestě, i
když byl nejznámější a asi nejkrásnějí (položka na seznamu UNESCO). Také
Rajen se svou mohutnou citadelou je velice působivý a
fotogenický.
MAHÁN
Mahán je půvabné město s krásnými paláci a typickými perskými
zahradami.
Mauzoleum šáha Nematoláha Vali,
proslulého súfijského derviše. V malé komůrce dervišové po řadu dní
v úplné samotě meditovali.
Šáhzádehova (neboli Princova) zahrada.
Byli jsme už dost na východě Íránu a tak nebylo daleko do provincie
Balúčistán na hranicích s Pákistánem a Afghánistánem. Z Balúčistánu si
sem udělala výlet jedna milá rodina. Íránci si rádi na výletech posedí,
buď na dece nebo na různých kanapátkách, které se tu – jak to má
v Orientu být – vyskytují všude možně.
KERMÁN
Ve středu moderního města je „kulaťák“ se spoustou
paprskovitých ulic na všechny strany. Obrázky obětí z irácko-íránské
války mají většinou pod portrétem oběti namalovány červené tulipány.
Takové prý vyrašily z jejich krve.
Staré město má své centrum na náměstí, kde v těsné blízkosti
bazaru Vakil stojí
Páteční (Džame) mešita. Dalším
stranám náměstí pak dominují původní
karavanseraj, bývalá mincovna
a lázeňský komplex Ganž Ali Khan
s krásnými freskami a názornými ukázkami, jak to v lázních chodilo.
Silnice z Kermánu do Jazdu, jako většina ostatních v zemi, kopíruje
staré karavanní cesty. Dodnes podél cesty stojí několik
karavanserájů, a jeden z nich jsme
si prohlédli. Karavanseráje vždy měly prostory pro lidi a prostory pro
zvířata (velbloudy). Uprostřed pouštní krajiny působí karavanseráj jako
malý ráj. Působil tak na nás a což teprve jakou radost museli mít
tehdejší účastníci karavan ! Tento karavaseráj byl před pár lety
komfortně rekonstruován jako hotel a my jsme trochu litovali, že tu
nepřespíme (jenže jsme netušili, že náš hotel „Karavaseráj“ v Jazdu bude
ještě pěknější a neméně romantický).
Ještě před zastávkou v karavanseráji jsme měli možnost vidět, jak
vlastně vypadají „živé“ pistácie.
Právě probíhala jejich sklizeň. Po dřívější zastávce u fíků se zavazadla
řady z nás plnila další dobrotou.
U našeho busíku s tak pěkným jménem jsme si u karavanseráje
vyfografovali řidiče Alího a průvodce Pejžmána. Na oba
budeme moc rádi vzpomínat. Pejžmán byl průvodce, jak má být ! Prý jsme
dostali toho nejlepšího anglicky mluvícího. Věřím.
JAZD
Jazd (UNESCO) je velmi atraktivní pouštní město na rozhraní solné a
písečné pouště, které také patří také mezi nejstarší dochovaná města
světa. Typické jsou pro něj kupolové pouštní domy a klimatizační věže
bádgíry. Naše cesta nemohla mít obrácený směr, protože dojmy se stále
stupňovaly.
Jazd byl opravdu nádherný. Kouzelný byl už sám náš
hotel Karavaseráj uprostřed starého
města. (Včetně pohledů ze střechy).
Jazd je dodnes íránským (i světovým) centrem zoroastrismu.
Podstatou jeho víry jsou čtyři posvátné symboly: oheň, země, voda a
vzduch. Zvlášť významnou roli hraje oheň. Na jižním okraji Jazdu se
nacházejí zdejší proslulé Věže ticha (Věže
mlčení) neboli pohřební věže. Lidské tělo je podle
zoroastrismu nečisté a nesmí pošpinit oheň nebo zemi. Proto věřící
odnášejí své mrtvé na vrcholy věží, kde je roztrhají a na kost ohlodají
dravci. Věže ticha se přestaly používat na začátku 20.století a dnes
zoroastristé v Íránu pohřbívají své mrtvé, speciálně izolované od země,
na hřbitovech.
Nejvýznamnějším íránským zoroasteriánským chrámem je zdejší
Chrám ohně - Ataškade, kde kněží
udržují přes 1500 let věčný oheň, se symbolem boha Ahury Mazdy na střeše
chrámu.
Ve městě jsme si prohlédli mešitu Džame
se dvěma ohromnými minarety, která sousedila s naším hotelem,
zahradu Daulat Abád s rezidencí
Karima Chána ze Zandovské dynastie a s 33m vysokým bádgírem,
komplex Amír Čakhmáq, hrobku 12 imámů a
tzv. Alexandrovo vězení. Neméně ale
jsme se potěšili uličkami kouzelného města a pohledy na fotogenické
bádgíry.
V Íránu jsme byli v době ramadánu. Přes den bylo nemožné během
cestování někam zajít na oběd a tak jsme si při cestování na oběd
připravovali balíčky. Jedině v případě, že jsme měli polední přestávku
v hotelu, objednali jsme si něco na pokoj. Zato večer byl někdy problém
najít volnou restauraci. V Jazdu si ale Pejžmán věděl rady a tak jsme
bludištěm uliček a pasáží byli podvakrát v příjemném podniku. Měli dobré
jídlo a útulné pohovky hned vedle stolů – jak se v Orientu sluší a patří
!
Cestou z Jazdu do Isfahánu
jsme párkrát zastavili a prohlédli si zajímavá místa a objekty:
MEJBÓD
Poušní město Mejbód a jeho zámek
bývaly sídlem guvernéra. Zdejší rozlehlý
karavanseráj, dnes honosící se jménem „Šáh Abbás“, byl rovněž
krásně zrenovován.
Většina karavanserájů cestou ale vypadá různě tak, jak na nich
zub času postupně pracuje, některé o trochu lépe, z jiných jsou už
rozvaliny. Jeden neopravovaný 400 let starý exemplář na ukázku (opět se
skládá ze 2 částí).
NAÍN
Naín je významný tranzitní bod v geografickém středu Íránu. Mají
tu jednu z nejstarších mešit v Íránu z 10. století, která vznikla
z původního zoroasteriánského chrámu. Minaret mešity býval ohňovou věží
(jakýmsi majákem pro pocestné).
ISFAHÁN
Isfahán (UNESCO) byl nesporně vrcholem naší cesty po Íránu. Toto
město, nazývané „půlka světa“, íránský klenot, bývalé hlavní město
safíjovské říše, je jedním z nejkrásnějších měst celého islámského
světa. Isfahán, který je součástí obrovského pásu oáz na
východním úbočí pohoří Zágros, je kulturní pokladnicí Íránu, městem
zahrad, mešit, paláců, madrás a karavanserajů. Ztělesňuje kulturní
dějiny veleříše Persie jako žádné jiné místo v Íránu.
Bydleli jsme tu po 3 noci v hotelu, který s nádherou města plně
souzní a který sám patří k pamětihodnostem města,
v hotelu Abbásí, který byl přeměněn
na luxusní a velmi romantický hotel z původního starobylého
karavanseraje.
Proslulé náměstí Mejdáne imám
je druhým největším náměstím na světě (po náměstí Nebeského klidu
v Pekingu). Jeho stranám dominují významné stavby.
Šáhova (Imámova) mešita se
dvěma skoro 50-timetrovými minarety.
Královská
mešita (mešita šejcha Luftoláha).
Palác Alí Kapu, z jehož
vysoké terasy přihlížel kdysi šáh Abbás I. vojenským přehlídkám a
koňskému polu (které má svůj původ právě zde, ve staré Persii).
Při prohlídce náměstí jsme si také vyfotografovali plakáty, které tu
byly připravené na odpolední manifestaci za práva palestinského lidu
(něco nám to připomnělo).
Jinak je náměstí plné obchodů a uměleckých dílen, a jeho rozlehlé
travnaté plochy jsou místem oblíbených pikniků. O cestu kočárem kolem
náměstí bylo také zájemců dost.
Hašt Behešt neboli
Palác osmi rájů ve Slavičím parku,
ve kterém žili královští princové.
Palác Čehel Sotún neboli
Palác čtyřiceti sloupů.
Slavné jsou také isfahánské mosty přes
řeku Zájanderúd (Plodnou řeku) – především dva z nich:
Khažú se 23 sloupy a dvěma úrovněmi teras a Si-o-Se se 33
oblouky.
V arménské čtvrti Nová Julfa
žije 13 křesťanských obcí, z nichž každá má svůj svatostánek. Navštívili
jsme Vankovu katedrálu,
vystavěnou roku 1606 za vlády Abbáse I. (Abbás tehdy nechal násilím
přemístit ze severozápadu dnešního Íránu, z míst nejisté hranice mezi
panstvím Peršanů a Turků, do Isfahánu 30 tisíc Arménů, protože se
obával, že pomáhají Turkům). Typickým znakem zdejších kostelů jsou
samostatně stojící zvonice. Uvnitř katedrály jsou krásné fresky (které
se bohužel fotit nesmí) a muzeum genocidy – v roce 1915 Turci vyhladili
asi milión Arménů.
Manár Džombán – „třesoucí se
minarety“ – je atrakce zajímavá (když se rozhýbá jeden minaret, začně se
třást i druhý). Jenže bylo zavřeno, protože zaměstnanci museli jít na
manifestaci na podporu palestinského lidu (opět nám to něco připomnělo).
Minarety za zdí.
Ruiny zoroasteriánského Chrámu ohně
z nepálených cihel ze sásánovské doby na kraji města.
Isfahán má samozřejmě také moderní část města, ale její budovy se –
až na výjimky – ničím zajímavým nevyznačují.
Ústřední městská knihovna.
Co by to bylo za návštěvu Persie, kdybychom vynechali
perské koberce !
NATANZ
Ve městě Natanz se nachází velmi vzácná 1500 let stará mešita, která
také vznikla z původního zoroasteriánského chrámu (a minaret býval
ohňovou věží). Mešita má špičatou střechu ve tvaru dervišské čapky,
protože tu býval také súfijský klášter.
Povšimněte si uvnitř tentokrát britského barbarství: kdybyste hledali
ze stěn otřískané kachlíky a další výzdobu, naleznete je v londýnském
Victoria and Albert muzeu. Už se mi všechna tahle „slavná“ muzea
naprosto zhnusila.
ABYANE
Vyjeli jsme do hor, ve kterých v zimě leží plno sněhu a je chladno.
Lidé si tu vymysleli zajímavé úkryty pro ovce – vykopali je do
svahů.
Abyane je kouzelná vesnička (asi za půl roku bude na seznamu
UNESCO), založená v safíjovské době. Do současné doby zůstala téměř
nedotknutá ve své původní podobě. Je
poslední baštou Parthů, kde se dodnes mluví partsky – jazykem
tajemného národa, který kdysi na několik století ovládl Persii. Většina
zdejších obyvatel jsou bývalí zoroasteriáni, kteří konvertovali
k islámu. Žijí tu převážně už jen staří lidé – mladí odešli do měst nebo
do ciziny. Obyvatelé Abyane nejen osobitě mluví, ale také se osobitě
oblékají.
Paní na oslu hbitě seskočila a otevřela svůj obchod, kde jsme si
koupili úžasně dobré hrozny z její vinice. Pěstují tu hodně ovoce a suší
jej na střechách domů na velkých ošatkách. Na nádvoří mešity měli
svatyni obětem irácko-íránské války. V okolí se nachází několik hradů.
KÁŠÁN
Kášán je malé atraktivní oázové město růží a zahrad, s tradičními
domy, mešitami, krytým bazarem, starými hradbami. Jako i ostatní města
na cestě karavan bohatla z vybírání mýta a z obchodu. Navštívili jsme tu
tři objekty:
Bývalý dům jednoho bohatého obchodníka,
jakých tu je aspoň sto.
Mešita a dodnes fungující madrása (teologická škola)
Aga Bozorg z kadžárského období.
Typickou perská zahrada Fin.
(Perské zahrady jsou vždy obehnány zdí, jsou rozděleny na 4 části, mají
ústřední stavbu a vodní systém).
Cestou do Teheránu jsme opět jeli okolo jednoho solného
jezera.
TEHERÁN
Během posledního dne v hlavním městě jsme si prohlédli další zajímavé
objekty.
Muzeum koberců určitě stojí
za návštěvu. Předvádí cenné koberce a kelimy z různých částí země a
z různých časových období. (Koberec je vázaný, kelim je tkaný).
Komplex Saad Abad Palace
někdejších asi 10 paláců šáha a členů jeho rodiny se nachází na svazích
pohoří Alborz v horních částech Teheránu, uprostřed zahrad. Posledním
místem, kde šáh pobýval, je tzv.Bílý palác. I když za revoluce
v roce 1979 byl poněkud vypleněn, podává dodnes představu o tom, jak to
tu uvnitř vypadalo. Pro nás je zajímavé to, že lustry jsou, až na pár
výjimek, české. Jenže nejzajímavější pro nás je jiný fakt: v této
budově se konala pro naši poválečnou budoucnost zlomová Teheránská
konference, na které si tu mocnosti mj. rozdělily své poválečné
sféry zájmu.
Venku před palácem se tenkrát nechali představitelé těchto mocností
vyfotografovat. Dnes nám tam ochotně zapózovali herci v dobových
uniformách, protože se právě točil nějaký film z kadžárské doby. Venku
stojí také kočár, který vezl posledního šáha a jeho manželku ke
korunovaci, a venku stojí také torzo jeho sochy – po roce 1979 z ní
zbyly jen nohy. Symboly vzestupu a pádu.
Národní klenotnice se nachází
v trezoru národní banky a předvádí asi jen pětinu svého bohatství.
Zbytek je v depozitáři trezoru. Nachází se tam neuvěřitelné a
nevyčíslitelné bohatství, včetně korunovačních klenotů a slavných
diamantů. Fotit se nesmí, tak je dva snímky ze zakoupeného alba:
Závěrečná večeře. Před odjezdem na letiště a odletem domů jsme
povečeřeli v tradiční restauraci, kam se s námi přišli rozloučit i dva
pracovníci z naší partnerské íránské cestovní kanceláře Orient
Star. Referentka Sára, kterou jsem znala z mezinárodního
veletrhu cestovního ruchu v Berlíně ITB, bude ještě krásnější než byla.
Během cesty po Íránu jsme potkali mnoho lidí (většinu žen, ale i muže),
kteří si nechali udělat plastiku nosu a chodili pak po pár dní se
zalepeným nosem. Přišel i její šéf Assad Hassani. Chcete-li se někdy do
Íránu podívat, mohu vám služby této íránské cestovní kanceláře
doporučit. Použití služeb zdejší cestovní organizace má v íránských
podmínkách řadu velmi praktických kladů a výhod. Individuální cestování
tu má naopak dost překážek.
Náš velký dík za krásný zájezd patří našemu íránskému průvodci –
vzdělanému, příjemnému a přátelskému Pejžmánovi. Ahoj, Pejžmáne !
|