Poznámka:
1. Počkejte, než se načte celý cestopis, tj. dole na liště se objeví "Hotovo"
2. Kliknete-li na foto, zvětší se
"Vzpomínky jsou jediným rájem, ze kterého nemůžeme být nikdy vyhnáni."
Jean Paul VIETNAM a KAMBODŽA
Tyto země jsme navštívili na přelomu listopadu a prosince 2007
VIETNAM je bezesporu jednou
z nejkrásnějších zemí Asie. Své návštěvníky fascinuje neuvěřitelnou
rozmanitostí a fotogeničností krajiny s mnoha nezapomenutelnými
scenériemi ve všech svých krajinných typech. Vietnam má nádherné
hory, které zabírají většinu povrchu od severu k jihu protáhlé,
podlouhlé země, pokryté bujnou tropickou zelení a protkané mnoha řekami.
Pastvou pro oči je mozaika rýžových políček, a to i během podzimu, kdy
jsme Vietnam navštívili. Přes 3000 km je dlouhé malebné pobřeží
Jihočínského moře, a jeho nejkrásnější částí je světoznámá zátoka
Halong. Na území Vietnamu se také nacházejí dvě obrovské říční
delty – na severu je to delta Červené řeky a na jihu
nepředstavitelně obrovská delta Mekongu.
Vietnam je rovněž zemí unikátní kultury, staré více než 4000
let, která má vzhledem k různému historickému vývoji různé podoby
v severním, ve středním a v jižním Vietnamu. Během návštěvy této země
lze obdivovat mnoho historických památek, ale také se více dozvědět o pohnutých
a dramatických událostech země v nedávné době (francouzská
kolonizace, první indočínská válka, americko-vietnamská válka), které
Vietnam silně poznamenaly.
V zemi žije 54 etnických skupin, z nichž mnohé si udržují své
tradice, festivaly, oděvy, výtvarnou a hudební kulturu. Většinovým
etnikem (80%) jsou Vietnamci, kteří se koncentrují v nížinných
oblastech, zatímco etnické menšiny žijí v horských oblastech a na
vysočinách.
Mapka
SEVERNÍ VIETNAM
HANOJ
Hanoj, hlavní město Vietnamu na Červené řece. Na území
Hanoje leží také několik jezer. Uprostřed Hanoje, u Staré
čtvrti, je to půvabné jezero
Hoan Kiem („Jezero vráceného meče“ – podle pověsti o
zázračném meči, pro který si po té, co splnil svou úlohu, přišla obří
želva). Na ostrově, spojeném s pevninou červeným mostem, stojí chrám.
Do vietnamské reality nás naplno přenesla pěší
prohlídka hanojského Starého města.
Ve 13.století se tu usadilo 36 řemeslnických cechů a každému připadla
jedna ulice. Od té doby je tu labyrint ulic a uliček, místy proložených
budovami s patrným francouzským architektonickým vlivem. Všude je víc
než živo a ulicemi se proplétají tisíce motocyklů, tu a tam ještě také
nějaké kolo.
Typické pro domy po celé zemi je to, že mají velice úzké
průčelí a přízemí tvoří většinou obchod nebo nějaký jiný provoz. (Na
ukázku uvádím přehledné domečky z kraje města). Druhou typickou
záležitostí je něco, co bychom mohli nazvat „zlý sen revizora
elektrického vedení“. Žasli jsme hned v Hanoji a setrvali v tom do
konce pobytu v zemi. A třetím typickým rysem – méně zvenčí viditelným ve
městech – jsou domácí oltáříky.
Jezer je v Hanoji více. Náš hotel
stál na břehu velkého Západního neboli Mlžného jezera (Ho Tay).
Domy poblíž hotelu jsou rovněž ukázkou vietnamského úzkého typu.
Hotelový personál byl v mnoha hotelích oblečen slavnostně podle místních
tradic. Nic moc to nestojí, a dojem je velkolepý.
Chrám písemnictví je
vzácnou ukázkou tradiční vietnamské architektury z 11.století. Je
zasvěcen Konfuciovi jako představiteli učenců a literátů. V roce 1076
zde také vznikla první vietnamská
univerzita.
Slavná pagoda Jednoho sloupu
je symbolem Hanoje.
Nediskutovatelnou součástí prohlídky Hanoje jsou
místa spojená s Ho-Či-Minem.
Objektivně je třeba uznat, že to byl nepochybně člověk velkého formátu a
schopností, ale my, co jsme si socialistických monumentalit užili víc
než dosyta, jsme byli potěšeni, že Ho Či Minovo mauzoleum na
jedné straně obrovského náměstí Ba Dinh právě prochází rekonstrukcí a
dovnitř se nemohlo (a my jsme tam nemuseli). Prošli jsme okolo dalších
budov s ním spojených – včetně jeho osobních příbytků a zavítali jsme
také do Ho Či Minova muzea s expozicí o minulosti a budoucnosti.
Za návštěvu ovšem rozhodně stojí výborné a renomované
Etnologické muzeum se sbírkou
uměleckých děl a předmětů denní potřeby, reprezentující velkou škálu
národnostních menšin z celého Vietnamu. Pozoruhodné je, že řadu krojů,
obyčejů nebo pracovních zvyků jsme mohli vidět jak v muzeu, tak v mnoha
případech ve Vietnamu i v reálu.
Expozice muzea pokračuje také venkovní částí s ukázkami typů
tradičních domů, např. vysoký dům či dlouhý dům, a ukázkami hrobek
zdobených značně erotickými vyřezávanými sochami, které mají být symboly
plodnosti. Jen vždy v každém rohu hrobky sedí jedna smutná postava.
Během cestování po Vietnamu jsme navštívili několik tradičních
řemeslných dílen. V této zhotovují
vyšívané obrazy s tak neuvěřitelně titěrnými stehy, že
způsob výroby není na výsledném díle skoro vůbec poznat.
Pokud se někdy dostanete do Hanoje, rozhodně si nenechte ujít
představení proslulého Vodního loutkového
divadla. Jedná se o severovietnamskou tradici již
z 11.století. Loutkoherci stojí uprostřed bambusového pavilonu za řídkou
bambusovou oponou skoro po pás ve vodě a ovládají loutky dlouhými
bambusovými táhly. Integrální součást představení tvoří hudební doprovod
jednostrunných i vícestrunných nástrojů, a hlasový projev loutek, který
je spíš zpívaný než mluvený.
HALONG – DRAČÍ ZÁTOKA
Pověstným přírodním divem Vietnamu a jeho největší přírodní atrakcí
je „Dračí zátoka“ v Tonkinském zálivu (UNESCO) s téměř třemi tisíci
vápencovými homolemi, vystupujícími nad hladinu. Uvnitř vegetací
porostlých ostrovů se nacházejí početné jeskyně. Program dvoudenního
výletu je jednoduchý a přitom se jedná o vrcholný zážitek. Prostě se jen
kouká na tu nádheru kolem dokola. K tomu nám na lodi, na které jsme také
přespali, báječně vařili všechny možné mňamky z moře. Začátek byl lehce
zasněně mlžný, jak to často ve Vietnamu dopoledne bývá, ale pak to
gradovalo. Nádherný byl výhled z různých úrovní výstupu na vršek jedné
homole, dole s písečnou pláží.
Některé partie jsme si prohlédli na malé loďce.
Všechny lodě, které jsou na výletě v Dračí zátoce přes noc, musí být
v noci pohromadě. A tak se ráno naplno ukáže, že nejen zátoka sama je
krásná, ale že jí ty lodě v tradičním stylu velmi sluší. Malebné jsou i
rybářské vesnice s plovoucími domy.
HORSKÝ SEVEROZÁPAD
Cesta na severozápad od Hanoje do atraktivní horské
oblasti v povodí Červené a Černé řeky představovala další vrcholný
zážitek našeho cestování po Vietnamu. Krásný, divoký, řídce obydlený
kraj s příjemným horským klimatem je domovem pozoruhodných etnických
menšin, žijících převážně dosud svým tradičním způsobem života,
který se v průběhu staletí příliš nezměnil. Dějiny severozápadního
Vietnamu byly vždy dost odlišné od nížinných částí země. Vietnamci před
tisíciletími obsadili nížiny s výbornými zemědělskými podmínkami, a
horský prostor pak po staletí patřil skupinám příchozích z jižní Číny a
z Tibetu, kteří sem došli v různých historických obdobích.
Nočním vlakem se spacími kupé jsme přejeli na sever až
k čínské hranici do Lao Cai. A odtud dojeli do Sapa.
SAPA
Městečko Sapa leží na okraji vysoko položené náhorní plošiny,
lemované kaskádovitými rýžovými políčky a za nimi vystupujícími
rozeklanými vrcholky hor zvaných Tonkinské Alpy s nejvyšší vietnamskou
horou Fansipan (3143 m). Od roku 1922 Sapa bývalo francouzskou horskou
zotavovnou. Svou renesanci zaznamenalo díky rozmachu turistického ruchu
opět nedávno.
Městečko nás uchvátilo. A to lidmi, na kterých jsme mohli oči nechat.
Prošli jsme se ulicemi a nejživěji bylo pochopitelně na trhu. V okolí
Sapa žijí etnika Černí Hmongové, Červení
Daové, etnikum Giay a další.
Později jsme zase potkali lidi etnika
červení Hmongové, modří Hmongové, Khomu a Dao. Výrazněji
vždy byly oblečené ženy, ale povšimněte si i svérázného jednotného
mužského oblečení. Do města lidé chodí pěšky nebo jezdí na motorkách –
pak ale většinou po třech nebo po čtyřech. Rodiče s jedním nebo dvěma
dětmi.
Sapa má nádherné okolí, prošpikované cestami do vesnic mnoha zdejších
etnických menšin. Podnikli jsme tu pár
pěších výletů nesmírně malebnou krajinou do okolních vesnic.
V Sapa jsme bydleli v útulném hotelu
Victoria v alpském stylu, na vršku nad městečkem.
CESTA ZE SAPA DO DIEN BIEN PHU
nás po tři dny vedla kouzelným krajem
hor, vodopádů, průsmyků, soutěsek, visutých mostů, vesniček a městeček
s milými a velmi pracovitými lidmi různých horských etnik. Jména toho
všeho se nám trochu pletla, ale to není podstatné. Dojem, který si ze
severozápadu Vietnamu odnášíme, je nezapomenutelný.
V jedné vesnici právě probíhalo očkování dětí.
V Lai Chau jsme zastavili na oběd v příjemném hotýlku (mimochodem –
jídlo je ve Vietnamu i v Kambodži báječné) a poprvé tam uviděli, co
všechno Vietnamci strkají do láhví s alkoholem.
K rozlišení od ostatních etnik jsou Thajci, kteří žijí poblíž
Dien Bien Phu. Staví si stejně jako v Thajsku domy na kůlech a chodí po
thajsku oblečení. Všechny ženy měly vyčesaný drdol nahoře nad čelem a
většinou také jednotně ozdobený.
Dien Bien Phu je
městečko známé po celém světě jako dějiště rozhodující bitvy.
Vojáci Viet Minhu zde 7.května 1954 zasadili francouzské koloniální
armádě fatální porážku, která současně znamenala také definitivní konec
celého francouzského indočínského impéria. (Viet Minh je zkratka pro
Ligu za nezávislost Vietnamu, která byla celonárodní koalicí,
slučující většinu dříve samostatných organizací ze všech společenských
tříd, včetně partyzánských skupin).
Francouzi zde chtěli zabránit vojákům Viet Minhu v překročení
laoských hranic a v dalším postupu. Brzy však byli obklíčeni. Vietnamci
navíc vyhloubili složitou síť zákopů a tunelů, s jejichž pomocí mohli
napadat francouzské vojáky a přitom sami unikat přímému zásahu. Průběh
bojů dobře ukazuje maketa bojiště v muzeu - se světýlky zelenými
(jak Francouzi postupně obsazovali jednotlivé strategické objekty) a
červenými (jak tyto objekty postupně dobývali Vietnamci). Ke cti
Francouzů slouží fakt, že odmítli nabídku USA na použití atomové bomby.
Bitva skončila v předvečer zahájení ženevské konference o Indočíně.
Na hřbitově má každý padlý vietnamský voják svůj hrob, ale všechna
jména jsou pouze na společném dlouhém seznamu.
Francouzské velení sídlilo na pahorku „A1“. Boj o něj skončil
ve chvíli, kdy vietnamský voják se dostal dovnitř s obrovskou náloží,
kterou odpálil.
Francouzské nejužší velení se v předtuše, že A1 se dlouho neudrží,
přesunulo do krytu u letiště, kde se později vzdalo.
Potřebovali jsme se po prohlídce válečných polí zase porozhlédnout po
dnešní světě, a tak jsme se ještě před odletem do Středního Vietnamu
prošli po nedalekých vesničkách. To nám působilo vždy největší radost.
Také jsme se stavěli na obědě v novém, právě otevřeném hotelu pod
horami na břehu jezera, který demonstruje, že Vietnam se hodlá
turisticky důkladně rozmáchnout.
STŘEDNÍ VIETNAM
Střední Vietnam tvoří nejužší část země mezi pobřežím a horskou
hranicí s Laosem. Ve středním Vietnamu se nachází řada významných
historických lokalit, tři z nich na seznamu světového kulturního
dědictví UNESCO: Hué, Hoian a My Son.
HUÉ
Hué, někdejší hlavní město celého Vietnamu a sídlo posledních
vietnamských císařů, si i v dnešní převratné době zachovalo unikátní
kulturní identitu. Vždy bylo centrem kultury, víry a vzdělání. Dnes je
to malé klidné město, plné mimořádných historických památek. Mezi ně
patří zbytky místní citadely s vodním příkopem, pozůstatky
kdysi ohromujícího císařského Zakázaného purpurového města (po
čínském vzoru), několik pagod a sedm působivých honosných
hrobek císařů nguyenské dynastie.
Vše je tu více či méně svázáno s někdejší působností císařského
dvora. I náš hotel Imperial
byl hoden svého jména. Z jeho terasy v nejvyšším patře byl výhled na
celé město s Voňavou řekou.
Pagoda Thien Mu, která
se tyčí na nevysokém kopci nad Voňavou řekou, je erbovním znakem města
Hué a jedním ze symbolů Vietnamu. Tato pagoda se v 60.letech 20.století
stala jedním z hlavních ohnisek protivládního hnutí. Za hlavní svatyní
pagody parkuje automobil Austin, kterým mnich Thich Quang Duc přijel
v roce 1963 na místo, kde spáchal obřadnou sebevraždu. Došlo k ní
v Saigonu, kde se Duc veřejně upálil na protest proti politice
prezidenta Ngo Dinh Diema. Jeho počin se pak stal inspirací pro mnoho
dalších protestních sebevražd. Duc pocházel odtud. Dodnes zdejší klášter
přibírá nové mnichy.
K pagodě jsme jeli Dračí lodí po
Voňavé řece.
Citadela a císařské město.
Povšimněte si originální výzdoby, a to nejen ve zdejších objektech –
úžasné mozaiky ze zlomků porcelánu.
Císařské hrobky jsou
velké komplexy staveb. Císaři si hrobky stavěli za svého života a často
si je dlouho před svou smrtí užívali jako příjemná letní sídla.
Navštívili jsme dvě hrobky s dvěma odlišnými koncepcemi.
Pod pojmem „Císařská večeře“
, kterou jsme ukončili den prohlídky císařských objektů, se skrývá
večeře o mnoha chodech s tradiční hudbou a zpěvem. Měli jsme se k tomu
ještě obléct také do tradičních oděvů, ale zdravé hygienické předsudky
nám to nedovolily.
Výlet do Demilitarizované zóny.
Střední Vietnam zažil během své dlouhé historie mnoho
dramatických chvil, ale to nejhorší na něj čekalo ve 20.století během
americko-vietnamské války. Tady, v tzv.demilitarizovaném pásmu, se
konaly neúpornější bitvy, během kterých se Vietnamci ze severu snažili
proniknout na jih po tzv.Ho Či Minově stezce, a američtí vojáci se svými
jihovietnamskými spojenci se jim v tom snažili zabránit. Došlo tu ke
krvavým bitvám o každý kopec a údolí, během kterých padly tisíce vojáků
na obou stranách.
Jen pouhých 100 km na sever od Hué se od roku 1954, kdy byl Vietnam
podél 17. rovnoběžky rozdělen na severní a jižní část, nacházela tzv.DMZ
– Demilitarizovaná zóna. Demarkační čarou, která oddělovala Jižní a
Severní Vietnam, byla řeka Ben Hai, podél které se z obou stran
táhla 5 km široká „země nikoho“ - Demilitarizovaná zóna. Jenže ten název
postupem času zněl dost ironicky, protože zde bylo nakonec jedno
z nejmilitarizovanějších pásem na světě.
Připomínek nedávných hrůz je více. Především je to komplex
obytných tunelů Vinh Moc, postavených lidmi ze zdejších zničených
vesnic. Podobné tunely se nacházely leckde ve Vietnamu. Turisticky
nejnavštěvovanější jsou ty, které se byly vybudovány v oblasti Saigonu
směrem ke kambodžským hranicím a které kde byly spolu se vším kolem
dokola v americké akci „Spálená země“ totálně zlikvidovány a později v Cu
Chi částečně znovu vybudovány pro turistické účely. Zdejší tunely u Vinh
Moc se dochovaly se v původním stavu.
Už cestou z Hué do DMZ bylo „památek“ dost. Např. zničený
křesťanský kostel, zničený buddhistický komplex, či most,
na kterém došlo k výměně válečných zajatců.
Řeka Ben Hai na 17.rovnoběžce, nedaleko jejího ústí do moře.
Tunely ve Vinh Moc, tehdy řádně zarostlé s maskovanými vchody,
jsou silným zážitkem. Každá rodina měla svou vyhloubenou malou komůrku,
v podzemí byla kuchyně, nemocnice, porodnice – prostě všechno. Dále
záběry ze zdejšího muzea (za roky života v tunelech se narodila řada
dětí).
Cesta z Hué do Hoianu
vedla podél moře, ale také jsme přejížděli jedno z horských pásem
Annamského pohoří přes průsmyk Hai Van (= „soutěska mořských
oblaků“) s řadou pevností na vrcholu. Tady byla po staletí hranice mezi
Vietnamským a Čamským královstvím. Cesta přes průsmyk je dnes už jen
většinou vyhlídkovou turistickou záležitostí, protože před nedávnou
dobou byl otevřen tunel, kterým vede rušná doprava.
Projížděli jsme také po nábřeží města Danang, do kterého jsme
se později ještě vrátili. Zdejší pozoruhodností jsou kulaté pletené
lodičky. Spousta řas na pobřeží je důsledkem největšího hurikánu,
jaký střední Vietnam zažil a při kterém zahynulo asi 200 lidí, a který
zemi postihl asi měsíc před naší cestou.Také jsme se tu stavili u chrámu
svérázného vietnamského náboženství Cao Dai.
HOI AN
Starobylý přístav Hoi An, který je znám také pod jménem
Faifo, představuje bohatou architektonickou směsici vlivů čínských,
japonských, vietnamských a evropských. Od 2. století byl okolní kraj
srdcem království Čampa. Již tehdy v místech Hoi Anu stával
přístav, který sloužil kupeckým lodím k doplňování zásob na dlouhých
plavbách. Později se Hoi An stal jedním z nejvýznamnějších mezinárodních
přístavů jihovýchodní Asie. Zdejším hlavním obchodním artiklem
bylo mimořádně kvalitní hedvábí.
Hoi Anu se naštěstí vyhnuly ničivé útoky ve válkách s Francouzi a
s Američany, a tak tu lze dodnes nalézt neporušené staré kupecké
domy, japonský krytý most, čínské kongregační komplexy a další
objekty této živoucí muzejní expozice
Z prohlídky okouzlujícího města (povšimněte si sbírky v chrámu čínské
kongregace na pomoc postiženým hurikánem):
V Hoianu jsme bydleli v hotelu na
břehu moře. Pláže se ve Vietnamu na mnoha místech táhnou
rovně po kilometry a moře bez zálivů je na plavání téměř nepoužitelné.
Tam jsme se vždy zašli jen nechat vlnami obouchat. Zato plavání ve
150 metrů ! dlouhém bazénu bylo pohádkové. Je to nejdelší bazén ve
Vietnamu a nikdy ani jinde jsem nic podobného nepotkala.
Výlet do My Son. Na
seznam světového kulturního dědictví lidstva UNESCO bylo také zapsáno
hinduistické duchovní centrum My Son, ležící v krásné krajině pod
horou jménem Kočičí zub, nejvýznamnější vietnamské středisko
starověkého státu Čampa. Střední Vietnam byl ve 2.-15.století
centrem této mocné říše, po které zůstaly viditelné stopy v podobě
četných chrámových věží po celém kraji. Ty nejznámější z nich se
nacházejí zde. Během války s USA byl zdejší kraj zcela zdevastován,
následkem vleklých bojů také vylidněn a cenné památky byly těžce
poškozeny bombardováním.
Čamové ve Vietnamu žijí jako jedno z menšinových etnik dodnes a snaží
se udržet i své tradice. Nejprve jsme v My Sonu proto mohli shlédnout
čamské folklorní představení. Pak následovaly samotné památky.
(Vzácné čamské sochy byly však odtud a i z jiných lokalit soustředěny do
muzea v Danangu, které jsme pak měli také na programu).
Cestou zpět jsme se zastavili v jedné
vesnici s tradiční výrobou keramiky a do Hoianu pak
dojeli lodí po řece Thu Bon.
(Na posledním snímku je vidět, že hladina vody docela nedávno sahala o
3-4 metry výše. Žasli jsme všude, jak rychle zdejší lidé dokázali
odklidit pozůstatky nedávné živelní pohromy).
Pozoruhodnou záležitostí jsou
Mramorové hory – pět obřích skalních kopců z mramoru.
Každá hora podle zdejších představ zastupuje nějaký přírodní prvek a je
proto podle něj pojmenována – hora Vodní, Dřevěná, Ohnivá, Kovová či
Zlatá, Hliněná. Pozornosti se těší zejména hora Vodní (Thuy Son)
se svými četnými jeskyněmi, které v průběhu staletí sloužily jako
hinduistické a později jako buddhistické svatyně. Mnoho sakrálních
staveb bylo postaveno také na jejím povrchu.
V Mramorových horách se už po staletí těží nádherný mramor, a
výrobky z něj nám předvedli v jedné z mnoha zdejších dílen.
Danang je hlavní
přístav středního Vietnamu a současně čtvrté největší vietnamské město.
Do Danangu jsme tentokrát přijeli z jiné strany, okolo pláže „China
Beach“, jejíž jméno budí u amerických vietnamských veteránů určitě
nostalgii. Tady byl jejich „vietnamský přijímač“ a sem se občas dostali
na odpočinek mezi boji. Do ráje mezi návratem do pekla.
Muzeum čamského sochařství v Danangu prezentuje nejucelenější
sbírku čamského sochařského umění.
JIŽNÍ VIETNAM
SAIGON
(Ho Či Minovo město).
Úředně jméno Saigon dnes nese pouze saigonský distrikt číslo 1, ve
kterém se nacházejí nejvýznamnější památky, ale neoficiálně je město
stále Saigonem jak pro místní lidí, tak i turisty.
V centru města stojí některé budovy
s patrným francouzským architektonickým vlivem,
např.pošta z dílny Gustava Eiffela, či katedrála.
Jinak převažují moderní budovy, jak je patrné ze
snímků z nejvyššího patra našeho hotelu:
Saigon byl významným místem v mnoha svých dějinných etapách – od
doby, kdy celá tato oblast včetně delty Mekongu patřila Khmérské říši,
přes dobu francouzské Indočíny i dalších událostí ve 20.století. Dobytím
Saigonu severovietnamskými jednotkami 30.dubna 1975 také skončila
americko-vietnamská válka, a tak není divu, že mnoho míst je s touto
děsivou kapitolou vietnamských dějin spojeno.
Palác vietnamského znovusjednocení.
Na místě tohoto paláce stávala původně rezidence francouzského
místodržícího Kočinčiny a po odchodu Francouzů se stala sídlem
prezidenta Jižního Vietnamu Ngo Dinh Diema. Ten byl ale tak svým lidem
nenáviděn, že jeho rezidenci bombardovaly v roce 1962 při neúspěšném
pokusu o atentát i jeho vlastní letecké síly. Prezident pak zde nechal
postavit novou rezidenci, ale tentokrát s rozsáhlým protipumovým krytem.
Už si ji ale neužil, protože byl zabit svými vlastními jednotkami tři
roky před jejím dokončením. Dobytím právě tohoto paláce, tehdy zvaného
Prezidentský palác, válka skončila. Ve 2.patře čekal prezident generál
Minh připraven podat kapitulaci.
Válečné muzeum je
připomínkou nesmírných hrůz. Ke zlomu v nekonečné válce došlo zvláště
poté, co z Vietnamu začaly prosakovat zprávy o masakrech a zvěrstvech,
páchaných na neozbrojeném civilním obyvatelstvu. Do dějin amerických
válečných operací se nechvalně zapsaly jmenovitě zejména některé
operace, z nichž asi leckdo si pamatuje jméno osady My Lai, která
se stala dějištěm nevýslovně hrůzných zločinů. Přes snahu o utajení se
to nepodařilo. Americká a i světová veřejnost se bouřila. Na Vietnam ale
ještě dlouho padaly fosforové a další bomby, a byly rozprašovány
defolianty jako Agent Orange, jejichž vliv lze v půdě, na přírodě i na
lidech zaznamenat ještě dnes.
Válka, které USA říkaly „vietnamská“ a Vietnam zase „americká“, si
vyžádala obrovské oběti. Ze 3,3 milionů amerických vojáků, kteří
v letech 1965-73 sloužili ve Vietnamu, jich více než 57.600 padlo a více
než 150.000 bylo těžce zraněno. Vietnamců zemřely celkem asi 3 miliony –
vojáků i civilistů. Přes 300.000 lidí - Vietnamců i Američanů - dodnes
figuruje na seznamu pohřešovaných osob. A dodnes se po světě vedou
debaty o tom, zda USA utrpěly v této válce porážku nebo ne. Teorií je
mnoho, od obou krajních poloh. Jisté je ale, že to pro USA nebyla nijak
slavná záležitost. Je dobré si připomenout fakta, jak a proč to začalo a
jak to skončilo: V roce 1956 odmítl americký prezident Eisenhower
celovietnamské svobodné a mezinárodně kontrolované volby, dojednané na
mezinárodní Ženevské konferenci o Vietnamu, ze strachu, že se k moci
dostanou komunisté. Válka (kterou USA nikdy oficiálně nevyhlásily) po
deseti letech skončila - a Vietnam se stal socialistickou zemí. Ať už si
o tomto režimu myslíme cokoli a zřejmě se na jeho hodnocení shodneme, je
neodpáratelným faktem několik milionů obětí a zničená země, která nikoho
tenkrát neohrožovala a neohrožuje ani dnes. (Navíc ze socialismu ve
Vietnamu už mnoho nezbylo - země po čase přišla sama na to, že
socialismus a fungující ekonomika nejdou dohromady).
Pagoda Giac Lam
s klášterem – krásná a zřejmě ve městě nejstarší (1744).
Pagoda Nefritového císaře,
nejokázalejší saigonská pagoda, byla postavena příslušníky kantonské
komunity.
Když jsme šli po jedné ulici, měli jsme možnost vidět
pohřební ceremoniál. Konal se
v té víceúčelové přízemní místnosti vietnamských domů. Povšimněte si,
jak jej sledují všichni okolo projíždějící.
A když jsme u té dopravy v Saigonu – takovéto situace jsou
běžné, a je s podivem, že ta strašná masa převážně motorek jede víceméně
docela plynule. Chvíli vždy stojí na světlech, ale hodiny čekání
v kolonách se tu nekonají. Jinak se tu pravidla ale nijak moc
nedodržují. I my jsme zaznamenali pár dopravních nehod a sami jsme málem
přejeli motorkáře, který dostal těsně před naším busíkem smyk.
VÝLET DO DELTY MEKONGU
Cestou jsme se stavili
opět v jednom chrámu podivuhodné vietnamské sekty
Cao Dai.
Deltě
se říká „vietnamská rýžová mísa“ - nejméně polovina
vietnamské rýže pochází odtud. Celá oblast delty je zbrázděna stovkami
vodních cest, jezer a kanálů, a pokryta mangrovy, močály, ovocnými a
zeleninovými zahradami, a především rýžovišti. Vodní systém delty
slouží také jako dopravní tepna a plovoucí tržiště.
Delta Mekongu zaujímá
sama rozměry nějakého menšího státu, a tak postihnout všechny její
tváře během jednodenního výletu samozřejmě není možné. Byli jsme rádi,
že jsme mohli trochu nahlédnout do života lidí, kteří zde žijí. V
městečku My Tho jsme nastoupili na loď, která nás zavezla na
ostrov Thoi Son (Jednorožcův ostrov).
Ostrov je to rozlehlý, a
tak na jeho bližší průzkum jsme použili i místní „taxíky“. Lidé
tu pěstují ovoce a zeleninu a v rybníčcích chovají ryby.
Když si pak v restauraci objednáte místní rybí specialitu, je čerstvá
tak, že víc nemůže být. Navíc se v ní nemusíte patlat sami, ale
šikovná servírka vám vyrobí mňamné závitky. Pochoutkou je i místní,
právě utržené ovoce. Také zde nám zahráli a krásně zazpívali.
Vzhledem k tomu, že je tu
celoročně teplo, obydlí jsou jednoduchá a vzdušná. Nechybí
domácí oltářík a navíc je před každým vchodem zavěšen amulet
proti zlým duchům z vysušeného kuřete. Mohli jsme se tu pomazlit
s velkým pythonem (je velice těžký a nechtěl se dívat do kamery). A
mohli jsme ochutnat a koupit si báječné karamely z čerstvého
kokosového mléka.
Na bližší průzkum vodního
systému delty jsme pak vydali na loďkách zvaných sampany.
KAMBODŽA
Kambodža je dědicem
slavné Khmérské říše s vysokou kulturou, která po staletí
ovládala velkou část jihovýchodní Asie. Z této doby pocházejí desítky
úžasných monumentálních chrámů, z nichž nejslavnější je Angkor Vat
(UNESCO).
Jenže Kambodža je také
zemí, o níž jsme ještě před nedávnou dobou slýchali věci neuvěřitelné
a nepochopitelné - konala se tu jedna z nejotřesnějších a
nejhrůznějších genocid na světě. Z děsivého řádění Rudých Khmérů,
které stálo život celou čtvrtinu obyvatel země, možná více, se bude
Kambodža vzpamatovávat ještě velmi dlouho. Prošla relativně nedávno
peklem a zapomenout nemůže, jizvy jsou ještě moc čerstvé. Je to ale
statečná země, která se snaží navázat na své bohaté tradice a která
dělá vše pro to, aby návštěvníkům ukázala to nejcennější, co má, a aby
se v ní cítili dobře.
V Kambodži jsme
navštívili hlavní město Phnom Penh a pak po unikátním vodním
systému řeky Tonlé Sap dojeli do města Siem Reap,
východiska ke slavným chrámům komplexu Angkor.
PHNOM PENH
Phnom Penh, metropole
Kambodže, leží na soutoku řek Mekongu, Tonlé Sapu a vedlejší větvě
Mekongu, řeky Bassac. Hlavním městem Kambodže byl od 15. století po
většinu po-angkorského období. Býval považován za nejkrásnější město
Indočíny.
Po příletu do Phnom Penhu
jsme se ubytovali v hotelu, který leží na
soutoku řeky Tonlé Sap s Mekongem. Na posledním snímku
jsou dobře vidět různé barvy vody řek – světlá a tmavá, které se jen
pomalu mísí.
Hned jsme vyrazili na
procházku podél řeky, než se setmí. Místní lidé nemají tolik
možností zábavy a tak volné chvíle hodně tráví třeba tady.
Prohlídku města jsme ráno
zahájili v rozsáhlém komplexu Královského
paláce. Od roku 2004 tu bydlí jediný král na světě,
který mluví česky – Norodom Sihamoni. Žil v Praze v letech 1962-1975,
kde nejprve chodil do základní školy v Praze 6. Pak studoval taneční
konzervatoř a následně AMU, kterou ukončil s výborným prospěchem.
Národní muzeum
vystavuje mistrovská díla khmérského umění a řemesel ze všech
historických období země. Fotografovat se smělo jen v exteriéru.
„Pahorek paní Penh“
s chrámem Vat Phnom. Podle pověsti tu ve středověku jedna žena jménem
Penh objevila Buddhovu sošku plující po řece. Na místě, kde se soška
zastavila, nechala paní Penh navršit pahorek (khmérsky „phnom“) a
postavit na něm svatyni. Phnom Penh tedy znamená „Pahorek paní Penh“.
Muzeum genocidy Tuol Sleng
je bohužel z jiného soudku - podává svědectví o zločinech Rudých Khmérů,
o nejhorší době v dějinách Kambodže. Nelze v krátkosti popsat nesmyslnou
a nepochopitelnou hrůzu, která se v Kambodži udála. Pokud jste ještě
neviděli strhující, několika Oskary ověnčený americký film Vražedná pole
(Killing Fields), který byl natočen brzy „poté“, snažte se jej někde
shlédnout. Dobrý byl také český film Devět kruhů pekla režiséra Milana
Muchny s Milanem Kňažkem v hlavní roli, který se v Kambodži natáčel na
přelomu let 1986-7.
Jedním z hlavních center běsnění se stala S-0021, přísně střežená
věznice v prostorách někdejší střední školy Tuol Sleng, kde zahynulo
přes 10.000 osob – tedy všichni, kteří sem vkročili (s výjimkou 7
řemeslníků, kteří měli být zabiti hned po ukončení zadané práce).
Kočička dneska spokojeně spinká pod obrázkem mapy Kambodže z lebek
obětí, která tu ještě donedávna byla reálně vystavena. S viníky těch
nepopsatelných hrůz je to ale bohužel stejné, jako v obdobných případech
leckde po světě, i u nás. Teprve teď, po tolika letech, začínají procesy
s hlavními viníky (někteří již zemřeli, včetně strůjce toho všeho - Pol
Pota), ale o výsledku si Kambodžané nedělají velké iluze.
V létě mě vytočil velmi ujetý článek v jednom z našich hlavních
deníků. Protože to považuji za dost zásadní věc a proto, že to souvisí
s muzeem Tuol Sleng, dovolím si tu uvést to, co jsem do redakce napsala:
Vážený pane šéfredaktore, marně jsem přemýšlela, jaký je cíl článku "Genocidní
turistika láká i pobuřuje" ze 17.července 2007. Horské gorily a
chrám Angkor Wat - zní první věta. Gorily a nemalé problémy Afriky
nechám teď stranou, ale proč architektonický skvost, památka na vyspělou
khmérskou kulturu, zapsaná na seznamu Světového kulturního dědictví
lidstva UNESCO, má být symbolem jakéhosi zrůdného cestování ? Tento
článek považuji za přímo podpásový úlet - aby se snad cestovatelé do
Kambodže styděli vyslovit kam jedou ! Cestujeme-li do nějaké země,
jedeme ji poznat. Myslíme-li to s poznáním vážně, pak se nevyhneme
seznámení s celou historií dané země. Kambodža si relativně nedávno
prošla peklem a dělat, že to nevíme - no, snad autor nemyslel vážně !
Turisté, kteří přijíždějí k nám, také přece navštěvují koncentrační
tábor Terezín, či Lidice, kde dokonce shlédnou nacisty natočený film s
tím, co se tam dělo. Mají se snad za to stydět ?! Po celém světě je
bohužel řada velmi smutných muzeí a památníků, které nebyly vybudovány
pro ukájení nízkých pudů svých návštěvníků, ale jako memento pro celé
lidstvo.
Expresní lodí
po řece a jezeru Tonlé Sap jsme jeli do Siem Reapu asi
6 hodin. Siem Reap je turistické město, východisko ke slavným
památkám komplexu Angkor. Loď byla rychlá a zejména z její střechy byl
senzační výhled na to, jak se z řeky postupně stává jezero, až po
nějakou dobu nebyly ani vidět břehy. Co různých lidských obydlí jsme
viděli ! Cesta za trochu nepohodlí rozhodně stála (v době sucha, kdy
hladina vody je hodně nízko, nelze používat větší lodě). Vyjeli jsme
ještě za pološera, ale brzy slunce žhnulo jak divé.
Ubytovali jsme se
v příjemném hotelu a večer odjeli na
představení tradičních kambodžských tanců. Tanečnicím
se říká „apsary“ – těm živým i těm umělecky zobrazeným jako sochy či
reliéfy.
ANGKOR
Chrámový komplex
Angkor, ležící na rozsáhlém území uprostřed bujné přírody, pochází
z 9.-13.století, kdy khmérská civilizace prožívala své vrcholné
období. Angkor je největším předindustriálním městem světa
s propracovaným systémem silnic, cest, zavodňovacích kanálů a umělých
jezer. Město i s chrámovým komplexem se rozkládalo na více než 1000
km2. Komplex asi sta angkorských chrámů a svatyň tvořil
posvátné jádro daleko rozsáhlejšího správního a náboženského centra,
jehož ostatní stavby – domy a paláce pro lidi - se už téměř rozpadly,
protože byly zhotoveny ze dřeva. Právo bydlet ve stavbě z kamene nebo
cihel bylo vyhrazeno pouze bohům.
Samozřejmě, že jsme si
mohli prohlédnout jen malou část obrovského komplexu, ale zato to byly
jedny z nejvýznačnějších částí (včetně té úplně nejvýznačnější).
Srdcem Angkoru byl
Angkor Thom, „velké hlavní město“, kde kdysi žil asi milion lidí.
Uprostřed hlavního města byl postaven
Bayon, úžasný chrám
s 54 věžemi, z nichž shlíží tváře Avalokitešváry. Na příchozí zdi
k chrámu se nachází nádherné reliéfy, zobrazujícími různé významné
dějinné události, například vítězství na jezeru Tonlé Sap v bitvě
proti Čamům.
Ta Phrom – ohromující
chrámový klášter, který byl ponechán tak, jak byl Evropany
v 19.století objeven, a tak stále nerušeně obrůstá obrovskými kapoky,
posvátnými fíkovníky a džunglí, a mezi kamennými bloky se proplétají
kořeny a zohýbané kmeny stromů. Chrám „Předka Bráhmy“ byl vysvěcen
roku 1186 za Džajavarmana VII., který jej věnoval své matce, zbožštělé
jako matce všech Buddhů – „Paní dokonalosti poznání“. Byl vyzdoben ve
stylu Bayon, jak je nejvíce patrné u vstupní brány. Na cestě k ní si
na své skromné živobytí vydělává skupina invalidů – obětí nášlapných
min.
Banteay Srei - slavný
malý unikátní chrám s nádhernými rytinami, považovaný mnohými za
nejkrásnější ze všech zdejších chrámů. Jeli jsme k němu líbeznou
krajinou. Název chrámu znamená „Pevnost žen“ – tak jej nazvali místní
obyvatelé podle smyslných soch bohyň (dévát) vytesaných v chrámových
nikách. Tento chrám nechaly na konci 10.století postavit dvě mnišky,
jinak všechny ostatní chrámy stavěli králové.
Nakonec jsme navštívili zlatý hřeb programu.
Angkor Vat (UNESCO) – ohromný
hinduistický chrám, obklopený desítky metrů širokým vodním příkopem,
s vysokými věžemi a úžasnými basreliéfy (nádherné bohyně deváty či
apsary – celkem asi 1500, basreliéfy na ochozu v rozměrech 2metry x 200
metrů !), je považován za jednu z nejvelkolepějších památek
lidstva. Nejslavnější chrám „Posvátný Višnuův příbytek“ nechal postavit
v letech 1113-50 Súrjavarman II. a zasvětil jej Višnuovi, se kterým se
sám ztotožňoval. Později byl chrám přebudován na buddhistický klášter –
proto název „vat“, který znamená klášter.
|